Aproximativ 1,2 milioane de bilete de avion au fost emise anul trecut în România, în scădere cu 10% faţă de 2008. Din punct de vedere valoric, asistăm la o prăbuşire a pieţei.
În primul trimestru al acestui an, biletele de avion emise de agenţiile de turism acreditate de Asociaţia Internaţională de Transport Aerian (IATA) au avut o valoare de 70 de milioane de euro, apropiată de cea din perioada similară a anului trecut, dar analiştii din industrie prevăd un an foarte dificil pentru întreaga piaţă. Dacă la finalul lui 2008 valoarea pieţei biletelor de avion emise de agenţiile din România era de circa 420 milioane de euro, în 2009 aceasta nu a depăşit 290 de milioane de euro, ceea ce reprezintă o corecţie extrem de dură, care întoarce piaţa la nivelul valoric din urmă cu patru ani. În schimb, vânzările de bilete online nu au avut de suferit, e drept însă că acestea reprezintă doar 3%-4% din totalul pieţei. „Pe noi, ca operatori, ne interesează mai degrabă ca numărul de bilete de avion să fie în creştere“, spune Remus Vişan, directorul comercial al site-ului paravion.ro, care a vândut, anul trecut, peste 20.000 de bilete de avion. „Pe viitor, aşteptăm o creştere mai mare, întrucât companiile aeriene vor renunţa la agenţiile comerciale (mai puţin Tarom n.red), şi rezervările se pot face direct pe site-ul companiei sau pe site-urile de specialitate“, adaugă Vişan.
Low costul, pe plus
Aproximativ 17.000 de bilete de avion a vândut online şi portalul vola.ro. „Pentru noi, 2009 a fost cel mai bun an, deoarece în timp ce turismul, în general, a scăzut cu aproximativ 25%, piaţa de rezervări online a fost printre puţinele care au crescut“, declară şi Daniel Truică, managing director al companiei. Potrivit acestuia, în 2009, valoarea medie a unui bilet de avion comercializat prin intermediul site-ului a scăzut de la 310 euro, în 2008, la 220 de euro. În Occident, una din patru rezervări de bilete de avion a fost procesată online. „Diferenţa este uriaşă şi ca volum, şi ca valoare. Businessul acesta în Occident învârte sute de milioane de euro, iar în Europa Centrală şi de Sud vorbim de doar câteva zeci de milioane“, afirmă Răzvan Antoni, director general al Amadeus, dezvoltator de softuri de rezervări.
Dacă operatorii aerieni de linie au raportat scăderi la finalul anului trecut, companiile low cost au transportat 162,5 milioane de pasageri, reprezentând o creştere de 8,7% faţă de anul 2008. Pe plan local, aceşti operatori au înregistrat o creştere de până la 30% şi au dus dinspre şi către România aproximativ patru milioane de pasageri. Doar 10.000 de bilete au fost emise prin intermediul site-urilor de rezervări online româneşti. De exemplu, paravion a vândut aproximativ 4.000 de bilete de avion, în timp ce, fly-go.ro, specializat în bilete de avion low cost, a dat aproximativ 5.000 de bilete. „Ceea ce mi se pare ciudat este că, în România, se fac multe căutări pe site-uri, însă, se cumpără un bilet la o mie de căutări“, spune Stefano Iervolino, general manager al companiei. „Sper ca anul acesta să ne putem raporta la un sfert din ceea ce se vinde online în Europa“, conchide Iervolino.
Diferenţa este uriaşă şi ca volum, şi ca valoare. Businessul acesta în Occident învârte sute de milioane euro.
Răzvan Antoni, director general, Amadeus
27 de jucători, o piaţă mică
– Expedia, cel mai mare site de rezervări de bilete online, vinde zilnic peste 100.000 de bilete. Spre deosebire de site-urile din România, care percep o taxă de 15-20 de euro la rezervare, Expedia nu percepe niciun comision
– În România, există aproximativ 27 de site-uri de rezervări de bilete online, dar piaţa este disputată de 5 jucători
– Corporaţiile din Europa au cheltuit în 2009 circa 73 mld. euro pentru deplasările de afaceri, peste 20% din sumă reprezentând rezervările online.