Aproximativ 1,2 milioane de bilete de avion au fost emise anul trecut în România, în scădere cu 10% faţă de 2008. Din punct de vedere valoric, asistăm la o prăbuşire a pieţei. În primul trimestru al acestui an, biletele de avion emise de agenţiile de turism acreditate de Asociaţia Internaţională de Transport Aerian (IATA) au avut o valoare de 70 de milioane de euro, apropiată de cea din perioada similară a anului trecut, dar analiştii din industrie prevăd un an foarte dificil
Aproximativ 1,2 milioane de bilete de avion au fost emise anul trecut în România, în scădere cu 10% faţă de 2008. Din punct de vedere valoric, asistăm la o prăbuşire a pieţei.
În primul trimestru al acestui an, biletele de avion emise de agenţiile de turism acreditate de Asociaţia Internaţională de Transport Aerian (IATA) au avut o valoare de 70 de milioane de euro, apropiată de cea din perioada similară a anului trecut, dar analiştii din industrie prevăd un an foarte dificil pentru întreaga piaţă. Dacă la finalul lui 2008 valoarea pieţei biletelor de avion emise de agenţiile din România era de circa 420 milioane de euro, în 2009 aceasta nu a depăşit 290 de milioane de euro, ceea ce reprezintă o corecţie extrem de dură, care întoarce piaţa la nivelul valoric din urmă cu patru ani. În schimb, vânzările de bilete online nu au avut de suferit, e drept însă că acestea reprezintă doar 3%-4% din totalul pieţei. „Pe noi, ca operatori, ne interesează mai degrabă ca numărul de bilete de avion să fie în creştere“, spune Remus Vişan, directorul comercial al site-ului paravion.ro, care a vândut, anul trecut, peste 20.000 de bilete de avion. „Pe viitor, aşteptăm o creştere mai mare, întrucât companiile aeriene vor renunţa la agenţiile comerciale (mai puţin Tarom n.red), şi rezervările se pot face direct pe site-ul companiei sau pe site-urile de specialitate“, adaugă Vişan.
Low costul, pe plus
Răzvan Antoni, director general, Amadeus
27 de jucători, o piaţă mică
– Expedia, cel mai mare site de rezervări de bilete online, vinde zilnic peste 100.000 de bilete. Spre deosebire de site-urile din România, care percep o taxă de 15-20 de euro la rezervare, Expedia nu percepe niciun comision
– În România, există aproximativ 27 de site-uri de rezervări de bilete online, dar piaţa este disputată de 5 jucători
– Corporaţiile din Europa au cheltuit în 2009 circa 73 mld. euro pentru deplasările de afaceri, peste 20% din sumă reprezentând rezervările online.