Președintele HORA, Ion Biriş, a declarat că operatorii de restaurante nu au dreptul să îi legitimeze pe clienţi şi prin urmare nici să verifice dacă certificatele „verzi” sunt în realitate ale clienţilor.
Operatorii de restaurante nu au dreptul să îi legitimeze clienții. Ion Biriş: Nu avem cum să verificăm certificatul verde
În acest context, un operator de restaurant se poate afla în situaţia de a permite accesul a 20 de persoane care în realitate folosesc acelaşi certificat „verde”, a declarat preşedintele HORA, Ion Biriş, pentru agerpres.ro
„Statul ar face foarte bine să-şi facă un pic de ordine. Noi nu avem cum să verificăm certificatul ‘verde’, pe lângă faptul că nu avem oamenii disponibili, nu avem competenţele necesare. Ce pot eu să fac? Nu mai punem la socoteală că acel certificat verde poate fi arătat de oricine. Practic, dacă mie îmi intră 20 de clienţi la mine pe terasă cu acelaşi telefon cu acelaşi certificat verde, eu nu am ce să fac, îi las, pentru că nu am dreptul să-i legitimez. Deci este foarte ambiguă toată această chestie”, a explicat Ion Biriş, în timpul Conferinţei Naţionale a Industriei Ospitalităţii.
De asemenea, liderul Organizaţiei Patronale a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA) a subliniat că operatorii de restaurante nu se pot erija în gardieni publici, iar autorităţile iau foarte multe măsuri pompieristice pe acest subiect.
„Noi nu ne vom erija în gardieni, până la urmă meseria noastră este să le dăm să mănânce unor oameni. Din păcate pe acest subiect se iau foarte multe măsuri pompieristic, de dragul de a se lua şi de a arăta că ei fac ceva, dar care după aceea nouă, celor care trebuie să le transpunem în practică, ne fac viaţa un calvar. De ce 50% la interior, dacă tot intri cu certificatul verde? De ce nu 70%? De ce nu 83%? Sunt măsuri luate total arbitrar şi fără nicio logică”, a completat Biriş.
Operatorii au nevoie de norme simple şi uşor de respectat
Totodată, acesta a punctat că operatorii din HoReCa doresc să respecte legea, dar au nevoie de norme simple şi uşor de respectat.
„O lege de genul acesta, care limitează drepturile cetăţeanului, nu poate fi dată sub forma unor astfel de hotărâri. Ar trebui să fie o lege, iar dacă e o lege, atunci probabil că am face-o ca lumea şi atunci ştim ce să respectăm. În momentul de faţă sunt nişte hotărâri care vor fi nuanţate şi se vor da 20 de hotărâri în 20 de oraşe într-un mod total diferit.
Ce ne dorim noi foarte mult ar fi ca aceste norme să fie cât mai clare şi cât mai simple, ca nouă să ne fie cât mai uşor să le respectăm. Să nu rămână nimic ambiguu. Vrem să respectăm legea 100%, da-ţi-ne nişte norme simple, uşor de respectat”, a declarat președintele HORA.
Simultan, Biriș a spus că există numeroase aspecte neclarificate de autorităţi în ceea ce priveşte măsurile anti-COVID în HoReCa, precum situaţia cafenelelor fără spaţiu propriu de servire.
„Poziţia oficială pe care o vom avea este că susţinem întru totul campania de vaccinare a statului, susţinem întru totul măsurile pe care le ia, mai ales cele care sunt şi finanţate de către stat, pentru că în ultima perioadă o mare parte din măsurile pe care le-a luat statul le-a făcut pe banii noştri, cu o grămadă de promisiuni de compensare care nu s-au întâmplat niciodată, deci marea majoritate a măsurilor e compensare. Acestea au tot fost trâmbiţate, au rămas strict la televizor şi nu în viaţa reală, şi suntem foarte clari în a ne delimita: noi nu suntem gardieni publici, noi suntem operatori în industria ospitalităţii”, a conchis acesta.
Sursă foto: Inquam Photos / Octav Ganea