In primul an in care operatorii de telefonie mobila, respectiv MobiFon si Mobil Rom (Orange), au intrat pe piata romaneasca, comenzile pentru furnizorii locali de servicii au venit cu nemiluita, insa o data cu dezvoltarea retelelor ritmul investitiilor s-a mai domolit.
In 1997-1998, numai in pilonii si adaposturile (shelter) statiilor de baza s-au investit circa 50 – 100 milioane USD – bani care au ajuns in conturile unor subcontractori cu un obiect de activitate variind de la implementarea echipamentelor pana la tranzactiile cu terenuri.
In prezent, euforia primilor ani s-a mai temperat, insa operatorii de telecomunicatii continua sa investeasca in extinderea retelei si modernizarea celei existente, pentru a oferi noi servicii. MobiFon a ajuns cu timpul sa fie si furnizor de Internet, prin serviciul Xnet, strategie pe care a abordat-o si Orange – operator care a anuntat recent o investitie de 20 milioane USD intr-o retea de fibra optica. De exemplu, compania cu capital israelian Alvarion, care a implementat la MobiFon tehnologia Fixed Wireless Acces (FWA), necesara furnizarii de servicii Internet, a avut contracte cu operatorul de telefonie mobila in valoare de sase milioane USD. „Pana la sfarsitul anului, cifra va creste pana la sapte milioane USD. Echipamentele de acces pentru MobiFon au fost livrate fie direct de compania-mama, fie prin intermediul distribuitorilor nostri, ICG si Omnilogic”, afirma Viorel Chirascu, director general Alvarion. Aceeasi companie va furniza echipamente de acces si catre Orange, care a comunicat intentia de a deveni si furnizor de Internet. Spre deosebire de furnizorii de echipamente – in general, companii straine – care castiga din extinderea si modernizarea retelelor, furnizorii de servicii de telecomunicatii scot bani si din intretinerea retelelor. Din aceasta activitate pe care operatorii mobili au externalizat-o, furnizorii de servicii vor castiga si in viitor. Aceasta este si convingerea lui Florin Cristea, director tehnic la compania cu capital francez CETEC Engineering, care instaleaza statii de baza (atat partea de amplasament, cat si cea de tehnologie) pentru Orange. „Comenzile operatorului au avut o oarecare constanta din 1998, cand ne-am infiintat. In 2001, am avut o cifra de afaceri de 200.000 USD. Totusi, extinderea retelelor va ajunge la saturatie, si atunci banii vor veni din mentenanta”, spune Florin Cristea. Totusi, in ansamblu, comenzile operatorilor de telecomunicatii au scazut mult fata de perioada de inceput. „In primii ani, implementarea unui echipament se taxa cu 10% din valoarea acestuia, ceea ce insemna milioane de dolari. Acum, aceasta activitate ne aduce cateva sute de mii de dolari anual”, spune Leonard Ursache, director la Exi Telecomunicatii, filiala a Exi Limitted din Marea Britanie – derivata din divizia operationala a Ericsson.
Chiar daca ajung sa castige anual milioane de dolari, dupa unele surse, marii furnizori reusind sa aiba vanzari de cinci – zece milioane USD fiecare, companiile care ofera servicii de telecomunicatii se misca pe o piata destul de mica, intrucat, spre deosebire de operatorii de telefonie mobila, nici RomTelecom, nici furnizorii de cablu nu investesc deocamdata prea mult.
Pe piata acestor servicii, jocurile sunt in mare parte facute, principalii jucatori fiind firme straine agreate de actionarii straini ai operatorilor sau companii romanesti, precum Interactive.