preplatite. Desi nu sunt la fel de multi ca in cazul furnizorilor de utilitati sau al societatilor de televiziune prin cablu, exista totusi clienti nemultumiti de contractele pe care au fost nevoiti sa le semneze. Am tinut cont de numarul reclamatiilor primite de Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC) si la redactia Capital.APC a identificat in contractul Connex doua clauze dezavantajoase pentru clienti. Una dintre obiectii se refera la faptul ca ar trebui sa se prevada un termen de 30 de zile dupa scadenta in care Mobifon sa perceapa penalitatile pentru intarzierea la plata, numai dupa acest termen fiind posibila deconectarea abonatului. De asemenea, „durata de un an a contractului, fara posibilitatea de reziliere in aceasta perioada, apare ca fiind abuziva, cu exceptia situatiei in care contractul a fost incheiat in cadrul unei promotii oferite de MobiFon”, arata studiul APC. Contactati pentru a-si exprima punctul de vedere, reprezentantii Connex au explicat ca termenul contractual de un an permite acoperirea intr-o mica masura a costurilor initiale de furnizare a serviciului. „Exista anumite prevederi restrictive indreptate catre clientii rau-platnici, dar acest lucru este firesc in orice economie functionala”, adauga reprezentantii companiei.In ceea ce priveste contractul Orange, acesta contine nu mai putin de noua clauze defavorabile clientului, potrivit APC. Printre acestea se numara stabilirea in mod unilateral a unei limite de credit in cadrul abonamentului si suspendarea accesului clientului la serviciu pana la efectuarea platii, in cazul depasirii acestei limite. De asemenea, clientul trebuie sa plateasca o taxa de incetare a contractului, chiar daca acesta nu a fost incheiat in cadrul unei promotii. La acestea se adauga termenul de plata a facturii, care, ca si in cazul Connex, ar trebui sa fie de minimum 30 de zile. Protectia impotriva fraudei este principalul argument adus de Orange Romania pentru a justifica aceste clauze contractuale. „Contractul de abonament Orange este un contract standard, care a fost initial autorizat de catre Guvernul Romaniei prin Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica, ulterior fiind aprobat de catre Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor”, precizeaza reprezentantii Orange Romania. Tot ei spun ca OPC a verificat anul trecut contractul, aducandu-se atunci unele modificari.Ciprian Dragomir, avocat la Casa de Avocatura Musat & Asociatii, spune ca o clauza ce prevede o durata minima pe care contractul nu poate fi reziliat „nu ar putea fi calificata drept abuziva decat in cazul in care operatorul ar avea dreptul sa anuleze contractul in mod unilateral, fara sa se prevada acelasi drept si pentru consumator, sau dreptul consumatorului de a rezilia contractul ar fi restrans sau interzis, in cazurile in care operatorul nu isi indeplineste obligatiile contractuale, sau modifica unilateral clauzele privind caracteristicile sau termenele de executare a serviciului.”Cinci clauze sunt dezavantajoase utilizatorilor in contractul Zapp. Printre acestea, regasim obligatia abonatului la plata unor penalizari in cazul in care isi exercita dreptul legal de denuntare a acestuia inainte de termen.In ceea ce priveste Cosmorom, din cele trei clauze identificate ca defavorabile clientului, una prevede faptul ca prestatorul nu este obligat sa notifice in scris abonatului intentia de modificare a preturilor.Clauzele evidentiate mai sus pot pune clientii in situatii neplacute. Raluca S., abonata Orange, isi declara nemultumirea: „Mi se pare inadmisibil ca un operator de telefonie mobila sa iti impuna o limita in folosirea telefonului. Mie mi s-a intamplat ca dupa cateva zile de la noua luna de facturare sa primesc un telefon de la Orange ca am acumulat cam mult pentru viitoarea factura si ca daca nu ma duc sa le platesc o garantie sau un avans, nu o sa mai pot suna de pe telefonul meu. Nu am intarziat niciodata plata facturilor anterioare.”APC strange reclamatiile clientilor cu scopul de a le folosi intr-o actiune ce vizeaza schimbarea legislatiei.
Numar clienti Connex
· Veniturile din servicii au atins 162,4 milioane de dolari la sfarsitul trimestrului al doilea al anului 2004, cu 27,7% mai mult decat pe trimestrul al doilea din 2003
· Venitul operational inainte de depreciere si amortizare (OIBDA) a ajuns la 85,7 milioane de dolari, cu 20% mai mare decat in aceeasi perioada a anului trecut.
Numar clienti orange
· Profitul operational inaintea cheltuielilor cu amortizarea a atins 147 de milioane de euro la sfarsitul primului semestrul din 2004, in raport cu 108 milioane de euro in primul semestru din 2003
· Venitul anual pe utilizator a scazut la 158 de euro, de la 177 de euro in intervalul corespunzator din 2003.