Începånd cu săptămåna aceasta, clienţii de telefonie care vor să se transfere în altă reţea pot să-şi ia şi numărul de telefon. Decizia ANC de a implementa portabilitatea va aduce schimbări în piaţă.
Decizia Autorităţii de Reglementare în Comunicaţii (ANC) de a implementa portabilitatea numerelor de telefon în reţelele de comunicaţii fixe şi mobile va aduce schimbări în strategiile de marketing ale operatorilor, mai ales în ceea ce priveşte ofertele de fidelizare. Fiecare va încerca să limiteze eventualele efecte negative şi să profite de oportunitatea apărută, prin atragerea unor clienţi din alte reţele.
„Decizia va aduce trei beneficii majore pentru clienţii de telefonie fixă şi mobilă. În primul rånd, le oferă libertatea totală de a-şi alege furnizorul, apoi va aduce tarife mai avantajoase pe piaţă şi, nu în ultimul rånd, va determina îmbunătăţirea serviciilor oferite clienţilor“, spune Liviu Nistoran, preşedintele ANC. „În ceea ce priveşte operatorii, introducerea portabilităţii îi va obliga să devină mai activi pe zona comercială prin oferte de fidelizare. Ştim că, într-un fel sau altul, toţi pregătesc oferte în acest sens“, adaugă acesta.
Sigur, poziţionarea fiecărui operator va diferi. Dacă migrarea utilizatorilor individuali care vånează ofertele cu cel mai mic preţ în altă reţea poate fi considerată o pagubă minoră pentru cei doi mari operatori de telefonie mobilă, Orange şi Vodafone – de ce să reţii cu orice preţ un client care consumă cåt mai puţin – impactul va fi resimţit pe segmentul business şi în sectorul telefoniei fixe. „Implementarea acestui sistem va determina, cu siguranţă, intensificarea concurenţei pe piaţă, mai ales în segmentul de business, în care mulţi clienţi nu renunţă la actualul operator pentru a trece la o ofertă mai bună pentru că numerele lor sunt cunoscute de partenerii de afaceri“, au declarat pentru Capital oficialii Cosmote. Operatorul va exploata această oportunitate la maximum. „Portabilitatea este şi oportunitatea Cosmote de a cåştiga utilizatori care doresc să beneficieze de ofertele noastre extrem de competitive. Din experienţa deţinută în Grecia, unde Cosmote este operatorul care a cåştigat cei mai mulţi utilizatori prin serviciul de portabilitate, suntem încrezători că vom reuşi să atragem şi în Romånia o parte importantă a consumatorilor care doresc să îşi schimbe furnizorul utilizånd acest serviciu“, au adăugat reprezentanţii companiei.
Pentru implementarea sistemului, ANC a beneficiat de fonduri Phare şi a contribuit cu 25% din valoarea proiectului, de 582 de mii de euro. Sistemul a fost furnizat de UTI, care şi-a adjudecat licitaţia organizată în acest scop. Pentru operatori, costurile acestui demers de aliniere la reglementările europene este însă mai ridicat.
„Lansarea portabilităţii numerelor va genera costuri de ordinul cåtorva milioane de euro“, estimează Dorin Odiaţiu, international & regulatory affairs director la Orange Romånia. „Portabilitatea numerelor ar putea contribui într-o anumită măsură la creşterea competiţiei pe piaţa telecom. Totuşi, pe alte pieţe europene care au lansat portabilitatea numerelor, numărul total al celor care şi-au portat numerele în şi din alte reţele a fost scăzut. Este foarte posibil ca, în Romånia, tendinţele să fie similare cu cele din aceste ţări europene“, adaugă reprezentantul Orange. Nici reprezentanţii Vodafone nu consideră că impactul acestei măsuri va fi semnificativ. „În general, utilizatorii îşi aleg operatorul în funcţie de nevoile lor concrete de comunicaţii, dar şi de calitatea reţelei şi a serviciilor, experienţa de utilizare a produselor şi serviciilor, de ataşamentul faţă de un brand. Un client nemulţumit îşi va schimba operatorul, cu sau fără portabilitate“, spune Liliana Solomon, directorul general al Vodafone.
Serviciul nu poate fi întrerupt mai mult de patru ore
Concret, utilizatorii care doresc să se mute cu numărul de telefon în altă reţea trebuie să facă o cerere la reţeaua în care vor să migreze, iar operatorul respectiv se va ocupa de toate demersurile necesare. „Acest lucru nu îi va exonera însă pe respectivii de obligaţiile contractuale pe care le au cu operatorul de la care vor să plece“, avertizează Liviu Nistoran. Cu alte cuvinte, operatorul poate cere o taxă de reziliere sau derularea contractului pe durata pe care a fost semnat, ori returnarea contravalorii unui terminal subvenţionat prin ofertă. Prin urmare, probabil că nu vor fi suficient de mulţi abonaţi persoane fizice care să fie entuziasmate de posibilitatea de a migra dintr-o reţea în alta. Mai degrabă, de această posibilitate ar putea profita companiile dispuse să achite toate aceste costuri suplimentare, provenite din rezilierea unui contract.
Potrivit legii, portarea unui număr trebuie efectuată în maximum zece zile, iar serviciul nu poate fi întrerupt mai mult de trei ore în reţelele mobile sau patru ore în reţelele fixe în ziua în care se face transferul de la un operator la altul. Utilizatorii care apelează un număr transferat vor fi avertizaţi printr-un semnal sonor (trei bipuri scurte). Costurile portării unui client se ridică la 11 euro în reţelele mobile şi 13 euro pe care reţeaua care acceptă transferul trebuie să îi plătească operatorului de la care pleacă clientul. Teoretic, este posibil ca aceste costuri să fie transferate clienţilor, practica europeană arătånd că aceasta nu este o politică răspåndită. „În orice caz, dacă un asemenea tarif este peste 20 euro, vom interveni“, spune Nistoran.
Numărul maxim de clienţi care poate fi transferat cu tot cu număr din şi într-o reţea este limitat pentru început la 300 pe zi, „însă doar pentru o perioadă de cåteva zile de teste, după aceea va fi nelimitat“, adaugă preşedintele autorităţii de reglementare. Toate numerele portate în alte reţele pot fi consultate pe www.portabilitate.ro.
«Introducerea portabilităţii îi va obliga pe operatori să devină mai activi, prin oferte de fidelizare.»
Liviu Nistoran, preşedinte ANC
20 euro este nivelul maxim al taxei de portabilitate pe care un operator îl poate percepe de la un client care vrea să fie transferat în reţeaua acestuia