Sectorul telecom este extrem de dinamic şi competitiv, cel puţin în ţara noastră. Unul din doi români este posesor de smartphone, iar printre cele mai utilizate aplicaţii sunt cele de mesagerie instant. Conform Autorităţii Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, în primul semestru al acestui an, numărul de mesaje SMS a scăzut pentru prima dată ca urmare a utilizării în creştere a internetului mobil, prin care se pot accesa inclusiv diverse aplicaţii de mesagerie. Numărul de utilizatori pe bază de abonament a continuat să crească până la 11,1 milioane, cu 9% anual, în timp ce numărul cartelelor preplătite active a scăzut, ajungând la 11,5 milioane. Rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă la 100 de locuitori a ajus la 114,3% la jumătatea anului. Durata medie a unui apel de pe un terminal mobil în primele şase luni ale anului a crescut la 2 minute şi 40 de secunde.
Energie, bănci şi TV
Operatorii telecom dezvoltă servicii de mobile banking, aplicaţii TV, iar câţiva plănuiesc intarea pe segmentul de energie. Orange, liderul pieţei telecom, a lansat deja în ţara noastră serviciul Money, care permite transferul de bani şi plăţi cu telefonul mobil. Utilizatorii pot plăti facturi de utilități, reîncărca opțiuni PrePay, pot primi și transfera bani simplu și rapid, folosind doar telefonul. „În contextul în care românii folosesc smartphone-urile pentru a realiza din ce în ce mai multe operaţiuni menite să îi conecteze rapid şi sigur la ceea ce este important pentru ei, credem că serviciile financiare mobile reprezintă viitorul. Orange Money este un element cheie în strategia noastră de a lansa soluţii digitale simple şi utile, adaptate pieţei locale“, a declarat Liudmila Climoc, CEO al Orange România. Pe de altă parte, grupul încă evaluează dacă va lansa un canal TV de divertisment sau servicii de energie în România. În Polonia, Orange oferă deja serviciul Energy prin care revinde curent electric tuturor consumatorilor. Operatorul are deja 15.000 de clienţi care s-au abonat la acest serviciu. În ţara noastră, RCS&RDS este singurul din cei patru mari operatori telecom care oferă abonaţilor posibilitatea de a opta şi pentru o ofertă de energie prin Digi Energy.
În cazul Telekom, CEO-ul Miroslav Majoros a declarat, recent, că anul viitor operatorul va deschide o bancă în România, în care va da credite şi va primi depozite de la clienţi. „Vom lansa şi o soluţie de mobile banking anul viitor, însă nu putem dezvălui perioada când va fi disponibilă. Există sinergii foarte bune între sectoarele telecom şi bancar, iar produsele bancare pot fi livrate în mod simplu“, a declarat Frantisek Mala, director comercial segmentul rezidenţial Telekom România. Compania plănuieşte, de asemenea, o îmbunătăţire a pachetelor grafice şi ID în zona de TV pentru 2017. Operatorul se uită cu interes şi către zona de energie.
Vodafone, numărul doi pe piaţa locală, este singurul operator care nu a intrat pe piaţa TV şi nici nu are de gând. CEO-ul companiei, Ravinder Takkar, a declarat că utilizatorii Vodafone vor să vadă conţinut video de oriunde. La finele lunii septembrie, compania a lansat serviciul de streaming video și de muzică 4GTV+ și un nou parteneriat pentru piața din România cu Netflix. Utilizatorii 4GTV+ pot să urmărească emisiuni difuzate live de canalele TV, dar și să pună pauză și să le urmărească mai târziu.
De asemenea, toţi cei patru mari operatori din ţara noastră se uită cu interes către viitor şi către reţelele 5G, care vor schimba complet modelul de business.