Anul 2009 va fi unul „negru” pentru IMM-uri, insa unul bun pentru profesionalizarea afacerilor. Erorile de management ies la suprafata, iar companiile sunt obligate sa se schimbe.
“Criza ofera oportunitati de crestere a cotei de piata pentru firmele cele mai performante. Vom vedea, de asemenea, consolidari in piata”, a explicat Dragos Cabat, managing partner la Financial View. “Este momentul pentru investitii in productie, deoarece preturile la terenuri, cladiri si echipamente vor scadea cel mai probabil. Pe de alta parte, vor creste costurile de finantare”, a mai spus el.
Viorel Cernea, senior consultant la Ensight Management, este de parere ca aceasta criza creeaza oportunitati in zone care pareau saturate. „De exemplu, sectorul imobiliar: e posibil ca preturile pe unele segmente ale pietei imobiliare, cum ar fi terenurile, sa se reduca drastic, creand astfel oportunitatea nu pentru speculatii cum s-a intamplat cu preponderenta pana acum, ci pentru dezvoltari imobiliare care erau blocate in multe cazuri din cauza preturilor exagerat de ridicate”.
Ce masuri ar trebui sa ia companiile?
“Sa-si regandeasca strategia fata de clienti, in sensul accesarii unor segmente de piata care vor reactiona mai bine la criza economica, si sa isi eficientizeze la maximum operatiunile, prin reducerea costurilor si ajustarea marjelor de profit”, spune Dragos Cabat.
„Multe companii se vor repozitiona acum, unele isi vor reduce activitatea, altele se vor inchide si aceasta poate crea loc pentru noi actori care stiu sa gestioneze eficient actuala conjunctura”, explica Viorel Cernea. „Companiile romanesti vor arde niste pasi in efortul lor de a se alinia, de a intra in competitie cu companiile, cel putin europene. In 2010 vom putea vorbi de companii competitive care au trecut prin acest text al unei perioade greu de previzionat”, adauga el.
Astfel, in aceasta perioada, nu prea se poate vorbi de retete universale. „E foarte important acum cum intelege sau simte fiecare antreprenor sau manager evolutia pietei si cum isi pozitioneaza in timp util propria companie pentru a minimiza impactul crizei asupra propriei organizatii sau pentru a valorifica noile oportunitati. Este nevoie de tehnici si abilitati diferite de pilotaj al unei companii in aceasta perioada”, explica Cernea.
De asemenea, companiile ar trebui sa aiba in vedere si investitiile in oameni. „Piata fortei de munca va cunoaste si ea unele corectii, creand oportunitatea pentru companii sa-si apropie oameni talentati. Si asta era unele din principalele probleme ale companiilor acum sase-zece luni”, spune Cernea. „In conditiile actualei lipse de lichiditati, e mai important sa ai cash flow pozitiv decat sa te concentrezi pe cresteri de profit. Cred ca multe din masuri decurg din aceasta reprioritizare: atentie sporita pe gestiunea stocurilor, gestiunea achizitiilor, optimizarea proceselor interne, gestiunea fundamentata a riscului in relatia cu clientii, un controlling mai eficient”.
2009, benefic afacerilor?
Viorel Cernea este de parere ca, din prisma profiturilor, anul 2009, probabil, nu va fi benefic afacerilor. „Va fi chiar un an negru pentru multe IMM-uri, insa va fi un an in care companiile isi vor concentra atentia pe optimizarea propriei organizatii. Pana acum cresterea generala a economiei a ’iertat’ erorile de management ale antrepenorilor, a ’ascuns’ ineficienta interna intrucat piata a oferit ’pe tava’ profituri consistente”, a explicat el.
In schimb, anul viitor va fi unul bun pentru profesionalizarea afacerilor. Totdata, criza poate reprezenta si o oportunitate de transformare pentru unele companii. „Puse in fata situatiei de a deveni mai eficiente si mai competive in conditii de nesiguranta economica, companiile trebuie sa gaseasca solutii si sa intervina cat mai repede. Amanarea luarii unor decizii in momente cheie poate avea consecinte dintre cele mai neprevazute”, mai spune Cernea.
In ceea ce priveste domeniile favorabile investitiilor, Dragos Cabat este de parere ca, in anul viitor, vor inregistra cresteri serviciile si inalta tehnologie.