In 2002, potrivit datelor furnizate de Ministerul Finantelor Publice, cel mai mare volum de vanzari pe piata tigarilor l-a avut Societatea Nationala "Tutunul Romanesc", fiind beneficiara a 30,8 la suta din cele 1,9 miliarde de timbre pentru marcajul pachetelor de tigari. Situatia statistica pentru primul trimestru al acestui an arata mutatii esentiale in ceea ce priveste cotele de piata. Astfel, Philip Morris care in 2002 se afla pe locul trei, raportat la numarul de timbre cumparate, anul acest
In 2002, potrivit datelor furnizate de Ministerul Finantelor Publice, cel mai mare volum de vanzari pe piata tigarilor l-a avut Societatea Nationala „Tutunul Romanesc”, fiind beneficiara a 30,8 la suta din cele 1,9 miliarde de timbre pentru marcajul pachetelor de tigari. Situatia statistica pentru primul trimestru al acestui an arata mutatii esentiale in ceea ce priveste cotele de piata. Astfel, Philip Morris care in 2002 se afla pe locul trei, raportat la numarul de timbre cumparate, anul acesta a ajuns pe primul loc cu 38 la suta din totalul banderolelor, cresterea fiind de 14 la suta. British American Tobacco isi pastreaza pozitia a doua cu o cota de 32 la suta. si JT International a crescut in ceea ce priveste cota de timbre achizitionate, ajungand in primul trimestru al acestui an la 22 la suta, un salt de 7,5 la suta fata de 2002.
Partea leului au luat-o multinationalele
Cota pe care a avut-o SNTR in 2002 s-a impartit celorlalti producatori proportional cu cotele avute anul trecut, principalii beneficiari fiind companiile multinationale. Astfel, primele trei, cele mai puternice, au adunat un plus de 27,5 % din piata, in timp ce alti noua mici producatori au castigat putin peste trei la suta. Micii producatori, axati in special pe sortimentele de baza ale SNTR, au exploatat din plin epuizarea stocurilor, crescand preturile cu pana la 30 la suta.
Acum, cand a reinceput productia la „Tutunul romanesc”, au aplicat o noua strategie, ieftinirea. Acestia practica preturi mai mici cu pana la 5.000 lei/pachet, in incercarea de a-si pastra consumatorii castigati in ultimele luni. „Cel mai bun moment pentru vanzari a fost in luna martie. Din pacate nu am avut capacitati de productie care sa satisfaca cererea”, spune Stana Anghelescu, director SC Anghelescu Industry SRL. O alta marca de tigarete care a profitat din plin de aceasta conjunctura este „Bran”. „Inainte de incetarea productiei la SNTR lucram la 30 la suta din capacitate, pentru ca de patru
luni sa nu putem satisface cererea, avand o productie de pana la 50 de tone de tigarete lunar”, spune Sorin Grigore, director Standard Tobacco, producatorul tigaretelor „Bran”.
si Standard Tobacco a apelat la cresteri de pret, majorand pretul o data ce au inceput sa dispara de pe piata tigarile fara filtru ale SNTR. „In februarie am marit pretul maximal de la 8.100 lei la 11.000 lei, fiind posibila o noua majorare o data cu actualizarea accizelor in functie de euro”, spune Sorin Grigore. Chiar daca pretul maximal al acestor tigari a fost fixat la 11.000 lei/pachet, comerciantii au speculat si ei la randul lor, oferta redusa de pe piata si au riscat sa le vanda la preturi mai mari decat cele legale. Astfel, la tarabe un pachet de Bran se putea cumpara si cu 13.500 lei. „Incetarea activitatii SNTR a insemnat un gol de 400 de tone de tigari lunar, pe care nu l-am putut acoperi noi, micii producatori, asa ca a proliferat contrabanda, in special pe ruta Republica Moldova”, spune Sorin Grigore.
Oprirea productiei SNTR a mai insemnat diminuarea suprafetelor cultivate cu tutun cu circa 25 la suta fata de anul trecut. „Cum „Tutunul Romanesc” era principalul cumparator de tutun din productia interna, starea de confuzie care a fost in ultimele luni i-a facut pe agricultori sa renunte la aceasta cultura, pentru ca nu aveau certitudinea ca le va cumpara cineva productia”, spune Marius Stroescu, presedinte Asociatia Cultivatorilor de Tutun din Romania.
Tutunul Romanesc se bazeaza pe „Carpati”
„Nu inteleg care este intentia autoritatilor. Pe de o parte Ministerul Agriculturii si-a propus ca pana in momentul integrarii, 2007, sa dubleze suprafetele cultivate cu tutun, iar pe de alta parte, prin deciziile luate de reprezentantii autoritatilor se saboteaza aceasta cultura, dovada reculul din acest an”, conchide Marius Stroescu.
Este destul de dificil de anticipat care vor fi mutatiile pe piata tigarilor in conditiile in care SNTR a reinceput productia. „Speram sa recastigam o cota cat mai mare din piata, dar concomitent cu o restructurare a activitatii care sa permita cresterea profitului. Oricum, piata a fost foarte receptiva in momentul in care au reaparut tigarile noastre”, spune Marcel Cadar, director general SNTR. De cealalta parte, in special micii producatori urmaresc mentinerea cotelor obtinute in acesta perioada. „Mizam pe faptul ca o parte din fumatorii care s-au orientat catre tigarile noastre atunci cand au disparut Carpatii sa ne ramana fideli”, spune Stana Anghelescu, director SC Anghelescu Industry SRL. Se pare ca pe aceeasi situatie au mizat si multinationalele inca de anul trecut. Mai exact, o perioada destul de lunga pretul tigarilor produse de acestea a fost redus la limite care au urmarit in mod clar atragerea unui segment cat mai mare de fumatori fideli sortimentelor SNTR, mai ales ca in acel moment fiecare multinationala avea in productie un tip de tigarete care concura ca pret si calitate cu „Snagov” si „Record”.
Daca micii producatori contactati au fost deschisi dialogului pe aceasta tema, reprezentantii multinationalelor, pana la inchiderea editiei, fie au refuzat din capul locului, fie au tergiversat transmiterea unui punct de vedere.
SNTR lupta sa-si recastige clientii traditionali
Cota de piata de 30% pe care a avut-o SNTR in 2002 s-a redistribuit celorlalti producatori. Cel mai mult au profitat multinationalele care au tras de partea lor peste 80% din cota SNTR. Cresterea celorlalti producatori a fost limitata de capacitatile de productie reduse.
Nota: Cifrele sunt raportate la numarul total de timbre de marcaj aprobate.