Copenhaga, Danemarca
Copenhaga este orasul cu cel mai mic numar de automobile din Europa. Si asta pentru ca, in anul 1960, autoritatile au inceput, in mod special, sa extinda zonele pietonale din centrul orasului si sa ingusteze strazile rutiere. In prezent, in Copenhaga exista320 de kilometri de piste pentru biciclete, iar in viitorul apropiat este planificata construirea unei intregi magistrale, care sa lege zonele periferice de centrul orasului.
Hamburg, Germania
In centrul orasului Hamburg nu exista o interdictie pentru circulatia auto, insa Primaria face totul pentru ca cetatenii sa circule mai usor si mai placut pe jos, pe bicicleta sau cu transportul in comun. Aici a fost lansat proiectul „Reteaua verde”, care prevede ca, in urmatorii 20 de ani, prin tot orasul vor fi create spatii verzi, piste pentru biciclisti si trotuare. Zona pietonala va cuprinde circa 40% din oras.
Madrid, Spania
Pe multe strazi centrale din Madrid, circulatia auto este inchisa, iar amenda pentru incalcarea interdictiei este de 100 de dolari. Exceptia este valabila doar pentru locuitorii cu domiciliul pe aceste strazi. In urmatorii cinci ani, autoritatile locale intentioneaza sa elibereze de masini intreg centrul orasului, iar strazile centrale sa fie transformate in zone pietonale.
Paris, Franta
In urma cu doi ani, in capitala Frantei nivelul de poluare a crescut brusc, motiv pentru care autoritatile au hotarat ca circulaţia masinilor in centrul orasului sa se desfasoare alternativ: o zi masinile cu numere pare, in cealalta zi masinile cu numere impare. Planul a functionat, iar nivelul de poluare s-a redus cu 30%. Pana in anul 2020, Primaria capitalei franceze are planificata extinderea retelei pistelor de biciclisti si autorizarea accesului in centru doar a autoturismelor cu motor electric. Deocamdata, au fost construite doar cateva zone pietonale in centrul orasului, iar locuitorii strazilor centrale nu au voie sa-si foloseasca masinile in weekend.
Helsinki, Finlanda
In urmatorii zece ani, populatia capitalei finlandeze va creste, iar numarul masinilor, dimpotriva, va scade. Autoritatile de la Helsinki intentioneaza sa mute circulatia tuturor autoturismelor la periferie, iar in centrul orasului sa lase doar mijloacele de transport in comun. Aici au fost create deja dispozitive mobile, cu ajutorul carora pot fi gasite foarte usor parcarile de biciclete din apropiere sau statiile de tramvai, asa ca, treptat, masinile in zona devin inutile.
Chengdu, China
Strazile orasului Chengdu au fost proiectate in asa fel incat sa poti ajunge in orice loc pe jos in 15 minute. Automobilelor le-au fost atribuite doar jumatate din strazi, iar restul – biciclistilor si pietonilor.
Bogota, Columbia
La Bogota au inceput sa construiasca piste pentru biciclisti si strazi pietonale inca din anii ’70. In prezent, in oras exista circa 300 de kilometri de piste de biciclete, iar majoritatea strazilor centrale sunt eliberate de autoturisme, prin centrul orasului circuland programat doar autobuze.
Milano, Italia
Autoritatile milaneze distribuie gratuit vouchere pentru calatoria cu transportul in comun pentru soferii care isi lasa, in mod deliberat, masinile acasa. Toate autoturismele sunt inregistrate intr-un sistem special, iar cand autovehiculul ramane in parcare, pe cardul special al proprietarului sunt virati bani pentru călătoria cu transportul public.