Privind la televizor, poţi crede uşor că, de fapt, criza n-are de-a face cu România şi că raportul asupra Justiţiei e o sabie mult mai ascuţită deasupra capului Guvernului decât starea economiei. Ba, chiar ştiu unii oameni de business care susţin că criza e „overrated“. Pentru unii – cei care au bani la puşculiţă – o fi, dar dacă îi asculţi pe cei din retail, de exemplu, care se roagă de furnizori să le dea termene de plată de până la 120 de zile sau să le furnizeze marfa fără scrisori de garanţie, în virtutea bunelor relaţii de până acum, te trece un uşor fior rece. Da, lumea nu mai consumă, iar previziunile companiilor care fac evaluări de risc, potrivit cărora o să avem, până la finele anului, unul sau două falimente în rândul lanţurilor de retail, par tot mai credibile.

În acest context, o tranzacţie de genul celei perfectate săptămâna trecută, în care o companie de distribuţie, Asesoft Distribution, a preluat 51% din acţiunile celui mai mare retailer online, eMag, e o veste bună. Lucrurile încep să se mişte, într-o direcţie sau alta. Cum era de anticipat, după o perioadă de expectativă prelungită dincolo de limita suportabilului, când lipsa de cash ţi-a ajuns deja la os şi nu mai ai nici oameni de dat afară şi nici departamente de restructurat, antreprenorii autohtoni au înţeles că trebuie să lase din preţ. Şi au înţeles că vremurile recent apuse, în care valoarea companiilor creştea într-un ritm neverosimil de la un an la altul, nu se vor mai întoarce curând. Iar afirmaţia cum că în vreme de criză cel mai rău lucru e să nu faci nimic dobândeşte o nouă valoare de adevăr. Sigur, decât un fond de investiţii care încruntă din sprânceană la fiecare şedinţă de consiliu de administraţie, încă mai preferăm un partener autohton, cu care ne înţelegem mai pe limba noastră, şi bine că mai există companii autohtone capabile să valorifice asemenea oportunităţi.

Dar să afirmi, imediat după ce ai preluat un retailer, că în acest sector ce a fost mai rău a trecut şi că piaţa nu mai poate decât să o ia în sus mi se pare bizar, dacă nu e doar o încercare, cu rezultat mai mult decât îndoielnic, de a transmite un mesaj pozitiv într-o piaţă care se confruntă cu o cu totul altă realitate decât cea exprimată de tine. Mai ales că, din postura de distribuitor, ştii cum stau lucrurile, pentru că şi la poarta ta bat unii retaileri ca să ceară amânări la plată. Şi atunci, pe cine încerci să convingi?!