Prețurile tranzacționate ale pricipalelor tipuri de petrol încep să înregistreze un ușor reviriment, dar analiștii pieței afișează un optimism moderat. Efectele pandemiei de coronavirus sunt încă foarte greu de estimat și sunt puțini cei care riscă o previziune pe termen mediu.
După prăbușirea fără precedent a prețurilor petrolului înregistrată la finele lunii aprilie, când pentru prima dată în istorie aurul negru a rămas practic fără valoare și s-a tranzacționat chiar și la prețuri negative, analiștii vorbesc despre o ușoară revenire a pieței.
Astfel, prețurile de tranzacționare pentru aproape toate sortimentele tranzacționate pe piața mondială continuă să crească, într-un ritm lent.
Reducerea ofertei și creșterea cererii încep să își spună cuvântul, chiar dacă pentru lunile următoare specialiștii vorbesc despre un consum redus.
Totuși, mai multe țări europene, alături de mai multe state americane, au început deja să relaxeze măsurile de izolare la domiciliu a populației, fapt ce a adus o rază de optimism că nu va mai trece mult timp până la relansarea economică, iar cererea și prețurile se vor recupera rapid.
”Va fi nevoie de timp”
Însă, având în vedere recesiunea care se desfășoară și o posibilă mare depresie, va fi nevoie de timp doar pentru a repara ceea ce s-a pierdut în ultimele luni, spun analiștii de pe piață.
”Activitatea scăzută și normalizarea treptată a cererii ar trebui să conducă la un 2021 mai favorabil”, apreciază analiștii băncii Goldman Sachs.
Banca de investiții consideră că prețurile petrolului se vor ridica la 65 de dolari pe baril până la sfârşitul anului viitor.
Dincolo de asta, unii analiști văd o și mai mare nepotrivire a ofertei cu cererea.
„Chiar dacă în prezent lumea se confruntă cu ceea ce este probabil cea mai mare prăbușire a cererii de petrol înregistrată vreodată, cifrele se vor transforma dramatic în anii următori”, a spus Rystad Energy într-un raport.
Optimism moderat
”Lipsa de activitate și de investiții planificate în prezent de firmele conștiente de costuri, combinate cu o revenire inevitabilă a cererii globale de petrol, urmează să provoace un deficit de aprovizionare de aproximativ 5 milioane de barili pe zi (bpd) în 2025″, precizează sursa citată.
Rystad spune că Brent se va ridica la aproximativ 68 de dolari pe baril până în 2025, dar este posibil să fie nevoie să se ridice din cauza perspectivei unui deficit de aprovizionare.
Însă, deși piețele petrolului par să-și recupereze în cele din urmă suflarea, iar prețurile brute și-au retras aproape în totalitate tendința negativă din urmă cu trei săptămâni, există numeroase motive pentru care acest opiniile prea optimiste să nu fie confirmate de evoluțiile viitoare.
Având în vedere recesiunea care se desfășoară și o posibilă mare depresie economică globală, va fi nevoie de timp doar pentru a se repara ceea ce s-a pierdut în ultimele luni.
Prețul nu este totul
Chiar dacă guvernele reușesc să salveze economiile aflate în suferință, după pandemia de coronavirus, cicatricile durabile ale domeniului aviației, precum și o creștere a volumului muncii de acasă, pe fondul măsurilor impuse pentru limitarea răspândirii COVID-19, ar putea împiedica o revenire completă a cererii de petrol.
Iar acesta este un cocktail toxic pentru viitoarele posibile creșteri ale prețurilor petrolului.
Chiar și unii directori petrolieri încep să se teamă de cererea maximă.
”Ne uităm la o distrugere a cererii majore despre care nici măcar nu știm că o să revină. Deci, prețul petrolului poate reveni. Dar, dacă volumele sunt semnificativ mai mici, avem încă o dislocare majoră, desigur, în propriul flux de numerar”, a declarat van Beurden, CEO-ul Royal Dutch Shell, în cadrul unei analize asupra pieței.