in fiecare dimineata cind se trezeste i vila sa din San Francisco, Larry Ellison priveste catre podul Golden Gate. Simbolul orasului este tot acolo, viata lui Ellison se schimba de la o zi la alta. Considerat „baiatul cel rau” din Sillicon Valley, presedintele corporatiei Oracle a facut, i ultimii zece ani, tot ce a putut pentru a iesi i evidenta. L-a atacat dur sau l-a ironizat pe Bill Gates, a icercat sa cumpere un MIG rusesc pe care a fost gata sa plateasca 20 milioane de dolari, si-a construit o locuinta din sticla, otel si piatra, estimata la 40 milioane de dolari ori si-a cumparat un yaht de trei milioane de dolari. Evident, aceasta a fost fata mondena a lui Ellison. Dincolo de ea, presedintele Oracle a reusit sa puna pe picioare al doilea producator mondial de software. Oracle a cistigat acolo unde nu s-a avintat nimeni: din baze de date. Bazele de date au devenit vitale pentru stocarea informatiilor – de la cataloagele de produse ale celor de la Amazon.com la sistemul global de lansare a comenzilor unui centru medical – si punerea informatiilor instantaneu la dispozitia clientilor si angajatilor prin intermediul Internetului. Acum trei ani cind Web-ul era la iceput, cresterea vinzarilor de baze de date Oracle era de 3-5 la suta pe trimestru. Ultimul trimestru al acestui an a adus Oracle o crestere de 32 la suta. Marirea vinzarilor se poate masura i bani. in anul 1997, Oracle a avut o cifra de afaceri de 5,7 miliarde dolari. Anul 2000 a fost icheiat cu o cifra de afaceri de 10,1 miliarde dolari.
Cocotat pe aceasta gramada de bani, Larry Ellison isi permite sa braveze. El este omul care poate transforma pe oricine, pe loc, i milionar i dolari. Cu o singura conditie. Clientul trebui sa renunte la folosirea platformelor IBM DB2 sau Microsoft SQL Server i favoarea Oracle 9i. „Daca performanta nu va fi de trei ori mai buna, va voi da un milion de dolari”, afirma Larry Ellison, fara nici o urma de ezitare. Iar cind numarul unu de la Oracle spune ceva, atunci este bine sa-l luati foarte i serios.
Oracle a atras noi clienti
De ce pariaza Ellison pe Oracle 9i? Suita Oracle de e-business este cartea cistigatoare. Suitele de aplicatii deja lansate sau care se pregatesc de lansare ofera clientilor o abordare simpla: un singur produs software de la o singura companie. in felul acesta, utilizatorii scapa de costurile mari de consultanta pentru a integra produse distincte. Oracle introduce solutii la nivel de itreprindere suta la suta Internet, folosind itreaga gama de solutii: servere de gestiune a bazelor de date, servere de aplicatii, suita de e-bussines pentru aplicatiile la nivel de itreprindere si instrumente pentru dezvoltarea de aplicatii si de sisteme suport de decizie. Suitele de aplicatii de afaceri lucreaza complet integrate una cu cealalta. La un capat se afla aplicatiile destinate administrarii serviciilor pentru clienti, la celalalt capat sunt furnizorii. si toate au fost construite pentru a putea fi rulate pe web.
si pentru ca tacimul sa fie complet, Ellison isi permite sa fie si un fel de guru al IT. „Din ce i ce mai multi clienti se vor adresa companiilor Application Service Providers. Aceste companii de servicii on-line au din ce i ce mai multa nevoie de platforme puternice care sa asigure simultan accesul a milioane de utilizatori si performante de cit mai multe tranzactii pe minut”, spune Larry Ellison. Pentru a fi gata i momentul potrivit, Oracle pregateste de-acum terenul. „Lucram cu producatori importanti de hardware precum Sun, Compaq sau Hewlett-Packard. Scopul este de a realiza configuratii care sa stringa la un loc certificatele de calitate ale noastre si ale lor”, mai spune Ellison.
Eforturile celor de la Oracle au fost rasplatite cu virf si idesat. Din luna noiembrie a anului trecut compania si-a completat trofeele (a se citi clientii) cu ica trei nume sonore: Ford Motor, Chevron si Sears. Acestia au icheiat contracte care le vor permite sa opereze pe o piata virtuala, logic, prin intermediul Web-ului, piata unde cei care doresc sa vinda un produs sau serviciu plaseaza o oferta.
25.04.00, ziua de glorie a lui Larry Ellison
Piata de capital a reactionat pe masura dezvoltarii companiei. Dupa o perioada de cinci ani i care nu s-a itimplat nimic deosebit, actiunile Oracle au erupt. Astfel, din noiembrie pina i aprilie 1999, pe piata Nasdaq, titlurile au crescut de aproape patru ori, ajungind la aproape 72 dolari/actiune. in felul acesta Oracle a ajuns la o capitalizare bursiera de 205 miliarde dolari, depasind puternicul IBM. Desi, la iceputul acestui an, actiunile din domeniul IT au cazut, Oracle a trecut cu bine criza. Ce s-a itimplat cu rivala Microsoft? Ei bine, actiunile lui Gates au luat-o la vale si asa se face ca i ziua de 24 aprilie 2000 valoarea lor a cazut cu 15,6 la suta. Motivele sunt deja cunoscute: problemele cu Departamentul de Justitie al Statelor Unite si rezultatele financiare sub estimari iregistrate i trimestrul trei (decembrie 1999 – februarie 2000). Ellison si-a frecat miinile de bucurie. 25 aprilie a fost o zi istorica. Ellison – Gates: 52,1- 51,5 (miliarde dolari). Acesta a fost scorul actiunilor detinute de cei doi, i acea zi, la Oracle si, respectiv, Microsoft.
Lansata oficial i luna octombrie cu prilejul Oracle Open World, Oracle si este o infrastructura pentru aplicatii pe Internet. Ellison spune ca aplicatia elimina barierele de performanta si fiabilitate din cadrul aplicatiilor de e-business si a site-urilor de web. Dar Oracle 9i nu este atit de departe de clientii romini precum este Rominia de America. „Suntem icrezatori i ceea ce priveste impactul solutiei Oracle 9i asupra clientilor din Rominia”, afirma stefan Cojanu, director general al Oracle Rominia. Cojanu afirma ca din 1995, atunci cind a venit i Rominia, compania a iregistrat o crestere medie anuala cu 30 la suta mai mult decit piata IT. Un pas mic pentru compania-mama, un pas mare pentru afacerile Oracle din Rominia.