Atrași de tehnologia 3D și de diversele oferte speciale ale cinematografelor, circa șase milioane de spectatori au intrat, anul trecut, în sălile de cinema din țară. Cei mai mulți, miercurea.
Fără dubiu, putem spune că 2010 a fost anul cinematografiei. S-au inaugurat numeroase săli de cinema la nivel național, atât în multiplexuri, cât și independente. La Petroșani s-a deschis un cinematograf 3D, la Slatina alte două, iar sucevenii au și ei prima sală de acest fel. În plus, Cinema City a mai inaugurat trei multiplexuri, la Arad, Baia Mare și București, în centrul comercial Sun Plaza. În total, 35 de săli de cinema deschise doar anul trecut. Iar investițiile au fost urmate de o creștere a numărului de spectatori. În cele 88 de săli deținute de Cinema City (în nouă multiplexuri), au intrat anul trecut 3,1 milioane de spectatori, de două ori mai mulți ca în anul precedent. Hollywood Multiplex (15 săli în București și Oradea) a avut 834.207 spectatori, iar la CinemaPRO au intrat 133.033 de cinefili.
La creșterea numărului de spectatori au contribuit, desigur, diversele promoții și oferte speciale pe care le organizează fiecare cinematograf. Între cele mai cunoscute este oferta operatorului de telefonie mobilă Orange, care dă clienților săi posibilitatea de a cumpăra două bilete la film plătind unul singur. Lansată în urmă cu cinci ani, formula s-a dovedit a fi cea mai longevivă de acest tip în piață. Iar în perioada 2008-2010, potrivit reprezentanților companiei, numărul de utilizatori ai programului Orange film a crescut cu aproximativ 30%. Mai mult, pentru a ușura accesul utilizatorilor, vara trecută a fost lansată aplicația pentru iPhone, aceasta fiind urmată de versiunea pentru telefoane cu sistem de operare Android. Programul a căpătat o popularitate maximă în București, datorită numărului mare de multiplexuri, care au un repertoriu foarte bogat în orice moment al zilei.
Anul trecut, lunile de vârf ale programului au fost martie și septembrie. Care este impactul în cinematografele autohtone? La Hollywood Multiplex – București Mall (zece săli), de exemplu, media unei zile de luni sau de marți este de aproximativ 700 de spectatori, spune Raluca Moroianu, marketing manager distribution & exhibition la MediaPRO Entertainment, proprietarul cinematografului. Într-o zi de miercuri, se strâng circa 4.500 de persoane. Joi, cifra coboară la 1.000, dar rămâne mai mare față de începutul săptămânii, anunțând creșterea semnificativă din weekend. Pe durata acestuia, cotele se ridică la 1.800 de persoane vinerea, 4.000 sâmbăta și 3.500 duminica. La CinemaPRO, media variază de la 100 de spectatori în zilele cu trafic mai scăzut până la 1.000 în zilele de la sfârșitul săptămânii.
Spectatorii revin datorită sistemelor 3D
Datorită rezultatelor pozitive, investițiile în cinematografe vor continua și anul acesta, într-un ritm similar. Cinema City are în plan două inaugurări, la Brăila și Târgu-Mureș, iar Hollywood Multiplex urmează să deschidă, de asemenea, noi săli, însă, pentru moment, nu dezvăluie detalii. O veste cât se poate de bună este aceea că succesul marilor jucători pe această piață atrage și investitori independenți.
4,57 mil. de lei au fost încasările pentru „Alice in Wonderland“ la cinematografele autohtone. Pe locul al doilea, „Inception“, cu 3,87 milioane de lei