Daca, la nivel de grup, veniturile cresc intr-un ritm destul de modest, in Romania, de bine, de rau, cresterile sunt semnificative. Conducerea Orange Romania prognozeaza pentru anul in curs o crestere cu 30% a cifrei de afaceri, in vreme ce, la nivel global, grupul estimeaza o crestere a veniturilor cu doar 5%. „Aceasta se explica atat prin cresterea numarului de utilizatori, cat si prin cresterea veniturilor per utilizator”, declara Bernard Moscheni, director general Orange Romania. Pana la sfarsitul acestui an, Moscheni crede ca Orange va avea 2,9 milioane de clienti, fata de aproximativ 2,5 milioane cati are in prezent. Nu mai este demult un secret faptul ca noii clienti atrasi sunt utilizatori de servicii preplatite (cartele valorice), adica persoane cu o putere de cumparare redusa.
Cresterea veniturilor per client prepay este unul din cele mai importante obiective ale Orange pentru anul in curs si pentru anii viitori. Chiar din iulie, Orange va demara o campanie publicitara dedicata acestui segment de piata.
Desi pesimistii au profetit ca operatorii de telefonie mobila se vor „sufoca” in momentul in care cresterea bazei de clienti va fi asigurata doar de clientii prepay, totusi modalitati de crestere a veniturilor atrase de la acestia exista. Clientii prepay pot fi stimulati sa foloseasca mesageria SMS si sa „consume” minute internationale. Sa nu uitam ca banalele SMS-uri aduc mai multe venituri decat transferul de date. In 2003, Orange spera sa obtina din SMS-uri circa 20-25 milioane USD, iar din transferul de date doar opt milioane USD. In ceea ce priveste traficul international prin reteaua Orange, 45% din acesta este generat de clientii de servicii preplatite, ceea ce reprezinta destul de mult.
Compania din Romania sta bine si la capitolul clienti corporate, reusind sa obtina 53-55% din aceasta piata, in urma unei ofensive puternice la adresa clientilor Connex.
In termeni de profitabilitate, filiala din Romania respecta parametrii fixati la nivel global. Directorul general al Orange, Sol Trujillo, a spus ca in 2003 se urmareste obtinerea unui EBITDA (profitul inainte de plata dobanzilor, taxelor si amortizarii) pozitiv, iar unul dintre obiectivele anului 2004 este realizarea unui cash flow pozitiv.
Bernard Moscheni spune ca in acest an EBITDA va reprezenta 52-54% din cifra de afaceri, fata de 49% – cat a fost anul trecut. Un EBITDA pozitiv inseamna, totodata, si resurse pentru investitii. In 2003, Orange va investi circa 90 de milioane USD in modernizarea retelei, lucru absolut necesar pentru a face fata cresterii de trafic. „si in viitor vom continua sa facem investitii de 70-80 milioane USD pe an”, adauga Bernard Moscheni.
Finantarea se va face exclusiv din propriul profit, nu din banii principalului actionar, France Telecom sau din noi credite. Orange mai are de rambursat catre Banca Mondiala 100 de milioane USD dintr-un total de 210 milioane USD.
Cu alte cuvinte, compania are resurse pentru a plati dividende actionarilor. Anul trecut, Orange Romania a platit dividende in valoare de opt milioane USD. Daca va plati, si cat va plati, in 2003 se va decide in cadrul bordului de conducere care se va organiza in aceasta vara.
Toate bune si frumoase pentru Orange Romania, insa va fi interesant de urmarit doua evolutii: cat de fideli se vor dovedi clientii corporate care au migrat in ultimul an de la Connex, atrasi, in special, de preturile reduse si in ce masura se va reusi cresterea veniturilor per utilizator prepay.
Orange Romania in cifre
An 2002 2003
Cifra de afaceri
(milioane USD) 370 480
EBITDA
(% din vanzari) 49 52-54
Cash flow
(milioane USD) 102 140-150
· Numar de utilizatori: 2,5 milioane
· Investitii totale (1997-2002): 710 milioane de euro
· Numar de angajati: 1.400
Apreciere pentru actiunile Orange
Prezentarea facuta de noul director
general al Orange, Sol Trujillo, privind noua strategie a grupului a avut un efect pozitiv asupra investitorilor de pe pietele de capital, actiunile
apreciindu-se cu 0,41%, pana la valoarea de 7,4 euro. Principala neliniste a investitorilor era ca noua conducere se va concentra exclusiv pe rentabilitate, in detrimentul cresterii vanzarilor. Se astepta o asemenea politica din cauza presiunilor actionarului principal al
Orange (France Telecom) aflat in dificultate financiara. France Telecom are ca obiectiv principal reducerea datoriilor (care ajunsesera la fabuloasa suma de 60 miliarde de euro) si vede in filialele sale profitabile o sursa de bani deloc de neglijat. Totusi, Sol Trujillo, a anuntat o crestere a cifrei de afaceri cu 5%, ceea ce este peste asteptarile pietei.