Daca pana acum, in general, tonul contraofertelor a fost dat de MobiFon, de data aceasta se pare ca Orange contraataca pe taramul clientilor cu vechime ai Connex sau Cosmorom. „Am auzit ca Orange acorda bonusuri de fidelitate abonatilor Connex care renunta la contract. M-am dus la un magazin Orange si am constatat ca era adevarat. Eram abonat Connex de trei ani si aveam un bonus de fidelitate de 30 de minute lunar. Acelasi bonus l-am primit la Orange, dupa ce mi-am reziliat contractul cu Connex”, povesteste Razvan Ene din Craiova. „La fel ca mine au facut peste zece cunoscuti de-ai mei. Multi asteapta sa implineasca un an vechime la Connex pentru a proceda similar”, adauga Razvan.
Atractia principala, pe langa transferarea bonusului de fidelitate, o reprezinta conditiile abonamentului. Orange ofera pentru 7 USD/luna 180 minute gratuite in retea (dupa orele 20:00 si in week-end), spre deosebire de Connex, care pentru un abonament de valoare similara ofera facilitatea tarifarii cu un cent/minut a convorbirilor de week-end. Ca sa nu mai spunem ca pentru trei numere preferntiale, cele 180 minute gratuite pot fi vorbite oricand. „Acestea nu sunt oferte standard. Facem astfel de oferte speciale tuturor clientilor care vin de la concurenta, insa decidem in functie de istoria fiecarui client in parte”, a declarat Bernard Moscheni, director general Orange. Reprezentantii MobiFon nu au negat existenta ofertei concurentului, insa au refuzat sa comenteze pe aceasta tema. Nicolae serdin, vicepresedinte la Consiliul Concurentei ne-a spus ca o asemenea oferta reprezinta „in principiu, o practica anticoncurentiala, fiind o incalcarea a articolului 5 din Legea concurentei.” Cum Consiliul nu a primit sesizare in acest sens, nu a declansat o investigatie, motiv pentru care vicepresedintele a facut un comentariu de principiu.
Nu este insa prima data cand iese cu scantei din razboiul celor doi operatori, care totalizeaza peste patru milioane de abonati. Catre sfarsitul lui 1999 a inceput concurenta pentru cel mai ieftin abonament. Connex a lansat abonamentul de cinci dolari, dupa care Orange (pe atunci Dialog) a lansat un abonament si mai ieftin: de doar patru dolari. MobiFon a inteles ca oferta nu era deloc sanatoasa pentru situatia sa financiara si a renuntat la abonament, insa Orange/Dialog l-a mai pastrat un timp, fapt ce a adus concurentului pierderi, in termeni de cote de piata. A urmat razboiul secundei, prin care cei doi operatori au aruncat pe piata, la interval de doar doua zile, taxarea la secunda. Inca o oferta din care au avut de castigat utilizatorii si de pierdut operatorii.
Orange avea in iunie 2002, 1,8 milioane de utilizatori, numarul acestora fiind estimat la 2,1 milioane pentru sfarsitul anului. In schimb, Connex avea peste 2 milioane de abonati inca din decembrie 2001, estimarea pentru sfarsitul acestui an fiind de 2,5-3 milioane de abonati. Ramane de vazut in ce masura estimarile celor doi operatori se vor adeveri.
Istoria „bataliilor” dintre Connex si Orange
· sfarsitul lui 1999-inceputul lui 2000, cele doua companii lanseaza abonamente ieftine (Connex – 5 USD, Orange – 4 USD) avantajoase pentru abonati, insa nerentabile. Ulterior, operatorii au renuntat la oferta;
· in octombrie 2000, MobiFon ofera acces Internet gratuit abonatilor sai. ISPs catalogheaza oferta concurenta neloiala;
· in ianuarie 2001, incepe „razboiul secundei”, prin care taxarea convorbirilor se facea la secunda dupa primul minut de convorbire;
· Cei doi operatori poarta un razboi tacut pe taramul ofertelor speciale (de la un numar preferential in retea la inceput, a urmat Orange cu trei, iar Connex a contraatacat cu cinci);
· Orange le ofera abonatilor Connex cu vechime mai mare de un an bonusuri lunare in schimbul deconectarii de la operatorul concurent.