Gradul de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă este semnificativ mai mare în mediul urban (89%), comparativ cu mediul rural (73%). La nivel individual, 77% din românii cu vârsta de 16 ani sau peste folosesc un telefon mobil (care nu este plătit de o companie sau instituţie).
În funcţie de tipul de serviciu utilizat, piaţa serviciilor de telefonie mobilă se poate structura astfel: 48% din utilizatori folosesc doar servicii pe bază de abonament, 40% doar cartele preplătite, iar 12% folosesc atât abonamente cât şi cartele.
Orange este lider pe piaţa serviciilor de telefonie mobilă, jumătate din utilizatori folosind cel puţin o cartelă SIM de la Orange. 35% utilizează servicii de telefonie mobilă de la Vodafone, 25% de la Cosmote, 9% de la RDS şi 1% de la Zapp.
78% din utilizatorii serviciilor de telefonie mobilă folosesc serviciile unui singur furnizor, 18% au doi furnizori, iar 4% au trei sau mai mulţi furnizori.
12% din abonamentele de telefonie mobilă sunt parte a unui pachet cu o singură factură, nedefalcată pe servicii, 5% sunt parte a unui pachet pentru care se primesc facturi diferite pentru fiecare serviciu, 4% sunt parte a unui pachet dar respondenţii nu au putut preciza dacă primesc o singură factură sau mai multe, în timp ce 75% nu sunt parte a unui pachet .
În ceea ce priveşte gradul de cunoaştere a tarifelor practicate de propriul furnizor de telefonie mobilă, acesta este foarte scăzut. De exemplu, din utilizatorii de abonamente, doar 21% din respondenţi afirmă că ştiu care este costul unui apel de un minut în aceeaşi reţea de telefonie mobilă, 18% cunosc costul unui apel de un minut către alte reţele mobile şi 10% cunosc costul unui apel de un minut către o reţea de telefonie fixă, alta decât cea deţinută (dacă este cazul) de operatorul de telefonie mobilă.
În afară de utilizarea tradiţională a telefonului mobil (pentru a efectua şi primi apeluri şi mesaje scrise), 13% din persoanele intervievate utilizează telefonul mobil pentru a trimite MMS-uri, 6% pentru a naviga pe internet direct de pe telefonul mobil şi 4% pentru a efectua transmisiuni de date sau apeluri video.
Din utilizatorii serviciilor de telefonie mobilă, 59% au instalată şi o linie fixă de acces în gospodărie, iar 52% utilizează această linie fixă.
Suma medie cheltuită într-o lună obişnuită pentru serviciile de telefonie mobilă folosite personal este de 50 RON. Luând în calcul faptul că unele persoane folosesc mai multe servicii, am calculat şi suma medie cheltuită pentru un SIM – aceasta este de 40 RON. Dacă defalcăm cheltuielile pe tip de serviciu folosit, rezultă că în medie o persoană plăteşte lunar 52 RON pentru un abonament de telefonie mobilă şi 29 RON pentru o cartelă preplătită.
Trei sferturi din utilizatorii de servicii de telefonie mobilă au auzit de posibilitatea portării numărului de telefon în cazul schimbării furnizorului.
Cei mai mulţi utilizatori de telefonie mobilă consideră că serviciile de telefonie mobilă reprezintă în prezent o alternativă la telefonia fixă în ceea ce priveşte serviciile de voce, în timp ce în ceea ce priveşte accesarea serviciilor de acces la internet în bandă largă de acasă îmbunătăţirea vitezelor şi a acoperirii ar conduce, de asemenea, la înlocuirea serviciilor fixe cu cele mobile.
În medie, durata de utilizare a unui terminal mobil este de 3 ani.
Aproximativ două treimi din non-utilizatorii serviciilor de telefonie mobilă afirmă că nu au nevoie de astfel de servicii. 12% invocă faptul că utilizarea acestor servicii este prea scumpă, iar 11% consideră prea mari costurile iniţiale de achiziţie. 55% din non-utilizatorii serviciilor de telefonie mobilă au o linie telefonică fixă instalată în gospodărie pe care o folosesc.
Companiile merg pe mâna Vodafone
În 95% din companiile şi instituţiile din România se utilizează servicii de telefonie mobilă. Gradul de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă este mai mic în instituţiile publice (85%), fiind de 94% în companiile cu cifra de afaceri sub 100.000 Euro, ajungând la 100% în companiile cu cifra de afaceri peste 5 mil. de Euro.
În 96% din companiile şi instituţiile în care se utilizează servicii de telefonie mobilă se folosesc abonamente alocate angajaţilor, în 6% se folosesc cartele preplătite, iar în 2% se folosesc abonamente în interfeţe de tip Premicell.
Vodafone este lider pe piaţa serviciilor de telefonie mobilă pentru companii – 61% din companiile şi instituţiile în care se utilizează astfel de servicii au ca furnizor Vodafone, 46% folosesc telefonie mobilă de la Orange, 12% de la Cosmote, 5% de la RCS&RDS, 3% de la Zapp. 76% din companiile şi instituţiile în care se utilizează servicii de telefonie mobilă folosesc serviciile unui singur furnizor, 21% au doi furnizori şi 3% au trei sau mai mulţi furnizori. Calculând cotele de piaţă ale principalilor furnizori pe baza numărului de SIM-uri utilizate în companii şi instituţii, rezultă că Vodafone are 52% din piaţă, Orange 38%, Cosmote 6% iar RCS&RDS şi Zapp câte 2%.
În 22% din companii şi instituţii serviciile de telefonie mobilă sunt parte a unui pachet cu o singură factură, nedefalcată pe servicii, 7% sunt parte a unui pachet pentru care se primesc facturi diferite pentru fiecare serviciu, 1% sunt parte a unui pachet dar respondenţii nu au putut preciza dacă primesc o singură factură sau mai multe, în timp ce 67% nu sunt parte a unui pachet.
Principalele surse de informare privind serviciile de telefonie mobilă sunt internetul (site-urile web ale furnizorilor) – menţionat de 59% din respondenţi şi contactul direct cu furnizorii (54%).
În ceea ce priveşte gradul de cunoaştere a tarifelor practicate de propriul furnizor de telefonie mobilă, acesta este foarte scăzut. De exemplu, în companiile şi instituţiile în care se utilizează telefonie mobilă pe bază de abonamente, doar 22% din respondenţi afirmă că ştiu care este costul unui apel de un minut în aceeaşi reţea de telefonie mobilă, 20% cunosc costul unui apel de un minut către alte reţele mobile şi 14% cunosc costul unui apel de un minut către o reţea de telefonie fixă, alta decât cea deţinută (dacă este cazul) de operatorul de telefonie mobilă. Procente ceva mai mari întâlnim în rândul companiilor/instituţiilor în care se utilizează cartele preplătite: 29% din respondenţi afirmă că ştiu care este costul unui apel de un minut în aceeaşi reţea de telefonie mobilă iar 26% cunosc costul unui apel de un minut către alte reţele mobile.
În afară de utilizarea tradiţională a telefonului mobil pentru servicii de voce şi mesaje scurte (SMS), în 24% din companii/instituţii se utilizează telefonia mobilă pentru a naviga pe internet direct de pe telefonul mobil, în 19% pentru a trimite MMS-uri şi 10% pentru a efectua transmisiuni de date sau apeluri video.
Referitor la modul în care se efectuează apeluri de către angajați atunci când ace?tia se află la birou, în 37% din companii/instituţii se folosesc în principal telefoane mobile cu abonament pentru a efectua apeluri de la birou, în 36% se folose?te alternativ telefonul mobil sau telefonul fix în funcţie de destinaţia apelata iar în 16% se folose?te în principal telefonul fix pentru a efectua apeluri de la birou.
72% din angajaţii din companiile şi instituţiile din România în care se utilizează servicii de telefonie mobilă au acces la aceste servicii la locul de muncă. În 44% din companii şi instituţii nu există niciun fel de restricţie sau recomandare privind utilizarea telefoanelor mobile, în 31% există recomandări iar 22% aplică restricţii de utilizare a acestor servicii. În 37% din companii/instituţii, persoanele care au restricţii pentru anumite apeluri de pe telefoanele mobile pot folosi telefoanele fixe pentru a efectua aceste apeluri. În 56% din companiile/instituţiile care au impus restricţii respondenţii afirmă că nu se pot folosi alte mijloace de comunicare pentru a efectua tipurile de apeluri restricţionate.
Suma medie cheltuită în ultima lună cu serviciile de telefonie mobilă în companii şi instituţii este de 678 RON.
Acoperirea în teritoriu a reţelei, tarifele pentru abonamente, şi tarifele pentru apeluri în aceeaşi reţea mobilă şi către alte reţele mobile sunt criteriile cele mai importante luate în considerare atunci când se achiziţionează un serviciu de telefonie mobilă – între 74% şi 81% din reprezentanţii companiilor afirmă că aceste criterii sunt importante sau foarte importante.
28% din persoanele intervievate au afirmat că în compania/instituţia unde lucrează s-a luat în considerare renunţarea la un furnizor de telefonie mobilă în ultimele 12 luni, dar până în prezent acest lucru nu s-a întâmplat. Principala barieră în schimbarea furnizorului de servicii de telefonie mobilă este costul rezilierii prezentului contract – motiv invocat de 29% din aceste persoane.
94% din persoanele intervievate din companiile/instituţiile în care se utilizează servicii de telefonie mobilă au auzit de posibilitatea portării numărului de telefon în cazul schimbării furnizorului.
În medie, durata de utilizare a unui terminal mobil în companii şi instituţii este de 19 luni.
În aproximativ jumătate din companiile şi instituţiile în care nu se utilizează servicii de telefonie mobilă, persoanele intervievate afirmă că nu există o nevoie pentru astfel de servicii. 14% consideră prea mari costurile iniţiale de achiziţie, 8% invocă costurile prea mari de utilizare iar 7% afirmă că angajaţii folosesc telefoanele mobile personale.