Oraș turistic din România, devastat de criza energetică. Peste 80% din hoteluri, închise din cauza facturilor

Sighișoara

Sursă: Primăria Sighișoara

Peste 80% din spațiile de cazare din municipiul Sighișoara au fost închise din cauza prețurilor mult prea ridicate la facturile de energie. Antreprenorii din turism se plâng de situația în care au ajuns și de faptul că ar putea ajunge în faliment. Singura formă de ajutor la care pot apela este compensarea facturilor.

Spațiile de cazare din municipiul Sighișoara o duc mai rău ca în lunile de lockdown, dar de data asta nu din cauza restricțiilor, ci din cauza crizei energetice. Conform declarațiilor mai multor reprezentanți din HoReCa, antreprenorii se confruntă cu o dilemă: ori trimit în șomaj tehnic angajații și închid afacerile, ori ajung în faliment.

Pe lângă faptul că în lunile de iarnă, turismul din Sighișoara scade cu 80%, afaceriștii trebuie să se mai confrunte și cu facturile la energie electrică și la gaz. „Suntem aproape în pragul falimentului în privința facturilor la energie electrică și gaze. Este o perioadă în care nu ai încasări, dar ţi se triplează cheltuielile. Cred că foarte mulţi agenţi economici nu vor trece iarna dacă nu se umblă la compensări, fiindcă din luna martie când dă căldura poţi să tot compensezi, fiindcă facturile trebuie plătite la zi”, explică Ioan Lazăr, patron de hoteluri în Sighișoara, pentru Agerpres.

Facturi de 3 ori mai mari

Ultima factură pe care a primit-o a fost de 41.000 lei în contextul în care nu a folosit nici măcar 50% din capacitatea de cazare. După cererea de compensare, factura a scăzut până la 27.000 lei. „Faceţi un calcul şi vedeţi ce creştere uriaşă este: cea mai scumpă factură la gaz din istoria Hotelului Sighişoara a fost de 12.000 lei, iar atunci a fost 100% ocupat (…) Am închis hotelul pentru economia de energie şi cam toţi colegii de breaslă au închis, cam 80%. Noi, consumatorii mari, am închis, 80% din hotelurile mari din Sighişoara sunt închise, dar cei care au rămas deschişi sunt pe pierderi serioase”, completează antreprenorul, care a ales să nu-și trimită angajații în șomaj tehnic, ci să ia o pauză turistică pentru a renova hotelul.

„Am renovat şi am făcut curăţenie generală ca să nu dau oamenii în şomaj tehnic. Toţi au facturi şi acasă, iar dacă îi mai dai şi în şomaj tehnic, îi condamni la moarte. Avem 22 angajaţi din care patru s-au cerut în şomaj tehnic. Am colegi din industrie care au dat tot personalul în şomaj tehnic. Problema noastră este acum să avem fonduri să ieşim până în aprilie, să plătim facturile pe martie, pentru ca apoi sperăm să înceapă încasările. Sperăm ca anul acesta să ne reabilităm şi, probabil, de la anul să ne bucurăm de profit. Acum suntem pe pierdere sută la sută, aducem bani de acasă să putem trăi”, povestește antreprenorul.

România este una dintre puținele țări din rândul statelor membre din Uniunea Europeană care nu au acordat niciun fel de ajutor de la începutul pandemiei până în prezent pentru cel mai afectat sector economic, turismul. Ba chiar se pare că greul acestei pandemii a fost pus în spatele angajaților din domeniul ospitalității, care oricum înregistrau cele mai mici salarii medii dintre toate domeniile de activitate.

O altă mare problemă cu care se confruntă sighișorenii este și lipsa festivalurilor culturale, care în anii trecuți aduceau turiști pasionați de muzică, istorie, sau cultura locală.