Consulting. In general, consumatorii de apa imbuteliata nu stiu sau nu sunt preocupati sa faca distinctie intre un produs si altul, in functie de informatiile trecute pe eticheta. Pentru cei mai multi, apa carbonatata este minerala, in timp ce apa plata nu intra in aceasta categorie. Exista un segment redus de consumatori care aleg in cunostinta de cauza exact apa pe care si-o doresc. Sa ne oprim, de exemplu, asupra a trei marci de produse pe care cei care le achizitioneaza le includ in categori
Consulting. In general, consumatorii de apa imbuteliata nu stiu sau nu sunt preocupati sa faca distinctie intre un produs si altul, in functie de informatiile trecute pe eticheta. Pentru cei mai multi, apa carbonatata este minerala, in timp ce apa plata nu intra in aceasta categorie. Exista un segment redus de consumatori care aleg in cunostinta de cauza exact apa pe care si-o doresc.
Sa ne oprim, de exemplu, asupra a trei marci de produse pe care cei care le achizitioneaza le includ in categoria apa plata. O citire atenta a etichetei arata ca unele sunt minerale, altele, nu. Izvorul Alb, de exemplu, este „apa naturala pura de izvor”, in timp ce Zizin este „apa minerala decarbogazeificata”, iar Izvorul Minunilor este „apa minerala naturala necarbonatata (plata)”.
In ceea ce priveste apa minerala carbonatata, exista varianta „apa minerala naturala carbogazoasa”, gen Borsec, dar si „imbogatita cu bioxid de carbon natural”, cum ar fi Dorna.
Referitor la apa de la dozator (Cumpana sau La Fantana), facem precizarea ca este vorba de apa de masa necarbonatata, ozonata, extrasa din puturi foarte adanci. Aceasta nu intra in categoria apelor minerale, nefiind atestata ca atare.
Profilul consumatorului
de apa imbuteliata
In perioada 14-20 iulie 2003, compania Daedalus Consulting a realizat o cercetare pe un esantion reprezentativ pentru mediul urban, format din 881 de subiecti, cu varsta intre 18 si 65 de ani. Rezultatele studiului arata ca majoritatea orasenilor au consumat cel putin o data, in ultima saptamana, apa imbuteliata, dupa cum urmeaza: 65,2% – apa minerala carbogazoasa, 22,3% – apa plata, 3,4% – apa de la dozator.
Publicul-tinta poate fi impartit in trei categorii: „heavy users”, care consuma apa imbuteliata (minerala sau nu) cel putin sase zile din saptamana (56,8%), „medium users”, respectiv cei care beau acest tip de apa intre trei si cinci zile pe saptamana (28%) si „low users” – una sau doua zile pe saptamana (15,2%).
Dintre cei care consuma apa minerala, majoritatea se rezuma la varianta carbogazoasa a acesteia (66,7%), urmand, la mare distanta, cei care prefera doar apa plata (9,8%). Exista o pondere importanta a celor care opteaza in egala masura pentru apa minerala carbogazoasa si apa minerala plata (18,9%).
Dintre intervievati, 54,6% au declarat ca au consumat apa de la robinet in perioada de referinta, majoritatea chiar zilnic. Apar insa diferente semnificative intre categoriile de utilizatori, principalii factori determinanti fiind educatia, ocupatia, venitul si marimea familiei.
Consumatorii de apa minerala carbogazoasa sunt mai degraba persoane cu varsta medie, cu un nivel al educatiei mediu sau ridicat, cu venituri peste medie, provin din familii cu numar mic de membri si locuiesc in orasele mari.
Cei care opteaza pentru apa plata sunt, de regula, persoane tinere, intre 25 si 34 de ani, cu studii superioare, cu venit pe membru de familie ridicat si cu resedinta mai degraba in Bucuresti.
Aproape 70% din consumatori achizitioneaza apa imbuteliata, cel mai frecvent din magazinele alimentare. La distanta mare, in ordinea importantei, urmeaza ca sursa de aprovizionare: supermarketurile (28,1%), chioscurile (17,0%) si angrourile (13,0%). Principalii cumparatori de apa minerala in baruri, terase sau discoteci sunt tinerii, elevi sau studenti, care in general nu au partener.
PET este tipul de ambalaj achizitionat cel mai frecvent (83,5%), urmat de ambalajul de sticla (25,7%). Doar 10,6% din cumparatori aleg apa minerala ambalata la bidoane de trei sau cinci litri.
Daca bidoanele de cinci litri sunt achizitionate, mai degraba, de persoanele cu studii superioare, cu resedinta in Bucuresti, ambalajul de sticla este foarte popular in orasele mici din Ardeal, in special in randul populatiei cu varsta cuprinsa intre 45 si 54 de ani si cu un nivel mai scazut al educatiei.
Intre apele minerale carbogazoase si/sau plate, Borsec ocupa primul loc in ceea ce priveste gradul de recunoastere al unei marci (atat ca mentiune spontana, cat si ca recunoastere asistata). Aceeasi marca ocupa primul loc si in ceea ce priveste preferintele consumatorilor. In schimb, conform rezultatelor sondajului efectuat de compania Daedalus Consulting, cea mai consumata apa minerala, plata si carbogazoasa, este Izvorul Minunilor.
Apa minerala carbogazoasa 65,2
Apa de la robinet 54,6
Apa necarbonatata (plata) 22,2
Sifon 16,2
Apa la dozator 3,3
Non raspuns 5,9
*) raspuns multiplu, date culese in perioada 14-20 iulie 2003
Creste consumul de apa plata
Anca Zamfirescu, analist, Daedalus Consulting
· Daca in prezent inlocuitorul principal al apei de la robinet este apa carbonatata, in ultimii ani, partea de piata ocupata de apa plata a crescut.
· Profilul consumatorilor de apa plata arata ca produsul se afla la inceputul ciclului sau de viata, cand este consumat in special de cei cu o deschidere mai mare catre produsele noi: tinerii, persoanele cu educatie ridicata si cele din categoriile superioare de ocupatie. Aceasta sugereaza un potential semnificativ de crestere pentru apa plata, in urmatorii trei-cinci ani.