Orașul din România care a rămas cu 600 de milioane de lei în conturi la final de an! Acuzații dure pentru primar

Emil Boc

Sursă foto: INQUAM Photos, Sabin Cirstoveanu

Primăria Cluj a rămas cu 600 milioane lei, adică 120 milioane euro, necheltuiți, din bugetul local de investiții. Consiliera locală Adriana Cristian (USRPLUS) spune că din bani aceștia se puteau realiza o mulţime de proiecte. Bani care se pierd, nu se reportează. Ce spune primarul Clujului, Emil Boc?

Primăria Cluj are un execedent de peste 600 de milioane de lei, bani cu care se puteau realiza o mulţime de proiecte. Consiliera locală Adriana Cristian (USRPLUS) a atras atenţia că din banii respectivi s-ar fi putut face 22 de creşe şi de grădiniţe, în situaţia în care clujenii nu mai au unde să-şi trimită copiii preşcolari.

„Avem un excedent de peste 600 de milioane de lei, care nu sunt cheltuiţi de anii precedenţi. Nu am reuşit să cheltuim banii de investiţii. S-ar fi putut face 22 de creşe şi grădiniţe. S-ar fi putut extinde şi supraetaja 10 şcoli, sau moderniza şi lărgirea a 20 de străzi similare cu strada Bună Ziua.

Dacă nu putem cheltui nici măcar 40% din banii alocaţi atunci avem o probleme serioase. Fie să sunt legate de de managementul de proiect, fie că e vorba despre maturitatea proiectelor care intră în bugetare. Realitatea este că acum nu ştim şi în numele consilierilor USR PLUS vrem o analiză a problemelor care au dus la această realizare extrem de mică din bugetul de investiţii”, a afirmat Adriana Cristian.

Cum s-ar fi putut folosi banii?

Pagina de Facebook Mobilitate Cluj-Napoca a realizat o simulare cu proiecte care ar fi putut fi realizate din cei peste 600 de milioane de lei. Banii ar fi putut fi utilizaţi pentru proiecte de infrastructură în unul dintre cele mai aglomerate oraşe din România.

„Acești bani erau suficienți pentru câteva proiecte strategice de mobilitate durabilă, precum:

– extinderea rețelei de tramvaie până în Florești cu 8 stații noi, conectându-l cu gara și Bd. Muncii.
– electrificarea traseelor 9, 24, 24B, 35, 46B și 50, care cumulează 35 de autobuze diesel în ora e vârf.
– realizarea integrală a coridorului de ciclism metropolitan pe Someș, de la Gilău la Bonțida
– achiziția unei flote de trenuri metropolitane noi suficientă pentru a asigura o cadență de 30 min între trenuri în ora de vârf”, potrivit acestora.

Ce spune Emil Boc?

„Vreau să se înţeleagă că bugetul nu este o chestiune care nu are continuitate cu viitorul, ci este multianual. Foarte puţine proiecte se încep şi se finalizează în acelaşi an. Din acest motiv, foarte multe proiecte au continuitate, se trece o sumă de bani, vedem cât se cheltuieşte, după care se continuă finanţarea în anii următori. Deci aş vrea să vedeţi proiectul de buget în viziunea lui multianuală şi nu strict birocratică”, a  spus Emil Boc.

Primarul Clujulii a mai subliniat că este vorba şi despre proiecte incluse în programul Anghel Saligny, aprobate doar de curând şi pentru care s-a solicitat finanţare în urmă cu două sau trei luni.

„În 2021 am avut câteva cauze obiective pe care trebuie să vi le spun. Cea mai importantă este cea legată de fondurile europene. Nelansarea ghidurilor şi a apelurilor de proiecte pentru perioada 2021 – 2027 ne-a pus în imposibilitatea de a cheltui banii europeni. Noi am fost obligaţi să punem pe 2021 bani pentru proiectele europene. Nu am ştiut că Guvernul nu îşi va onora promisiunea de a lansa ghidurile de proiecte.

Vă dau ca exemple: achiziţie de autobuze electrice, achiziţie autobuze cu hidrogen, revitalizarea ansamblului Cetăţuie, amenajarea canalului Morii, revitalizarea parcului Feroviarilor. Dacă acestea s-ar fi putut depune, banii erau cheltuiţi. Din nefericire apelurile nu sunt deschise nici acum pentru a obţine finanţarea”, a declarat Emil Boc.

Printre proiectele care ar urma să beneficieze de aceşti bani sunt metroul, revitalizarea Cetăţuii şi extinderea unor parcuri din oraş.