Un oraș din România vrea să atragă mai mulți investitori și să dezvolte turismul. Pentru acest lucru a decis să ofere terenuri gratuite celor care fac investiții semnificative.
Este vorba despre Alba Iulia. Municipalitatea a adoptat o serie de măsuri menite să încurajeze potențialii investitori să își deschidă puncte de lucru aici. Așa că, printre acestea, cele mai importante sunt oferirea de terenuri gratuite pentru investiții mai mari de 1,5 milioane de euro și posibilitatea de achiziție a terenului în discuție dacă investițiile depășesc 5 milioane de euro, în condițiile legii și beneficiind de acordurile instituționale în vigoare.
Terenul gratuit se poate acorda unei firmei care investește cel puțin 5 milioane euro în active corporale fixe, acesta va putea fi vândut direct firmei, dar nu mai devreme de finalizarea investiției, la prețul pieței imobiliare, stabilit printr-o evaluare independentă. Pentru această inițiativă debutată în anul 2007, primăria Alba Iulia a pus la dispoziție parcele cu o suprafața de 30,21 de hectare în zona Drambar și peste 13,855 hectare în zona Ratu Mare. Investitorii care doresc să beneficieze de terenuri gratuite, trebuie să prezinte o serie de informații legate de activitate firmei, numărul de locuri de muncă care vor fi create și prezentarea viitoarei investiții. Județul Alba a reușit să atragă de-a lungul timpului peste 14 investitori importanți.
De exemplu, cea mai mare investiție privată din Alba Iulia a fost până acum de 30 de milioane de euro în fabrica de roți dințate VCST, iar în anul 2011 au fost investite alte 11 milioane de euro în fabrica de condimente Supremia, pe un teren de 50.000 de metri pătrați pus la dispoziție de Primăria Alba Iulia, care ulterior a fost achiziționat. Printre companiile cu capital străin ce și-au stabilit sediul și au dezvoltat afaceri profitabile în județul Alba se regăsesc: Kronospan, Bosch, Daimler, SEWS-R, Savinidue, Vest Industrial Products, Ener Rom etc.
„Daca până acum ne-am concentrat mai mult pe partea de infrastructură, renovări și pe imaginea de ansamblu a orașului, a venit momentul să ne concentrăm eforturile în direcția atragerii investitorilor privați, care să aducă locuri de muncă noi pentru albaiulieni, venituri la bugetul de stat, renume pentru oraș” a declarat Mircea HAVA, Primar Alba Iulia. Alba Iulia este singurul oraș din România ce deține un manual de brand și un plan de dezvoltare până în 2024, ce cuprinde inclusiv strategii de atragere a turiștilor și a investițiilor cu capital străin. De asemenea, Alba Iulia primește asistență tehnică pentru evaluarea planurilor de dezvoltare pe termen lung, a strategiilor și a proiectelor municipale din partea Băncii Mondiale.