Devine obligatoriu în toate magazinele și piețele din România! Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au pus în transparenţă decizională un ordin privind condiţiile necesare pentru vânzarea de legume şi fructe. Ce vor trebui să facă, de acum încolo, comercianții?
ANPC, nou ordin privind condiţiile pentru vânzarea de legume şi fructe
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a anunțat, în ziua de marți, că a făcut public, pe site-ul său www.anpc.ro, un proiect de Ordin al Președintelui ANPC, cu scopul de a completa un act normativ similar care a fost făcut public în 2021, în vederea asigurării unei informări mai bune a consumatorilor.
„Având în vedere rezultatele acţiunilor de control pe tematica de legume-fructe, am considerat că este necesară o informare cât mai clară a consumatorilor pe etichetele produselor care se comercializează în pieţe, astfel încât abrevierile ţărilor de origine, calitatea/calibrul produsului şi numele producătorului să fie clare şi uşor de identificat de către consumatori, fără a crea confuzie sau a furniza acestora informaţii contradictorii despre produs”, a declarat preşedintele interimar al ANPC, Sebastian Hotca.
Ce condiții trebuie să îndeplinească operatorii economici?
Proiectul de ordin stabilește mai multe condiții pe care operatorii economici care comercializează legume și fructe trebuie să le îndeplinească:
- instrumentele de măsurare trebuie să respecte cerințele de metrologie aplicabile, în funcție de tipul și specificul fiecărui produs;
- prețul produselor trebuie să fie afișat în mod vizibil și să fie inscripționat clar, conform legislației în vigoare;
- denumirea produselor comercializate trebuie să fie prezentată în limba română, fără a exclude posibilitatea de a fi prezentată și în alte limbi;
- produsele trebuie să fie comercializate în termenul de valabilitate minimă indicat pe ambalaj/etichetă și/sau în conformitate cu informațiile furnizate de către furnizor sau producător, după caz.
- este necesar ca produsele comercializate să includă pe ambalaj (în cazul produselor preambalate) sau pe eticheta de preț, precum și în orice material informativ, după denumirea fiecărui produs alimentar sau băutură (în cazul produselor comercializate în vrac), informații despre componentele care pot provoca reacții alergice.
- legumele și fructele vândute în piețe trebuie să includă pe eticheta produsului următoarele informații:
- denumirea produsului și categoria de calitate;
- specia sau soiul, dacă este cazul;
- țara de origine; denumirea producătorului/ambalatorului/expeditorului;
- calibrul, atunci când este relevant. Acest ordin se aplică și altor categorii de produse, nu doar legumelor și fructelor.
Cum trebuie comercializate carnea, ouăle și lactatele?
Prin urmare, laptele, produsele lactate, carnea, derivatele din carne, peștele și ouăle trebuie să fie comercializate în structuri de vânzare special amenajate, echipate în așa fel încât să respecte normele de igienă în vigoare și să ofere condiții de depozitare conforme standardelor stabilite de producător, precum și orice cerințe specifice definite prin actele administrative de autorizare emise de autoritățile competente.
Vinul trebuie să fie vândut exclusiv în spații comerciale autorizate în acest scop, care să garanteze menținerea caracteristicilor fizico-chimice și organoleptice ale acestuia. Propunerile și observațiile pot fi trimise până la data de 25.05.2024. Ordinul va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial.