Planul, care va fi publicat pe 5 martie, propune măsuri pentru accelerarea adoptării de mașini electrice, în special în cadrul flotelor de vehicule de companie, care reprezintă 60% din vânzările de automobile noi din UE.
Vânzările de mașini electrice în UE au scăzut cu 5,9% în 2024
Executivul european intenționează să colaboreze cu statele membre pentru a găsi soluții eficiente de stimulare a achizițiilor de vehicule electrice, inclusiv prin identificarea unor opțiuni de finanțare. O altă propunere vizează scutirea de taxe rutiere pentru vehiculele grele cu emisii zero. În ciuda acestor inițiative, vânzările de vehicule electrice în UE au scăzut cu 5,9% în 2024.
Comisia Europeană avertizează că industria auto europeană riscă să piardă teren în competiția pentru dezvoltarea tehnologiei EV, având costuri de producție mai ridicate decât rivalii săi. Bateriile auto, care reprezintă între 30% și 40% din valoarea unui vehicul electric, sunt un factor cheie în această problemă.
În acest context, planul propune introducerea unor cerințe mai stricte privind utilizarea de componente fabricate în UE pentru bateriile auto vândute pe piața europeană. De asemenea, se analizează opțiuni pentru sprijinirea companiilor producătoare de baterii din Europa, inclusiv a firmelor străine, cu condiția ca acestea să colaboreze cu parteneri europeni. Comisia mai are în vedere și sprijin financiar pentru facilitățile de reciclare a bateriilor, precum și stabilirea unor reguli mai clare pentru investițiile străine în acest sector.

Industria auto europeană se confruntă cu dificultăți
Industria auto europeană se confruntă cu dificultăți, inclusiv închiderea unor fabrici și incertitudinea generată de viitoarele tarife impuse de SUA. Producătorii auto au solicitat Comisiei Europene să le acorde scutiri de la amenzile pentru nerespectarea limitelor de emisii de CO₂ stabilite pentru 2025, avertizând că sancțiunile ar putea ajunge la 15 miliarde de euro, conform Reuters.
În momentul de față, proiectul Comisiei nu oferă detalii despre posibile măsuri financiare pentru a atenua impactul acestor amenzi. Asociația industriei auto din Italia, ANFIA, a cerut vineri anularea acestora, susținând că impunerea unor astfel de sancțiuni ar afecta și mai mult competitivitatea producătorilor europeni.
În ciuda multiplelor avertismente lansate de producătorii auto din Uniunea Europeană, unele grupuri de lobby pentru mediu au susținut că electrificarea ar trebui accelerată.