Noi reglementări ecologice ale UE pentru industria aeronautică

Noile planuri ecologice ale Uniunii Europene, care impun pentru industria aeronautică noi cerințe de raportare privind impactul asupra climei, au fost aprobate recent, în ciuda opoziției puternice din partea companiilor aeriene.

Aceste norme vor obliga companiile aeriene să raporteze nu doar emisiile de dioxid de carbon (CO2), ci și efectele urmelor de vapori și ale altor substanțe dăunătoare emise de motoarele cu reacție, transmite Euronews.

Începând de anul viitor, companiile aeriene care operează zboruri între aeroporturile din Spațiul Economic European (UE, Islanda, Norvegia și Elveția) vor trebui să raporteze Comisiei Europene impactul climatic estimat al urmelor de vapori emise de aeronave, precum și cantitatea de CO2 generată anual. Aceste urme de vapori, cunoscute sub numele de contrails, conțin oxizi de azot, carbon negru și alte substanțe care contribuie la acoperirea cu nori în atmosfera înaltă, captând astfel căldura și contribuind la încălzirea globală.

Deși industria aeronautică a criticat aceste norme, argumentând că există insuficiente date de cercetare privind efectele contrails-urilor, Comisia Europeană a subliniat că impactul net al industriei aviatice asupra încălzirii globale este bine cunoscut. Comisia consideră că incertitudinile nu ar trebui să fie un motiv pentru a evita acțiunile de reglementare, iar noile cerințe de raportare vor contribui la aprofundarea cunoștințelor în acest domeniu.

Concesii pentru zborurile pe distanțe lungi

Un aspect controversat al noii legislații este exceptarea temporară a zborurilor pe distanțe lungi din aceste cerințe de raportare. Criticii, inclusiv grupurile de protecție a mediului, au acuzat UE că favorizează companiile aeriene care operează aceste zboruri, oferindu-le un „tratament preferențial”. Cu toate acestea, normele se vor aplica tuturor zborurilor spre și dinspre UE începând din 2027, ceea ce ar trebui să extindă impactul măsurilor.

Krisztina Hencz, manager pentru politica în domeniul aviației la grupul de lobby Transport & Environment din Bruxelles, a declarat că exceptarea zborurilor pe distanțe lungi subminează eforturile de înțelegere și gestionare a impactului non-CO2 al aviației asupra climei. Ea a subliniat că, deși companiile aeriene au obținut o concesie temporară, legislația va contribui în final la o mai bună monitorizare și gestionare a acestor efecte.

avion, aeroport
SURSA FOTO: Unsplash.com

Norme stricte pentru utilizarea combustibililor sustenabili

Noua legislație pentru industria aeronautică face parte dintr-un efort mai amplu al UE de a reforma sistemul european de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS). Acest sistem obligă anumite companii să liciteze pentru cote de CO2, iar prețul actual este de aproximativ 70 EUR pe tonă, echivalent cu emisiile generate de un zbor transatlantic dus-întors pentru un singur pasager.

Pe lângă reglementările privind CO2 și contrails, legislația UE stabilește norme stricte pentru utilizarea combustibililor sustenabili în aviație. Combustibilii care pot fi clasificați ca având emisii zero trebuie să aibă o amprentă de carbon cu cel puțin 70% mai mică decât cea a kerosenului standard.

Acești combustibili pot fi produși din biocombustibili, deșeuri organice sau hidrogen verde. În plus, dacă se utilizează energie electrică regenerabilă pentru sintetizarea acestor combustibili, aceasta trebuie să provină din surse regenerabile noi, dedicate.