UE analizează o posibilă modificare a regulilor privind compensațiile acordate pasagerilor care se confruntă cu zboruri întârziate. Polonia, care deține în prezent președinția rotativă a Consiliului UE, a propus creșterea pragului de întârziere necesar pentru despăgubiri de la trei ore la cinci ore.
Compensațiile acordate pasagerilor care se confruntă cu zboruri întârziate, modificate
Această inițiativă a generat critici din partea organizațiilor de protecție a consumatorilor, care consideră că pasagerii ar avea mai puține șanse să primească compensații pentru disconfortul suferit.
În prezent, regulamentele europene adoptate în 2005 prevăd compensații cuprinse între 250 și 600 de euro, în funcție de distanța zborului și durata întârzierii sau anulării. De-a lungul anilor, aceste reglementări au dus la costuri anuale de aproximativ 3 miliarde de euro pentru companiile aeriene, pe fondul creșterii numărului de zboruri.
În 2024, peste 287 de milioane de pasageri din Europa au fost afectați de întârzieri și anulări de zboruri, ceea ce demonstrează importanța menținerii unor reguli clare privind despăgubirile.
Noua propunere nu se rezumă doar la creșterea pragului de întârziere, ci include și modificări privind categoriile de compensații. Aceasta vizează ajustarea despăgubirilor în funcție de distanța zborului și de durata întârzierii, ceea ce ar putea limita semnificativ sumele acordate pasagerilor afectați.

Modificarea regulilor ar putea reduce incertitudinile juridice
Asociația Airlines for Europe (A4E), care reprezintă companii precum Air France-KLM, Lufthansa, Ryanair, easyJet și Volotea, susține că actuala legislație este neclară și generează numeroase litigii la nivel european. În opinia A4E, modificarea regulilor ar putea reduce incertitudinile juridice și ar permite companiilor aeriene să își optimizeze activitatea fără riscul unor costuri suplimentare semnificative.
În schimb, organizațiile de protecție a consumatorilor, precum AirHelp, resping categoric această inițiativă. AirHelp, care a asistat milioane de pasageri în obținerea despăgubirilor, avertizează că schimbările propuse ar favoriza doar companiile aeriene.
Conform estimărilor AirHelp, aproximativ 80% dintre zborurile întârziate nu ar mai beneficia de compensație, oferind operatorilor aerieni mai multe oportunități de a întârzia sau anula zboruri fără repercusiuni.
Pasagerii europeni ar putea pierde drepturi importante
În prezent, propunerea nu a fost adoptată oficial de Consiliul Uniunii Europene și nici nu există un termen clar pentru implementarea noilor reguli. Urmează ca aceasta să fie analizată și aprobată de Parlamentul European înainte de a putea intra în vigoare.
Dacă va fi adoptată, pasagerii europeni ar putea pierde drepturi importante, în timp ce companiile aeriene ar beneficia de o reducere semnificativă a costurilor asociate compensațiilor.