Avocații au lansat un avertisment cu privire la regulile de semnalare "shrinkflation". Potrivit lor, aceste reguli nu vor proteja consumatorii de fenomen. Ce nereguli au fost găsite?
Probleme găsite în regulile de semnalare „shrinkflation”. Ordinul emis de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, care impune operatorilor economici obligația de a informa consumatorii despre modificarea cantităților de produs fără schimbarea prețului, a fost publicat săptămâna trecută. Avocații de la D&B David și Baias, firma corespondentă PwC în România, atrag atenția că acest ordin ridică numeroase semne de întrebare, atât în ceea ce privește domeniul de aplicare, cât și modul concret de implementare, inclusiv în privința sancțiunilor.
Probleme găsite în regulile de semnalare „shrinkflation”. Deși intenția reglementării este considerată benefică, avocații apreciază că, în forma actuală, Ordinul nu va atinge scopul pentru care a fost emis, acela de a proteja consumatorii împotriva fenomenului de „shrinkflation”.
Probleme găsite în regulile de semnalare „shrinkflation”. ANPC a observat o reducere a volumului sau greutății unor produse preambalate, fără ca această diminuare să fie reflectată în prețul produselor și fără modificări ale formei sau prezentării acestora. Potrivit Autorității, acest lucru creează confuzie în rândul consumatorilor cu privire la cantitatea reală a produselor achiziționate.
Conform Ordinului, operatorii economici care vând produse al căror volum sau greutate a fost redusă, dar care păstrează același ambalaj, formă și prezentare, menținând în același timp prețul, au obligația de a semnaliza această modificare vizibil, în același câmp vizual cu produsul. Această informare trebuie să includă un text specific, afișat într-o dimensiune și font precise, conform detaliilor prevăzute în Anexa Ordinului, și trebuie menținută timp de cel puțin 30 de zile de la momentul punerii produsului în vânzare.
Deși această obligație pare, la prima vedere, simplă, avocații avertizează că ridică numeroase dificultăți de interpretare și aplicare pentru operatorii economici.
Probleme găsite în regulile de semnalare „shrinkflation”
O primă problemă legată de acest ordin este că informația trebuie prezentată exclusiv în formatul impus de document, nefiind acceptată nicio altă modalitate alternativă de semnalizare.
A doua problemă identificată constă în faptul că dispozițiile Ordinului nu oferă definiții clare pentru termenii utilizați, ceea ce creează dificultăți de interpretare și aplicare.
De exemplu, termenul „produse destinate consumului în spații de vânzare” nu este clar definit, ceea ce duce la diverse interpretări cu privire la categoria produselor vizate. Rămâne neclar dacă această obligație de informare se aplică doar produselor consumate în spațiul de vânzare sau tuturor produselor preambalate comercializate.
Deși referatul de aprobare al Ordinului și comunicatul ANPC menționează aplicarea acestuia pentru toate produsele preambalate comercializate, atât alimentare, cât și nealimentare, Ordinul exclude explicit doar produsele vândute online. Cu toate acestea, în textul normativ, se face referire la o obligație de informare pentru produsele comercializate la raft, destinate consumului în spații de vânzare, ceea ce creează confuzie.
Ordinul prevede clar că se aplică exclusiv produselor cărora li s-a redus volumul sau greutatea, dar care au păstrat „prezentarea, ambalajul, forma, fără a se limita la acestea, identice”. În consecință, dacă ambalajul sau prezentarea au fost modificate, prevederile Ordinului nu mai sunt aplicabile.
Durata obligației de informare cu privire la fenomen
O altă problemă de interpretare privește durata obligației de informare a consumatorilor. Ordinul stipulează că această obligație trebuie îndeplinită pentru o perioadă de cel puțin 30 de zile de la data punerii în vânzare a produsului cu volum sau greutate redusă, fără a clarifica cum se aplică aceste dispoziții în cazurile tranzitorii.
De asemenea, Ordinul impune obligația de informare în momentul „oferirii spre vânzare” a unui produs preambalat cu volum sau greutate redusă, fără a defini termenii „oferire spre vânzare” sau „punere în vânzare”, fie în textul normativ, fie prin OG nr. 21/1992, la care face referire. Dacă „punerea în vânzare” este înțeleasă ca momentul în care produsul este oferit pentru prima dată după reducerea volumului sau greutății, se poate deduce că obligația de informare nu se mai aplică produselor care au fost deja vândute pentru o perioadă de cel puțin 30 de zile înainte de intrarea în vigoare a Ordinului.
Totodată, aplicarea obligației de informare pentru cel puțin 30 de zile ridică întrebări suplimentare, cum ar fi dacă aceasta se aplică doar produselor puse la vânzare după intrarea în vigoare a Ordinului sau și celor vândute într-o perioadă mai mică de 30 de zile înainte de acest moment.
Lipsa unei reglementări clare în această privință necesită o analiză detaliată în funcție de principiul aplicării legii în timp, ceea ce poate duce la interpretări și aplicări neuniforme ale prevederilor legale. Acest lucru complică implementarea practică a Ordinului pentru operatorii economici, avertizează Cătălina Nacev, Avocat senior coordonator, Mihaela Ragea, Avocat senior și Andreea Roșu, Avocat.
Sancțiunile pentru încălcarea ordinului
O altă deficiență identificată de avocați în modul de reglementare a acestui Ordin este absența unei sancțiuni clar specificate pentru situația în care operatorii economici nu respectă obligațiile impuse de acesta.
Având în vedere practica ANPC în situații similare și faptul că Ordinul a fost adoptat pentru a pune în aplicare OG 21/1992 privind protecția consumatorilor, mai precis articolele 18-20, care reglementează obligația operatorilor economici de a informa consumatorii cu privire la caracteristicile esențiale ale produselor, se consideră că sancțiunile pentru nerespectarea acestui Ordin vor fi aplicate conform aceleași Ordonanțe. În esență, Ordinul completează obligația de informare prevăzută de OG 21/1992.
Astfel, încălcarea prevederilor Ordinului va constitui contravenție și va putea atrage sancțiuni, inclusiv amenzi contravenționale cuprinse între 1.000 și 10.000 de lei. De asemenea, se pot aplica măsuri complementare, cum ar fi oprirea temporară de la comercializare a produselor cu deficiențe de informare până la remedierea acestora, sau, în cazuri grave, închiderea temporară a unității pentru o perioadă de până la 6 luni.
Dat fiind că articolele 18-20 din OG 21/1992 reglementează obligații distincte de informare, aplicabile unor operatori economici diferiți, avocații consideră că aplicarea sancțiunilor în baza acestei ordonanțe pentru nerespectarea Ordinului ridică probleme. Aceasta ar putea încălca atât principiul legalității, cât și pe cel al individualizării sancțiunii, așa cum este prevăzut la articolul 1 din OG 2/2001.
Ordinul va intra în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, adică pe 10 octombrie 2024, oferind astfel operatorilor economici timp pentru adaptarea și conformarea la noile cerințe.