Daniel David, ministrul Educației, a oferit detalii despre direcția în care se îndreaptă școala românească și transformările necesare pentru adaptarea la cerințele actuale. Oficialul a explicat cum va fi analizată noua metodologie a examenului de Bacalaureat, dar și cum se dorește o regândire a întregului sistem educațional.
Un Bacalaureat adaptat la nevoile elevilor
Referindu-se la desfășurarea Bacalaureatului, Daniel David a explicat că decizia de a organiza examenele în două etape este în fază de evaluare.
„Aproape în premieră, să ne amintim, a mai fost. Când Bacalaureatul era organizat în vară, ne plângeam că sunt prea multe probe într-o singură sesiune, că e cald și că nu mai fac față acestei provocări. A apărut această idee. Nu vreau să apăr această metodologie. Când am devenit ministru, metodologia era deja demarată”, a declarat oficialul.
Ministrul a subliniat că principalul scop al acestei schimbări este de a ușura procesul pentru elevi și de a facilita accesul acestora la universitățile din țară și din străinătate.
„Pe baza feedbackului pe care îl primesc din sistem, prin diverse instrucţiuni să fac lucrurile să funcţioneze mai uşor. Vom face o evaluare la sfârşit să vedem dacă funcționează sau nu și dacă anul viitor vom schimba revenim la formula clasică.
Un alt argument era că dacă reuşim să terminăm Bacalaureatul în vară mai repede, atunci absolvenţii vor putea să se înscrie mai uşor şi la universităţile din ţară şi la cele din străinătate”, a mai adăugat acesta.
Recuperarea și organizarea timpului în școli
Ministrul a fost întrebat și despre necesitatea prezenței elevilor la școală înainte și după examene. Daniel David a explicat că această decizie are legătură cu recuperarea materiilor și organizarea unui orar funcțional:
„Trebuia inventată o metodă de recuperare: aceeaşi problemă: unde recuperezi, când, unde, cum organizezi orarul? S-a mers pe această variantă. Am moștenit-o. Vom vedea dacă vom continua sau nu”, a spus ministrul.
Analiza examenelor și modernizarea sistemului
Când a fost întrebat despre momentul în care vom vedea un Bacalaureat modernizat, ministrul Educației a precizat că nu vor fi schimbări imediate, dar o analiză amplă va avea loc în luna mai.
„Nu am de gând să fac modificări de arhitectură, avem o lege, aprobată în 2023, dar voi face, în luna mai, o analiză să vedem cum trebuie regândite toate examenele.
Vom vedea dacă aceste forme de examinare corespunde cu setul de bune practici europene sau suntem noi cumva prinşi într-un reflex al unei tradiţii pe care o avem şi care este depășită de vremuri sau poate nu. Vom vedea”, a explicat ministrul pentru Antena 1.
Potrivit acestuia, analiza va urmări dacă examenele respectă practicile europene sau dacă se mențin într-un cadru tradițional care poate fi depășit de vremuri. Ministrul a menționat că nu doar examenele necesită ajustări, ci și conținuturile predate în școli.
Necesitatea unor planuri-cadru moderne
Un alt punct central al intervenției lui Daniel David a fost legat de planurile-cadru și programele școlare, care se află într-un proces de revizuire.
Ministrul a atras atenția asupra calității scăzute a conținuturilor actuale, spunând că „la liceu, lucrurile arată prost nu doar în privința examenelor, ci mai ales în privința conținuturilor”.
La liceu, lucrurile arată prost nu doar în privința examenelor, ci mai ales în privința conținuturilor. Cadrele sunt vechi, foarte vechi. Sunt lucruri care nu corespund cu normele gramaticale, informații învechite. Avem nevoie de o schimbare majoră. Luna aceasta se lucrează la noile planuri-cadru. Acestea reprezintă începutul”, a spus el.
Acesta a subliniat că regândirea programelor școlare reprezintă începutul unei schimbări esențiale, inclusiv în ceea ce privește modul de predare.
„Legat de programă, este esențial să regândim programa, disciplinele, modul în care gândim manualele. Un element cheie este pregătirea profesorilor pentru predarea modernă”, a mai spus oficialul.
Ministrul Educației a lăsat să se înțeleagă că schimbările vor necesita timp, dar intenția este de a aduce educația românească la standarde europene.