Anunț pentru proprietarii de mașini pe benzină și motorină. Vicepreședintele executiv al Comisiei Europene pentru o tranziție curată, Teresa Ribera, susține că industria auto europeană trebuie să adopte „motorul verde” pentru a rămâne competitivă.
Anunț de la Comisia Europeană pentru proprietarii de mașini pe benzină și motorină
Declarațiile acesteia au venit în contextul dificultăților cu care se confruntă producătorii de automobile din Europa. În timp ce Ribera vorbește despre succesul vehiculelor electrice din China și SUA, realitatea pieței europene arată că tranziția nu este atât de simplă.
„Nu putem să stăm cu braţele încrucişate şi să plângem”, a insistat Teresa Ribera într-o discuţie publică pe care a avut-o cu preşedintele EFE, Miguel Angel Oliver
Strategia pe termen lung a Chinei a permis companiilor sale să devină lideri pe piața mașinilor electrice, însă acest model nu poate fi replicat cu ușurință în Europa. Costurile ridicate, infrastructura insuficient dezvoltată și cererea limitată frânează expansiunea autovehiculelor electrice în UE.
„Cei care insistă să spună că agenda verde trebuie distrusă (…) vor să rămână într-un colţ săraci”, a susținut social-democrata spaniolă, care a spus că succesul vehiculelor electrice chineze răspunde unei „strategii stabilite în urmă cu 20 de ani”.
Pentru a sprijini industria auto europeană, Comisia Europeană a propus măsuri care includ mai multă flexibilitate în ceea ce privește reducerea emisiilor de CO₂. Astfel, termenul inițial din 2025 pentru reducerea emisiilor cu 15% față de nivelurile din 2021 ar putea fi amânat până în 2027. Această revizuire legislativă nu este încă adoptată oficial și trebuie să fie validată de Parlamentul European și Consiliul UE.
„Avem senzaţia că suntem umplutura unui sandviş, înghesuiţi de unii dintr-o parte şi de alţii din cealaltă, iar noi, plictisitorii, care pretindem coerenţă, etică, respect pentru reguli, transparenţă”, a mai spus ea.
În plus, Comisia încearcă să protejeze producătorii europeni prin restricționarea investițiilor străine și promovarea conceptului „made in Europe”.

Provocări majore pentru industria auto europeană
Un aspect esențial în această dezbatere este impactul tarifelor impuse vehiculelor electrice importate din China. Deși Comisia Europeană susține că acestea sunt necesare pentru a preveni concurența neloială cauzată de subvențiile masive acordate de guvernul chinez, există riscul ca aceste măsuri să declanșeze represalii comerciale.
În acest context, declarațiile Teresei Ribera privind „coerența, etica și respectul pentru reguli” pot părea idealiste, având în vedere realitatea economică a pieței auto. Totodată, exista riscul ca Europa să fie prinsă între SUA și China.
În timp ce autoritățile europene insistă asupra necesității tranziției către vehicule electrice, cererea slabă și costurile ridicate ridică semne de întrebare cu privire la fezabilitatea acestei strategii.