Guvernul ia noi măsuri împotriva „shrinkflation”

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat miercuri adoptarea unui ordin emis de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), destinat să combată fenomenul „shrinkflation” prin care comercianții reduc gramajul produselor fără a ajusta corespunzător prețul.

Această practică a fost catalogată drept o formă de înșelăciune împotriva consumatorilor, care plătesc aceeași sumă pentru o cantitate mai mică de produs.

Ordinul ANPC, care urmează să fie publicat în Monitorul Oficial după finalizarea consultărilor la nivel european, obligă producătorii să informeze clar consumatorii despre orice modificare a gramajului produselor. Astfel, etichetele produselor vor trebui să indice vizibil dacă a fost redusă cantitatea, iar prețul a rămas neschimbat. În caz de nerespectare a acestor reguli, vor fi aplicate sancțiuni dure, a precizat premierul.

„Este gata și ordinul președintelui ANPC de stopare a fenomenului prin care comercianții scad gramajul produselor, dar lasă prețurile la fel. Aceasta formă de înșelăciune împotriva consumatorilor se încheie!

Finalizăm azi procedura de consultare la nivel european și cel târziu luni putem avea actul publicat în Monitorul Oficial: producătorii trebuie să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, iar prețul produsului este neschimbat. Și aplicăm sancțiuni dure pentru nerespectarea acestei obligații!”, a spus Marcel Ciolacu, la începutul ședinței de Guvern.

Aceste măsuri au fost introduse pentru a proteja puterea de cumpărare a consumatorilor, în special a celor cu venituri mici și medii, care sunt cei mai afectați de aceste practici comerciale. Premierul Ciolacu a subliniat că fenomenul de shrinkflation reprezintă o formă mascată de scumpire, ceea ce afectează negativ în mod direct consumatorii.

Primele măsuri au fost luate în luna mai

Amintim că, la începutul lunii mai, Marcel Ciolacu a anunțat primele măsuri împotriva reducerii gramajului produselor fără scăderea corespunzătoare a prețului, fenomen cunoscut sub numele de „shrinkflation”.

Shrinkflation apare frecvent în cazul bunurilor de consum, unde producătorii reduc dimensiunea ambalajului sau cantitatea produsului fără a scădea prețul. Astfel, consumatorii ajung să plătească aceeași sumă sau mai mult pentru mai puțin produs.

De asemenea, în iulie, Ciolacu a subliniat că inflația în România scade mai rapid decât toate prognozele, iar economia țării crește peste așteptări.

„Am văzut în schimb faptul că inflația scade mai rapid decât erau toate prognozele, cum și creșterea economică o avem mai mare decât tot ce se prognoza la începutul anului.

Normal că nu poate să scadă inflația decât dacă anumite efecte nu există și în zona consumului și a alimentelor”, a declarat premierul.