Prețurile mașinilor pe benzină și motorină cresc de la 1 ianuarie 2025

Prețurile mașinilor pe benzină și motorină vor crește în Noul An! Începând cu 1 ianuarie 2025, intră în vigoare noile reguli ale Uniunii Europene (UE) privind poluarea. Asta înseamnă că firmele care fac mașini și nu vând destule modele electrice vor trebui să plătească amenzi. Ca să acopere aceste costuri, e posibil să crească prețurile mașinilor care merg pe benzină și motorină.

Deja prețurile mașinilor cu motoare pe benzină și motorină au început să crească. Luna trecută, în Franța, o companie mare a scumpit aceste mașini cu până la 500 de euro. În Germania, prețurile unor modele pe benzină au crescut cu 300 de euro. Motivul principal este că regulile UE cer ca producătorii auto să reducă emisiile de poluare și să aibă cel puțin 20% din vânzări compuse din mașini electrice. Dacă nu reușesc, vor primi amenzi.

Producătorii de mașini nu vor avea voie să vândă mașini pe benzină sau motorină dacă nu vând destule mașini electrice. Asta înseamnă că, dacă vreau să cumpăr o mașină clasică, e posibil să nu găsesc modelul pe care îl vreau. Fie dealerul nu a vândut destule mașini electrice, fie îmi va spune să revin peste un an.

Piața auto din România va fi afectată

Analiștii cred că piața auto din România va fi afectată, iar prețurile mașinilor cu motor termic vor crește.

Un producător auto trebuie să vândă o mașină electrică la fiecare 5 mașini clasice. Dacă nu reușește, amenzile pe care le primește se vor regăsi în prețurile mai mari pentru mașinile cu motor clasic sau hibrid ușor (mild hybrid).

mașini
SURSA FOTO: Dreamstime

Vânzările mașinilor electrice au început să scadă

În România, în primele 11 luni ale acestui an, s-au înmatriculat 8.300 de mașini electrice, dar numărul lor scade de la o lună la alta. De fapt, s-au vândut cu 36% mai puține electrice față de anul trecut.

Principalul motiv e reducerea subvenției de la stat prin programul Rabla Plus. În prezent, bonusul este de 5.000 de euro (de la 10.000 de euro în trecut), iar Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile a propus Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) să îl mărească la 8.500 de euro.

România stă foarte prost la capitolul mașini electrice, cu o cotă de doar 6-7% în 2024, în timp ce media europeană este de aproximativ 14%.

Totuși, specialiștii spun că românii vor adopta mai multe mașini electrice pe termen lung, mai ales că statul promite să sprijine această tranziție până în 2035, indiferent de cine este la guvernare. Pe de altă parte, experții avertizează că noile reguli ar putea duce la creșterea vânzărilor de mașini second-hand.