Producătorii auto cer UE să „o lase mai moale” cu tranziția verde
Constructorii europeni de autovehicule și camionete cer factorilor de decizie din Uniunea Europeană să ofere claritate în privința locurilor de muncă și a investițiilor până la sfârșitul anului 2024, pentru a sprijini tranziția ecologică și a preveni afectarea competitivității Europei.
Constructorii europeni de autovehicule și camionete cer factorilor de decizie din Uniunea Europeană să ofere claritate în privința locurilor de muncă și a investițiilor până la sfârșitul anului 2024, pentru a sprijini tranziția ecologică și a preveni afectarea competitivității Europei.
Luca de Meo, președintele Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) și CEO al Grupului Renault, avertizează că, în absența unei declarații politice clare din partea Comisiei Europene până la sfârșitul anului 2024, așa cum au solicitat guvernele Germaniei, Franței, Italiei și alte guverne europene, industria auto riscă să piardă o capacitate de investiții de până la 16 miliarde de euro.
Aceste pierderi ar putea proveni din plata unor penalități, reducerea producției, colaborarea cu concurenții străini sau vânzarea în pierdere a vehiculelor electrice.
Așteptarea începerii dialogului nu este o opțiune
Potrivit acestuia, așteptarea începerii dialogului strategic al Comisiei Europene privind viitorul industriei automobilelor sau a revizuirii legislației privind CO2 din 2026 nu este o opțiune, indiferent de cât de binevenite și necesare ar fi aceste inițiative. Producătorii au nevoie de claritate imediată pentru a finaliza strategiile de conformitate și pentru a încheia acorduri de punere în comun și alte aranjamente pentru anul 2025.
Spre deosebire de acum patru ani, îndeplinirea obiectivelor mai riguroase de reducere a emisiilor de dioxid de carbon presupune, de această dată, o coordonare perfectă între factorii aflați sub controlul direct al producătorilor și cei din afara acestuia.
Obiectivele reglementatorii și oferta de automobile nu sunt suficiente; tranziția trebuie să fie, de asemenea, determinată de dinamica pieței.
Vânzările de vehicule electrice stagnează
În prezent, vânzările de vehicule electrice se mențin la o cotă de piață de aproximativ 13%, ceea ce reprezintă un decalaj de 10 puncte procentuale față de nivelul necesar, iar acest diferențial este prea mare pentru a fi recuperat la timp.
Pentru a asigura competitivitatea și locurile de muncă pe întreg lanțul valoric, este esențial să se ofere o declarație de sprijin clară și promptă în acest moment crucial al tranziției, transmite ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule).
„Într-un sistem care funcționează bine, plata penalităților ar trebui să fie excepția, nu regula. Iar evitarea penalităților ar trebui să se bazeze pe principii economice solide, nu să provoace prejudicii”, a declarat Luca de Meo.
„Membrii ACEA s-au angajat să investească 250 de miliarde de euro în tranziția către o mobilitate ecologică și, la fel ca toți ceilalți, ne dorim ca aceasta să aibă succes.
Din păcate, evaluarea sinceră trebuie să fie că tranziția nu se desfășoară conform planului și că menținerea rigidității juridice conduce la daune potențial ireversibile. Flexibilitatea juridică, în schimb, va menține fluxul de investiții și tranziția pe drumul cel bun”, a adăugat acesta.
Opțiunile actuale discutate pentru reducerea sarcinii de conformare, cum ar fi implementarea treptată sau conformarea medie multianuală, nu schimbă obiectivele privind emisiile de CO2 sau ambițiile globale ale UE în domeniul schimbărilor climatice. Aceste măsuri abordează însă realitățile pieței pe care producătorii nu le pot controla, cum ar fi tensiunile comerciale, creșterea costurilor de producție, dezvoltarea lentă a infrastructurii de încărcare și scăderea subvențiilor pentru achiziționarea de vehicule electrice.
În plus, aceste opțiuni sunt deja incluse în legislația UE (de exemplu, pentru vehiculele mai grele, precum camioanele și autobuzele) și sunt aplicate și în alte jurisdicții majore care au reglementări privind reducerea emisiilor de CO2.