Ordinul a venit deja de la UE. România este obligată să dea lege

Romania steag

SURSA FOTO: Freepik

Uniunea Europeană (UE) a dat o directivă pe care toate statele membre trebuie să o respecte. Asta înseamnă că și România este obligată să dea o lege în acest sens. Totuși, Dan Pîrșan, președintele Asociației Prosumatorilor și a Comunităților de Energie (A.P.C.E), spune că statul român este departe de a îndeplini cerințele UE.

România trebuie să implementeze Directiva privind centralele producătoare de energie regenerabilă

România trebuie să implementeze Directiva privind centralele producătoare de energie regenerabilă. Pe 18 octombrie 2023, Parlamentul European a aprobat o nouă directivă, denumită REDIII (Directiva 2415), care aduce numeroase modificări Directivei Europene anterioare RED II.

Această directivă vine înlocuind regulile stabilite în prealabil de către Ministerul Energiei, condus de Virgil Popescu, în decembrie 2022, prin Ordonanța de Urgență 163/2022.

Aceste schimbări includ corectarea unor omisiuni și îmbunătățirea traducerilor inexacte, în scopul de a îmbunătăți reglementările privind energia regenerabilă și sustenabilitatea în Uniunea Europeană.

Directiva REDII din 2019 prezenta anumite aspecte învechite și Asociația Prosumatorilor a depus eforturi timp de câteva luni pentru eliminarea unei prevederi controversate, cunoscută sub numele de „taxa pe soare”, inclusă în OUG 163/2022.

Această prevedere permitea Autorității Naționale de Reglementare în Energie să impună taxe asupra autoconsumului pentru cei:

  • care au beneficiat de ajutor de stat
  • care dispuneau de capacități de producție de energie solară mai mari de 30 kW

Restul prosumatorilor erau supuși unei eventuale „analize” din partea ANRE, după 1 decembrie 2026.

„RED III vine la peste un an distanță după “deschiderea cutiei Pandorei” prin prețurile exagerate la energie după pandemie și mai ales după începerea războiului din Ucraina. Europa și-a revizuit strategia energetică și mai ales țintele privind energia regenerabilă până în 2030 la cel puțin 40%. Europa chiar redefinește la Art. 1 din această directivă REDIII termenul «energie regenerabilă», adică energie din surse regenerabile nefosile, respectiv energie eoliană, solară (solară termică și solară fotovoltaică) și geotermală, energie osmotică, energie ambientală, energia mareelor, a valurilor și alte tipuri de energie a oceanelor, energie hidroelectrică, biomasă, gaz de depozit, gaz provenit din instalațiile de epurare a apelor uzate și biogaz”, arată Asociația Prosumatorilor și a Comunităților de Energie.

SURSA FOTO: Dreamstime

Directiva cere ca statele UE să ia măsuri ferme

Directiva aduce clarificări și impune statelor membre să adopte măsuri concrete în toate aspectele legate de producția și stocarea energiei regenerabile.

De asemenea, clarifică rolul și responsabilitățile în domenii precum:

  • autorizarea
  • dezvoltarea comunităților energetice
  • proiectarea clădirilor noi și modernizarea celor existente
  • utilizarea pompelor de căldură

Cel mai important, introduce un concept nou: interesul public superior.

“Până la 21 februarie 2024, statele membre se asigură că, în cadrul procedurii de acordare a autorizațiilor, planificarea, construcția și exploatarea centralelor producătoare de energie din surse regenerabile, racordarea unor astfel de structuri la rețea, rețeaua aferentă în sine și activele de stocare sunt considerate de interes public superior și că sunt în serviciul sănătății și siguranței publice”.

Dan Pîrșan, președintele A.P.C.E., spune că nu își amintește ca România să fi ajung la neutralitate climatică. De asemenea, el mai spune că nu știe ca România să trateze în spiritul textului directivei toate cele enumerate mai sus în sensul “Interesul public superior”.

Dan Pîrșan/SURSA FOTO: Facebook/Dan Pîrșan

Termenul de implementare al Directivei RED III este 21 mai 2025

În plus, Directiva RED III stabilește un termen limită pentru implementare până la data de 21 mai 2025.

Cu toate acestea, există și o excepție importantă care prevede că statele membre trebuie să asigure intrarea în vigoare a legislației și a actelor administrative necesare pentru anumite articole până la 1 iulie 2024.

Este vorba despre:

  • Art 6: Adoptarea pe scară largă a utilizării energiei din surse regenerabile în clădiri + Zone pretabile accelerării proiectelor privind energia din surse regenerabile + Zone pentru infrastructura de rețea și de stocare necesară pentru integrarea energiei din surse regenerabile în sistemul de energie electrică
  • Art 7/ 16 : Organizarea și principiile de bază ale procedurii de acordare a autorizațiilor
  • 16b: Procedura de acordare a autorizațiilor în afara zonelor pretabile accelerării proiectelor privind energia din surse regenerabile
  • 16c: Accelerarea procedurii de acordare a autorizațiilor pentru retehnologizare
  • 16d: Procedura de acordare a autorizațiilor pentru instalarea echipamentelor de energie solară
  • 16e: Procedura de acordare a autorizațiilor pentru instalarea pompelor de căldură
  • 16f: Interesul public superior

“Acest gen de legislație este extrem de complexă și stufoasă care ar fi trebuit să intre în dezbateri și discuții cu societatea civila, ONG, specialisti etc.

Ministrul Energiei este în campanie electorală, ANRE în vacanță perpetuă și cel mai probabil vom implementa REDIII de frică infrigmentului la modul pompieristic, așa cum s-a procedat și la RED II.

Considerând facilitățile și stipulările RED III, cel mai bine ar fi să ne facem că nu există… Noi ne ocupăm de contoare duble la prosumatori, n-avem treabă cu tehnologizarea rețelelor, mai vin și ăștia pe capu’ nostru de la UE cu regenerabilele lor…“, arată Asociația Prosumatorilor și a Comunităților de Energie.