Publicarea adaosului comercial la raft, criticată la nivel european
Ordinul ANPC, în vizorul Comisiei Europene. În urmă cu ceva timp, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), a decis să oblige supermarketurile să afișeze adaosul comercial practicat.
După decizia luată de instituția condusă de Cristian Piedone, două asociații europene au reacționat la acest subiect și chiar au trimis scrisori către Comisia Europeană pe acest subiect.
Ilya Bruggeman, director la EuroCommerce, una dintre asociațiile europene mai sus menționate, spune că mai multe membre ale UE sunt martore la reînvierea măsurilor de reglementare a prețurilor pentru diverse produse, în special alimente, pe fondul creșterii inflației.
Începând de luni trecută, Ungaria a implementat o lege privind plafonarea marjei de profit. Bulgaria discută despre plafonarea adaosurilor comerciale, iar un proiect de ordonanță în România ar putea impune retailerilor să afișeze adaosul pe care îl pun pe produsele lor.
”La prima vedere, aceste măsuri ar putea părea favorabile consumatorilor, având ca scop menținerea prețurilor scăzute. Cu toate acestea, în realitate, ele perturbează piețele locale și concurența și strategiile de preț ale retailerilor, existând dovezi care sugerează că aceste măsuri ar putea chiar să agraveze inflația și să crească prețul altor produse pe care consumatorii le achiziționează”, spune el.

Piața de retail funcționează bine
În urma vârfului inflaționist din 2022, autoritățile și cercetările independente din mai multe țări, printre care Austria, Germania, Spania și Marea Britanie, au confirmat că prețurile s-au menținut în limite rezonabile și că marjele de profit ale retailerilor au fost reduse.
Aceasta sugerează că sectorul de retail funcționează eficient în menținerea prețurilor competitive. Prin urmare, intervențiile externe asupra marjelor și adaosurilor pot duce, de fapt, la creșterea prețurilor finale, afectând consumatorii.
Jurisprudența europeană, inclusiv cazurile C-557/23 și C-400/19, susține că astfel de măsuri sunt incompatibile cu normele concurențiale ale Uniunii Europene, iar Comisia Europeană ar trebui să ia măsuri pentru a proteja piața liberă.
”După vârful inflației din 2022, numeroase autorități și studii independente din Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Germania, Lituania, Țările de Jos, Slovacia, Spania, Suedia și Marea Britanie au confirmat că:
prețurile pentru consumatori s-au aliniat la tendințele generale ale prețurilor și nu au crescut mai mult decât justificat de creșterea costurilor;
marjele retailerilor au fost presate și au scăzut;
costurile au crescut mai mult decât prețurile de vânzare cu amănuntul.
Acest lucru indică faptul că piața de retail funcționează bine, sectorul nostru străduindu-se să mențină prețurile consumatorilor la un nivel scăzut. Prin urmare, este esențial să se oprească intervențiile asupra marjelor, adaosurilor și prețurilor noastre, deoarece acest lucru face, în final, ca produsele să devină mai scumpe pentru consumatori”, continuă el.
Asociația Ecommerce Europe spune că decizia ANPC îi va afecta pe cumpărători
Afacerile din România se confruntă cu provocări majore generate de concurența din afaceri externe, în special din partea actorilor care nu respectă reglementările Uniunii Europene. Deși acest lucru ar putea crea avantaje pentru cei care decid să ocolească normele impuse în UE, soluțiile propuse de autoritățile naționale riscă să aibă efecte negative asupra pieței interne.
Recent, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a sugerat impunerea unei reguli prin care companiile românești să fie obligate să dezvăluie prețurile de achiziție ale produselor și adaosurile comerciale aplicate. Deși intenția acestei măsuri ar fi să ofere transparență și protecție consumatorilor, riscurile sunt considerabile pentru afacerile autohtone.
În primul rând, acest tip de reglementare ar putea pune retailerii români într-o situație de vulnerabilitate severă, întrucât aceștia s-ar confrunta cu riscul de a fi „subminate” de concurența externă care nu ar fi supusă aceleași reglementări. Astfel, prețurile ar putea fi reduse semnificativ de actorii non-UE, care aleg să ignore reglementările europene.
Mai mult decât atât, o astfel de măsură ar putea afecta negativ climatul de investiții, descurajând noile afaceri și inițiative locale să pătrundă pe piața românească, ceea ce ar distorsiona concurența și ar reduce opțiunile consumatorilor. În cele din urmă, aceasta ar putea duce la dispariția multor afaceri mici și medii care nu ar putea face față concurenței neloiale, în defavoarea consumatorilor români care ar avea mai puține alegeri disponibile.
”În loc să adauge noi poveri asupra afacerilor românești conforme, facem apel la autoritățile române și UE să se concentreze pe aplicarea corectă a reglementărilor existente pentru a combate concurența neloială și pentru a proteja Piața Unică Europeană.
Astăzi, am decis să trimitem o scrisoare vicepreședinților executivi Ribera și Séjourné pentru a le exprima îngrijorările noastre și necesitatea de acțiune”, anunță Ecommerce Europe printr-un mesaj pe LinkedIn.