Ordinul care a intra în vigoare în toată România. Este obligatoriu de astăzi, 10 Octombrie

alimente supermarket

SURSA FOTO: Dreamstime

Joi a intrat în vigoare ordinul ANPC care vizează fenomenul Shrinkflation. Autoritatea transmite că va monitoriza respectarea prevederilor și nu va tolera abaterile de la aceste reguli.

Ordinul ANPC privind Shrinkflation a intrat în vigoare

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat că ordinul președintelui ANPC, care impune operatorilor economici obligația de a informa corect consumatorii în legătură cu reducerea cantităților de produse în contextul practicii comerciale cunoscute sub numele de Shrinkflation, a intrat în vigoare de joi, 10 octombrie 2024.

Actul normativ reglementează obligația operatorilor economici de a oferi o informare completă, corectă și precisă consumatorilor atunci când se modifică cantitatea unui produs, chiar dacă ambalajul, prezentarea și prețul rămân neschimbate. Informarea trebuie să fie clară, vizibilă și plasată în același câmp vizual, folosind o plachetă care să atragă atenția consumatorilor asupra reducerii cantității.

De asemenea, operatorii economici trebuie să asigure la locul de comercializare existența unei unități de referință, aplicată produsului cu cantitate redusă.

Perioadă de informare de cel puțin 30 de zile

Conform prevederilor ordinului, informarea consumatorilor trebuie să fie aplicată pe o perioadă de cel puțin 30 de zile, începând cu data punerii pe raft a produselor afectate de Shrinkflation.

„Menționăm că obligația de informare a consumatorilor de către operatorii economici, prevăzută la art. 2 al prezentului act normativ, se aplică pe o perioadă de cel puțin 30 de zile, de la data punerii în vânzare, la raft, a produsului cu volum sau greutate redusă”, se precizează în comunicat.

ANPC a precizat că, de la publicarea ordinului în Monitorul Oficial și până la intrarea sa în vigoare, a trecut o perioadă de 30 de zile, în care operatorii economici au avut ocazia să primească consiliere din partea ANPC pentru a implementa corect aceste măsuri.

În acest context, ANPC a organizat întâlniri cu Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), discutând modalitățile de afișare și oferind exemple de soluții adoptate în alte țări din Uniunea Europeană.

Sursă: Inquam Photos / Alexandra Pandrea

ANPC va sancționa nerespectarea ordinului

Sebastian Hotca, președintele interimar al ANPC, a declarat că ordinul privind Shrinkflation are scopul de a stabili un standard de transparență în relația dintre operatorii economici și consumatori. Orice încercare de a reduce cantitatea unui produs fără o informare corectă va fi sancționată.

ANPC va monitoriza îndeaproape aplicarea acestui act normativ și nu va tolera abaterile de la aceste reguli.

„Prin acest Ordin, stabilim un standard de exigență și transparență necesar în relația cu consumatorii. Orice încercare de a masca reducerea cantităților de produse, menținând aceleași prețuri și ambalaje, fără o informare clară și precisă, va fi sancționată. Consumatorii au dreptul la o informare corectă, completă și precisă, iar operatorii economici trebuie să își asume această responsabilitate. ANPC va monitoriza cu strictețe aplicarea acestui act normativ și nu va tolera nici un fel de abateri”, a declarat Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC, citat în comunicat.