Uniunea Europeană se află în procesul de selecție a ofertanților pentru dezvoltarea unei platforme comune a achiziției de minerale esențiale. Proiectul, evaluat la 9 milioane de euro, are ca scop sprijinirea tranziției energetice.
Uniunea Europeană își propune să implementeze un mecanism comun, evaluat la 9 milioane de euro, destinat achiziției de minerale și energie esențiale. În acest sens, blocul european trebuie să aleagă dintr-un grup de opt ofertanți care concurează pentru dezvoltarea unei platforme, conform informațiilor furnizate de surse implicate în acest proces, raportate de Reuters.
Motivația platformei comune a achiziției de minerale esențiale
Decizia Uniunii Europene de a centraliza achizițiile are ca scop creșterea puterii de negociere a participanților. Aceasta le-ar permite obținerea unor oferte și prețuri mai favorabile pentru mineralele esențiale în contextul tranziției verzi. Aceste minerale se confruntă adesea cu piețe limitate și opace, fiind dominate de China, ceea ce complică achizițiile.
Uniunea Europeană își propune să finalizeze contractul cu câștigătorul licitației până la sfârșitul acestui an. Dezvoltarea secțiunilor platformei pentru produsele specifice ar urma să înceapă la începutul anului următor, a precizat o sursă din UE, care a dorit să rămână anonimă.
Detalii despre ofertanți
Câștigătorul licitației va primi aproximativ 9 milioane de euro pentru configurarea și predarea platformei către Uniunea Europeană, conform documentelor consultate de Reuters.
Cei opt ofertanți includ firme mari de consultanță, cum ar fi Deloitte și PricewaterhouseCoopers (PwC), ambele refuzând să comenteze pe marginea acestui subiect.
Printre ofertanți se numără și Metalshub din Germania, care, împreună cu Enmacc, a depus o ofertă comună. Aceștia au afirmat pentru Reuters că propun utilizarea platformelor lor existente de tranzacționare pentru metale și energie în cadrul proiectului UE.
Sprijinul industriei
Johanna Bernsel, purtătoarea de cuvânt a Comisiei Europene, a subliniat că a existat o consultare online la care au participat 66 de corespondenți. Aceștia au arătat un sprijin considerabil din partea industriei pentru această inițiativă.
„În general, sondajul a arătat un sprijin larg pentru crearea unei platforme de agregare a cererii și de potrivire pentru materiile prime strategice”, a adăugat aceasta.
Oficialii UE sunt determinați să dezvolte această inițiativă, considerată un element crucial al legislației privind materiile prime critice (CRMA). Aceasta a fost impulsionată de un mandat emis de președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
„Imperativul vine de la cel mai înalt nivel. Von der Leyen… vrea ca oamenii să se miște rapid”, a afirmat o altă sursă, explicând astfel urgența acestei inițiative.
Obiectivele CRMA
CRMA, care a intrat în vigoare în luna mai, vizează creșterea producției și procesării interne a mineralelor critice, în scopul reducerii dependenței de China. Totuși, unii potențiali utilizatori au menționat că au deja stabilite lanțuri de aprovizionare pentru materiale esențiale, precum litiu și cobalt, necesare bateriilor pentru vehiculele electrice.
Karol Bednarek, consultant pentru materii prime în cadrul Asociației Industriei Auto din Germania, a explicat:
„Companiile mai mari care și-au stabilit deja lanțurile de aprovizionare pentru materiile prime critice, cum ar fi materiile prime pentru baterii, sunt puțin probabil să utilizeze această platformă.”
El a adăugat că platforma ar putea fi benefică pentru achiziționarea de materiale certificate ca fiind durabile sau pentru materiale de nișă, precum germaniul și galiul.
Provocări și oportunități
Inițiativa Uniunii Europene este privită pozitiv, dar aduce și provocări, conform Asociației Spaniole a Furnizorilor de Automotive. Carolina López, șefa sustenabilității pentru acest grup, a subliniat:
„Furnizorii auto, de obicei, achiziționează materii prime procesate de calitate foarte specifică, care necesită certificare, ceea ce face mai dificilă agregarea cererii.”
Vincent Yang, CEO al ProLogium Technology Co, un producător taiwanez de baterii, a declarat că furnizorii săi de materiale pentru catod au semnat deja acorduri de achiziție cu producătorii de minerale. ProLogium, în care Mercedes-Benz este investitor, intenționează să lanseze o fabrică de 5,2 miliarde de euro în Franța, în 2027, pentru producerea bateriilor de nouă generație pentru vehicule electrice.
Yang și alți actori din industrie subliniază importanța protejării datelor referitoare la cererile specifice ale fiecărui cumpărător. Aceste date ar putea revela secrete comerciale importante.
Mineralul și energia în strategia UE
Uniunea Europeană a identificat mineralele critice ca fiind esențiale pentru tranziția energetică, necesară în special pentru vehicule electrice și turbine eoliene. Aceasta face parte din strategia sa de a atinge zero emisii nete de carbon până în anul 2050.
Totuși, specialiștii din industrie au indicat că integrarea celor 17 minerale critice cu gazul natural și hidrogenul pe aceeași platformă nu ar funcționa. Aceasta din cauza diferențelor semnificative între piețele respective.
Noul sistem de achiziție este inspirat de platforma existentă pentru achiziții comune de gaze, denumită AggregateEU, care a fost implementată în timpul crizei energetice din 2022.
Deși UE consideră că această platformă a avut succes, un raport al Curții de Conturi Europene a ridicat întrebări cu privire la eficiența sa.