Ordinul nr. 68/2004 din 05/04/2004 privind punerea in aplicare a regulamentelor Consiliului Concurentei elaborate in baza Legii concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare

rezolvarea lucrarilor; c) absente nemotivate de la serviciu; d) nerespectarea in mod repetat a programului de lucru; e) interventiile sau staruintele pentru solutionarea unor cereri in afara cadrului legal; f) nerespectarea secretului profesional sau a confidentialitatii lucrarilor cu acest caracter; g) manifestari care aduc atingere prestigiului Consiliului Concurentei; h) desfasurarea in timpul programului de lucru a unor activitati cu caracter politic; i) refuzul de a indeplini atributiile de

rezolvarea lucrarilor; c) absente nemotivate de la serviciu; d) nerespectarea in mod repetat a programului de lucru; e) interventiile sau staruintele pentru solutionarea unor cereri in afara cadrului legal; f) nerespectarea secretului profesional sau a confidentialitatii lucrarilor cu acest caracter; g) manifestari care aduc atingere prestigiului Consiliului Concurentei; h) desfasurarea in timpul programului de lucru a unor activitati cu caracter politic; i) refuzul de a indeplini atributiile de serviciu; j) incalcarea prevederilor legale referitoare la indatoriri, incompatibilitati, conflicte de interese si interdictii stabilite prin lege pentru functionarii publici; k) stabilirea de catre functionarii publici de executie de relatii directe cu petentii in vederea solutionarii cererilor acestora; l) fumatul in incinta institutiei, in alte spatii decat cele special destinate, precum si incalcarea regulilor de igiena si securitate; m) intrarea si ramanerea in institutie sub influenta bauturilor alcoolice. Art. 10. – (1) In cadrul Consiliului Concurentei functioneaza Comisia de disciplina, constituita in conformitate cu dispozitiile legale, care cerceteaza faptele sesizate ca abateri disciplinare si propune sanctiunile disciplinare aplicabile functionarilor publici care le-au savarsit. (2) Activitatea comisiei de disciplina are la baza urmatoarele principii: a) prezumtia de nevinovatie, conform careia se prezuma ca functionarul public este nevinovat atat timp cat vinovatia sa nu a fost dovedita; b) garantarea dreptului la aparare, conform careia se recunoaste dreptul functionarului public de a fi audiat, de a prezenta dovezi in apararea sa si de a fi asistat de un aparator sau de a fi reprezentat; c) celeritatea procedurii, care presupune obligatia comisiei de disciplina de a proceda fara intarziere la solutionarea cauzei, cu respectarea drepturilor persoanelor implicate si a regulilor prevazute de legislatia referitoare la statutul functionarului public; d) contradictorialitatea, care presupune asigurarea posibilitatii persoanelor aflate pe pozitii divergente de a se exprima cu privire la orice act sau fapt care are legatura cu abaterea disciplinara pentru care a fost sesizata comisia de disciplina; e) proportionalitatea, conform careia trebuie respectat un raport corect intre gravitatea abaterii disciplinare, circumstantele savarsirii acesteia si sanctiunea disciplinara propusa sa fie aplicata; f) legalitatea sanctiunii, conform careia comisia de disciplina nu poate propune decat sanctiunile disciplinare prevazute de lege; g) unicitatea sanctiunii, conform careia pentru o abatere disciplinara nu se poate aplica decat o singura sanctiune disciplinara. Art. 11. – Comisia de disciplina are urmatoarele atributii principale: a) cerceteaza abaterile disciplinare pentru care a fost sesizata; b) propune aplicarea uneia dintre sanctiunile disciplinare prevazute la art. 15 alin. (1) lit. b)-e); c) propune mentinerea, modificarea sau anularea sanctiunii disciplinare aplicate in conditiile prevazute la art. 15 alin. (1) lit. a) in cazul in care aceasta masura a fost contestata la presedintele Consiliului Concurentei; d) intocmeste rapoarte cu privire la fiecare cauza pentru care a fost sesizata, pe care le inainteaza presedintelui Consiliului Concurentei. Art. 12. – (1) Sesizarea indreptata impotriva unui functionar public din cadrul Consiliului Concurentei se adreseaza comisiei de disciplina a institutiei. (2) In cazul in care sesizarea a fost adresata presedintelui Consiliului Concurentei ori conducatorului compartimentului in care isi desfasoara activitatea functionarul public a carui fapta este sesizata, acesta are obligatia sa o transmita de indata comisiei de disciplina. (3) Sesizarea se poate face in termen de cel mult 15 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta de catre presedintele Consiliului Concurentei, conducatorul compartimentului sau persoana care se considera vatamata de fapta unui functionar public, dar nu mai tarziu de doua luni de la data savarsirii faptei care constituie abatere disciplinara. (4) Functionarul public a carui fapta se cerceteaza se infatiseaza personal in fata comisiei de disciplina. Functionarul public isi poate exercita dreptul la aparare prin asistarea de catre un avocat sau prin reprezentare. Art. 13. – (1) La individualizarea sanctiunii disciplinare se va tine seama de cauzele si gravitatea abaterii disciplinare, imprejurarile in care aceasta a fost savarsita, gradul de vinovatie si consecintele abaterii, comportarea generala in timpul serviciului a functionarului public, precum si de existenta in antecedentele acestuia a altor sanctiuni disciplinare. (2) Sanctiunile disciplinare se aplica in termen de cel mult 6 luni de la data savarsirii abaterilor. Art. 14. – (1) Comisia de disciplina poate sa propuna: a) sanctiunea disciplinara aplicabila, in cazul in care s-a dovedit savarsirea abaterii disciplinare de catre functionarul public; b) clasarea sesizarii, atunci cand nu se confirma savarsirea unei abateri disciplinare. (2) In cazul in care comisia de disciplina are indicii ca fapta savarsita de functionarul public poate fi considerata infractiune, propune presedintelui Consiliului Concurentei sesizarea organelor de cercetare penala. Presedintele Consiliului Concurentei va sesiza de indata organele de cercetare penala. Art. 15. – (1) Sanctiunile disciplinare sunt: a) mustrare scrisa; b) diminuarea drepturilor salariale cu 5-20% pe o perioada de pana la 3 luni; c) suspendarea dreptului de avansare in gradele de salarizare sau, dupa caz, de promovare in functia publica pe o perioada de la 1 la 3 ani; d) trecerea intr-o functie publica inferioara pe o perioada de pana la un an, cu diminuarea corespunzatoare a salariului; e) destituirea din functia publica. (2) Sanctiunea disciplinara prevazuta la art. 15 alin. (1) lit. a) se poate aplica direct de catre presedintele Consiliului Concurentei, la propunerea conducatorului compartimentului in care functioneaza cel in cauza. (3) Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 15 alin. (1) lit. b)-e) se aplica de presedintele Consiliului Concurentei, la propunerea comisiei de disciplina. Art. 16. – (1) Actul administrativ de sanctionare a functionarului public este emis de presedintele Consiliului Concurentei, in temeiul prerogativelor disciplinare conferite de Legea Concurentei nr. 21/1996 si de Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare. (2) Actul administrativ de sanctionare se emite in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data primirii raportului comisiei de disciplina si se comunica functionarului public sanctionat, in termen de 15 zile lucratoare de la data emiterii. Art. 17. – (1) Functionarul public nemultumit de sanctiunea disciplinara aplicata se poate adresa Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, care, potrivit legii, are legitimare procesuala activa si poate dispune efectuarea unui control asupra modului cum autoritatile sau institutiile publice respecta legislatia referitoare la functia publica si functionarii publici. (2) Functionarul public nemultumit de sanctiunea disciplinara aplicata se poate adresa instantei de contencios administrativ, solicitand anularea sau modificarea, dupa caz, a ordinului sau dispozitiei de sanctionare. Art. 18. – Dispozitiile prezentului capitol se completeaza cu prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 7/2004 privind codul de conduita a functionarilor publici, precum si cu procedura reglementata prin Hotararea Guvernului nr. 1.210/2003 privind organizarea si functionarea comisiilor de disciplina si a comisiilor paritare din cadrul autoritatilor si institutiilor publice. CAPITOLUL III Reglementari privind regimul disciplinar aplicabil personalului contractual din cadrul Consiliului rConcurentei rArt. 19. – Personalul contractual din cadrul Consiliului Concurentei are urmatoarele obligatii: rna) obligatia de a indeplini atributiile care ii revin conform fiselor postului si de a se abtine de la orice fapta care ar putea aduce prejudicii institutiei; rnb) obligatia de a respecta disciplina muncii; rnc) obligatia de a respecta prevederile cuprinse in contractul individual de munca, prezentul Regulament si normele interne ale Consiliului Concurentei; rnd) obligatia de fidelitate fata de angajator in executarea atributiilor de serviciu; rne) obligatia de a respecta secretul de stat si secretul de serviciu, precum si confidentialitatea in legatura cu faptele, informatiile sau documentele care privesc activitatea institutiei, de care ia cunostinta, in conditiile legii, cu exceptia informatiilor de interes public; rnf) obligatia de a respecta dispozitiile sefilor ierarhici superiori, cu exceptia cazului in care apreciaza ca acestea contravin dispozitiilor legale, cand poate refuza executarea dispozitiei, in scris si motivat. rng) obligatia de a respecta programul de lucru si de a folosi timpul de lucru exclusiv in scopul indeplinirii obligatiilor de serviciu, precum si de a nu desfasura in incinta institutiei activitati care exced atributiilor prevazute in fisa postului. rnrnArt. 20. – (1) Presedintele Consiliului Concurentei dispune de prerogativa disciplinara, in conformitate cu dispozitiile art. 22 alin. (1), teza a II-a din Legea nr. 21/1996, avand dreptul de a aplica, in conditiile prevederilor prezentului Regulament, sanctiuni disciplinare angajatilor contractuali ori de cate ori constata ca acestia au savarsit o abatere disciplinara. rn(2) Abaterea disciplinara este o fapta in legatura cu munca si care consta intr-o actiune sau inactiune savarsita cu vinovatie de catre angajat, prin care acesta a incalcat normele legale, regulamentul, contractul individual de munca, ordinele si dispozitiile legale ale conducatorilor ierarhici, precum si prevederile cuprinse in fisa postului. rnrnArt. 21. – Constituie abateri disciplinare: rna) nerespectarea obligatiilor stabilite prin contractul individual de munca; rnb) refuzul nejustificat de a indeplini sarcinile si atributiile prevazute in fisa postului; rnc) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor; rnd) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor; rne) intarzierea, in mod repetat, de la ora de incepere a programului de lucru; rnf) absente nemotivate de la serviciu; rng) parasirea serviciului fara motiv intemeiat si fara a avea, in prealabil, aprobarea sefului ierarhic; rnh) atitudinile sau manifestarile necivilizate fata de ceilalti salariati, care lezeaza demnitatea acestora, aduc prejudicii desfasurarii normale a activitatii lor sau conduc la deteriorarea climatului de munca in cadrul institutiei; rni) reclamatiile calomnioase, nefondate, prin care se aduc prejudicii morale sau materiale institutiei, conducerii sau salariatilor acesteia; rnj) atitudinile ireverentioase in timpul exercitarii atributiilor de serviciu; rnk) manifestari care aduc atingere prestigiului Consiliului Concurentei; rnl) desfasurarea unor activitati cu caracter politic in incinta Consiliului Concurentei; rnm) desfasurarea unei activitati personale sau private in timpul orelor de program; rnn) fumatul in incinta institutiei, in alte spatii decat cele special destinate, precum si incalcarea regulilor de igiena si securitate; rno) intrarea si ramanerea in institutie sub influenta bauturilor alcoolice; rnp) incalcarea oricarei alte dispozitii din prezenta reglementare interna; rnq) orice alte fapte interzise de lege. rnrnArt. 22. – Sanctiunile disciplinare pe care le poate aplica presedintele Consiliului Concurentei in cazul in care angajatul savarseste o abatere disciplinara sunt: rna) avertismentul scris; rnb) suspendarea contractului individual de munca pentru o perioada ce nu poate depasi 10 zile lucratoare; rnc) retrogradarea din functie, cu acordarea salariului corespunzator functiei in care s-a dispus retrogradarea, pentru o durata ce nu poate depasi 60 de zile; rnd) reducerea salariului de baza pe o durata de 1-3 luni cu 5-10%; rne) reducerea salariului de baza si/sau, dupa caz, si a indemnizatiei de conducere pe o perioada de 1-3 luni cu 5-10%; rnf) desfacerea disciplinara a contractului individual de munca. rnrnArt. 23. – (1) Amenzile disciplinare sunt interzise. rn(2) Pentru aceeasi abatere disciplinara se poate aplica numai o singura sanctiune. rnrnArt. 24. – Presedintele Consiliului Concurentei dispune stabilirea sanctiunii disciplinare aplicabila, in raport cu gravitatea abaterii disciplinare savarsite de angajat, avandu-se in vedere urmatoarele criterii de individualizare: rna) imprejurarile in care fapta a fost savarsita; rnb) gradul de vinovatie a angajatului; rnc) consecintele abaterii disciplinare; rnd) comportarea generala in serviciu a angajatului; rne) eventualele sanctiuni disciplinare suferite anterior de catre acesta. rn rnArt. 25. – (1) Cu exceptia celei prevazute la art. 22 lit. a), nici o alta sanctiune disciplinara nu poate fi dispusa mai inainte de efectuarea unei cercetari disciplinare prealabile. rn (2) In vederea desfasurarii cercetarii disciplinare prealabile, angajatul va fi convocat in scris de persoana imputernicita de catre presedintele Consiliului Concurentei sa realizeze cercetarea, precizandu-se obiectul, data, ora si locul intrevederii. rn (3) Neprezentarea angajatului la convocarea facuta in conditiile prevazute la alin. (2) fara un motiv obiectiv da dreptul presedintelui Consiliului Concurentei sa dispuna sanctionarea, fara efectuarea cercetarii disciplinare prealabile. rn(4) In cursul cercetarii disciplinare prealabile angajatul are dreptul sa formuleze si sa sustina toate apararile in favoarea sa si sa ofere persoanei imputernicite sa realizeze cercetarea, toate probele si motivatiile pe care le considera necesare, precum si dreptul sa fie asistat, la cererea sa, de catre un reprezentant al sindicatului al carui membru este. rn(5) Dovada indeplinirii acestei proceduri se va realiza prin intocmirea unui proces-verbal. rnrnArt. 26. – (1) Presedintele Consiliului Concurentei dispune aplicarea sanctiunii disciplinare printr-o decizie emisa in forma scrisa, in termen de 30 de zile calendaristice de la data luarii la cunostinta despre savarsirea abaterii disciplinare, dar nu mai tarziu de 6 luni de la data savarsirii faptei. rn(2) Sub sanctiunea nulitatii absolute, in decizie se cuprind in mod obligatoriu: rna) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara; rnb) precizarea prevederilor din statutul de personal, prezentul regulament sau a celor cuprinse in fisa postului, care au fost incalcate de angajat; rnc) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate de angajat in timpul cercetarii disciplinare prealabile sau motivele pentru care, in conditiile prevazute la art. 267 alin. (3), nu a fost efectuata cercetarea; rnd) temeiul de drept in baza caruia sanctiunea disciplinara se aplica; rne) termenul in care sanctiunea poate fi contestata; rnf) instanta competenta la care sanctiunea poate fi contestata. rn(3) Decizia de sanctionare se comunica angajatului in cel mult 5 zile calendaristice de la data emiterii si produce efecte de la data comunicarii. rn(4) Comunicarea se preda personal angajatului, cu semnatura de primire, ori, in caz de refuz al primirii, prin scrisoare recomandata, la domiciliul sau resedinta comunicata de acesta. rn(5) Decizia de sanctionare poate fi contestata de angajat la instantele judecatoresti competente in termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicarii. rn rnArt. 27. – Prevederile prezentului capitol se completeaza cu dispozitiile cuprinse in legislatia muncii in vigoare. rnrn Dispozitii finale rnrnArt. 28. – Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii sale in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.