Ordonanta de urgenta nr. 129/10 octombrie 2002 pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea

1. Alineatul (2) al articolului 2 va avea urmatorul cuprins:"(2) Registrul central al comertului se tine de catre Oficiul National al Registrului Comertului, institutie publica cu personalitate juridica, finantata integral din venituri proprii, organizata in subordinea Ministerului Justitiei."2. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:"Art. 9. - (1) Oficiile registrului comertului se organizeaza in subordinea Oficiului National al Registrului Comertului si functioneaza pe langa fiecare tribunal.(2

1. Alineatul (2) al articolului 2 va avea urmatorul cuprins:
„(2) Registrul central al comertului se tine de catre Oficiul National al Registrului Comertului, institutie publica cu personalitate juridica, finantata integral din venituri proprii, organizata in subordinea Ministerului Justitiei.”
2. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 9. – (1) Oficiile registrului comertului se organizeaza in subordinea Oficiului National al Registrului Comertului si functioneaza pe langa fiecare tribunal.
(2) Oficiul National al Registrului Comertului se organizeaza si functioneaza in subordinea Ministerului Justitiei.
(3) Oficiile registrului comertului prevazute la alin. (1) comunica Oficiului National al Registrului Comertului orice inmatriculare sau mentiune operata, in termen de 15 zile de la efectuare.”
3. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 10. – (1) Structura organizatorica si modul de functionare ale Oficiului National al Registrului Comertului si ale oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale, precum si numarul maxim de posturi ale acestora se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justitiei.
(2) Salarizarea personalului Oficiului National al Registrului Comertului si al oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale se stabileste in conditiile prevazute de lege pentru institutiile publice finantate integral din venituri proprii.
(3) Finantarea cheltuielilor curente si de capital aferente activitatii Oficiului National al Registrului Comertului si a oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale se realizeaza din taxele si tarifele percepute, potrivit art. 11. Destinatia excedentelor anuale efective ale bugetului de venituri si cheltuieli al Oficiului National al Registrului Comertului, dupa deducerea eventualelor sume incasate anticipat si a obligatiilor de plata, se stabileste prin hotarare a Guvernului.
(4) Oficiul National al Registrului Comertului este condus de un director general numit de ministrul justitiei, in conditiile legii. In functia de director general pot fi numiti si magistrati detasati, in conditiile legii.
(5) Oficiile registrului comertului de pe langa tribunale sunt conduse de directori numiti de ministrul justitiei, in conditiile legii.
(6) Personalul necesar pentru functionarea Oficiului National al Registrului Comertului si al oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale se selectioneaza prin concurs organizat de Ministerul Justitiei. Numirea personalului se face de catre directorul general al Oficiului National al Registrului Comertului.”
4. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 11. – (1) Pentru operatiunile efectuate oficiul registrului comertului percepe taxe si tarife stabilite prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Justitiei si a Ministerului Finantelor Publice.
(2) Taxele si tarifele percepute potrivit alin. (1) se achita la casieria Biroului unic din cadrul oficiului registrului comertului si se vireaza in contul Oficiului National al Registrului Comertului, deschis la trezoreria statului.”
5. Alineatul (4) al articolului 12 va avea urmatorul cuprins:
„(4) Modul de tinere a registrelor, precum si de efectuare a inregistrarilor se stabileste prin norme aprobate prin ordin al ministrului justitiei.”
6. Alineatul (3) al articolului 44 va avea urmatorul cuprins:
„(3) Amenda prevazuta la alin. (1) se aplica si persoanelor vinovate de necomunicarea datelor prevazute la art. 9 alin. (3).”
7. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 46. – Sesizarea instantei pentru aplicarea amenzilor prevazute la art. 44 si 45 se poate face de orice persoana interesata.”
8. Articolul 49 se abroga.
9. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 51. – Oficiul National al Registrului Comertului asigura conditiile necesare in vederea functionarii sistemului informatic unitar al registrului comertului.”
Art. II. – Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 413 din 14 iunie 2002, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 2. – In vederea obtinerii inregistrarii si autorizarii functionarii comerciantilor, in sensul prezentei ordonante de urgenta, in cadrul fiecarui oficiu al registrului comertului de pe langa tribunal se constituie cate un Birou unic.”
2. Alineatele (1) si (13) ale articolului 3 vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 3. – (1) Solicitarea inregistrarii sau, dupa caz, autorizarii functionarii comerciantului la Biroul unic din cadrul oficiului registrului comertului se face de catre asociat, actionar, administrator, comerciant sau de imputerniciti ai acestora.

…………………………………………………………………………………..

(13) Modelul si continutul cererii de inregistrare tip prevazute la alin. (2) si ale certificatului de inregistrare, inclusiv ale anexei la acesta, se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Justitiei, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al institutiilor publice implicate.”
3. Alineatul (1) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 4. – (1) Activitatile de asistenta acordate solicitantilor, la cererea si pe cheltuiala acestora, se pot desfasura si in cadrul oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale, numai in structuri distincte de Biroul unic, inainte de depunerea cererii de inregistrare si autorizare. Serviciile de asistenta prestate de oficiile registrului comertului de pe langa tribunale, conditiile concrete si tarifele aferente acestora se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Justitiei si a Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie.”
4. Alineatele (1), (2) si (4) ale articolului 5 vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 5. – (1) Oficiile registrului comertului de pe langa tribunale transmit pe cale electronica Ministerului Finantelor Publice datele din cererea de inregistrare tip pentru atribuirea codului unic de inregistrare.
(2) Pe baza datelor prevazute la alin. (1) Ministerul Finantelor Publice atribuie, in termen de maximum 24 de ore, codul unic de inregistrare. In termen de 3 zile de la primirea codului unic de inregistrare oficiile registrului comertului de pe langa tribunale transmit Ministerului Finantelor Publice intreaga documentatie care a stat la baza solicitarii inregistrarii.

…………………………………………………………………………………..

(4) Structura codului unic de inregistrare se stabileste de catre Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerul Sanatatii si Familiei si Ministerul Justitiei.”
5. Alineatul (1) al articolului 6 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 6. – (1) Autoritatile publice prevazute la art. 3 alin. (5) vor delega la Biroul unic, in functie de volumul activitatii, pe baza solicitarii scrise a oficiului registrului comertului de pe langa tribunal, unul sau mai multi reprezentanti cu drept de semnatura, care vor colabora cu autoritatile pe care le reprezinta.”
6. Alineatul (3) al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
„(3) In cazul modificarii actelor constitutive care implica obtinerea de autorizatii, nerespectarea termenului prevazut la alin. (2) atrage radierea din oficiu a mentiunii respective din registrul comertului, in baza incheierii judecatorului delegat, la sesizarea oficiului registrului comertului de pe langa tribunal. Biroul unic va comunica de indata conducerii oficiului registrului comertului cazurile de nerespectare a termenului respectiv.”
7. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 10. – Oficiile registrului comertului de pe langa tribunale si autoritatile publice mentionate la art. 3 alin. (5) asigura conditiile necesare pentru organizarea si gestionarea datelor cu privire la activitatea de autorizare a functionarii comerciantilor. Arhivarea documentatiei care a stat la baza emiterii autorizatiilor se face de catre autoritatile publice prevazute la art. 3 alin. (5).”r
8. Alineatele (2) si (4) ale articolului 15 vor avea urmatorul cuprins:r
„(2) Pentru operatiunile efectuate de Biroul unic cuantumurile taxelor si tarifelor percepute se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Justitiei si a Ministerului Finantelor Publice.r
r
…………………………………………………………………………………..r
r
(4) Taxele si tarifele aplicate de autoritatile publice implicate in procedura de inregistrare si autorizare a functionarii comerciantilor se achita la casieria Biroului unic din cadrul oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale, care vor efectua viramente in conturile institutiilor respective, deschise la trezoreria statului.”r
9. Alineatul (2) al articolului 16 va avea urmatorul cuprins:r
„(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta institutiile si autoritatile publice implicate in aplicarea prezentei ordonante de urgenta vor incheia cu Ministerul Justitiei protocoale privind schimbul de informatii, procedurile si termenele de intocmire a documentatiilor necesare, precum si formularistica aferenta.”r
10. Alineatele (3), (4), (6), (8), (10) si (11) ale articolului 17 vor avea urmatorul cuprins:r
„(3) Esalonarea solicitarilor de preschimbare, conform celor prevazute la alin. (1), se va face de catre fiecare oficiu al registrului comertului, in functie de numarul de comercianti inregistrati din anul 1990 si pana in data de 1 iulie 2001.r
(4) Se excepteaza de la programarea prevazuta la alin.r
(3) toti comerciantii care se prezinta la oficiul registrului comertului pentru operatiuni de registru si care au obligatia ca pentru operatiunea ceruta sa solicite si preschimbarea certificatelor vechi de inmatriculare si de inregistrare fiscala.r
r
…………………………………………………………………………………..r
r
(6) Ministerul Justitiei si Ministerul Finantelor Publice vor stabili procedura si formularistica necesare pentru operatiunea de preschimbare prevazuta la alin. (1).r
r
…………………………………………………………………………………..r
r
(8) Cheltuielile aferente aplicarii prevederilor alin. (1) se suporta de catre:r
a) Oficiul National al Registrului Comertului, pentru costul certificatelor de inregistrare si al anexelor la acestea si pentru serviciile de gestionare, editare si comunicare cu Ministerul Finantelor Publice;r
b) Ministerul Finantelor Publice si unitatile teritoriale ale acestuia, pentru atribuirea noului cod unic de inregistrare;r
c) solicitant, pentru obtinerea autorizatiilor pe care nu le poseda sau care sunt expirate la data cererii de preschimbare.r
r
…………………………………………………………………………………..r
r
(10) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1) certificatele de inmatriculare si cele de inregistrare fiscala se anuleaza. Comerciantii persoane fizice si asociatiile familiale se radiaza din oficiu, pe baza incheierii judecatorului delegat. Comerciantii persoane juridice se dizolva de drept si intra in lichidare potrivit reglementarilor legale in materie. Constatarea dizolvarii de drept a comerciantilor persoane juridice se face prin incheiere a judecatorului delegat la oficiul registrului comertului, la sesizarea oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale si, dupa caz, a oricaror persoane interesate. Publicitatea legala a radierii comerciantilor persoane fizice si a asociatiilor familiale si a constatarii dizolvarii de drept se face prin afisarea la oficiul registrului comertului a incheierii judecatorului delegat, precum si prin Internet. Incheierea judecatorului delegat se comunica directiilor finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dupa caz, in a caror raza teritoriala isi are sediul comerciantul.r
(11) Incheierea de constatare a dizolvarii de drept este supusa numai recursului, in termen de 15 zile de la afisarea la oficiul registrului comertului. Daca nu s-a declarat recurs sau recursul a fost respins, comerciantul persoana juridica intra in lichidare. Lichidarea se face in termen de maximum 6 luni de la data la care incheierea a devenit irevocabila. Dupa incheierea procedurii de lichidare comerciantii prevazuti la alin. (1) se radiaza din oficiu din registrul comertului. Publicitatea legala a radierii comerciantului se face prin afisare la sediul oficiului registrului comertului de pe langa tribunal si prin Internet.”r
Art. III. – Personalul actual al Oficiului National al Registrului Comertului de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, al oficiilor registrului comertului de pe langa camerele de comert si industrie teritoriale si al birourilor unice din cadrul camerelor de comert si industrie teritoriale se considera transferat in interes de serviciu la Oficiul National al Registrului Comertului din subordinea Ministerului Justitiei si la oficiile registrului comertului de pe langa tribunale, la care trece impreuna cu posturile aferente.r
Art. IV. – Cererile adresate Oficiului National al Registrului Comertului de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, oficiilor registrului comertului de pe langa camerele de comert si industrie teritoriale si birourilor unice din cadrul camerelor de comert si industrie teritoriale, pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se solutioneaza in continuare de catre Oficiul National al Registrului Comertului din subordinea Ministerului Justitiei, oficiile registrului comertului de pe langa tribunale si de birourile unice din cadrul acestora.r
Art. V. – In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, bazele de date ale Oficiului National al Registrului Comertului de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, ale oficiilor registrului comertului de pe langa camerele de comert si industrie teritoriale si ale birourilor unice din cadrul camerelor de comert si industrie teritoriale, precum si documentele care privesc activitatea acestora se preiau de catre Ministerul Justitiei – Oficiul National al Registrului Comertului si de catre oficiile registrului comertului de pe langa tribunale, pe baza de protocol de predare-preluare incheiat intre reprezentantii Ministerului Justitiei si cei ai camerelor de comert si industrie teritoriale.r
Art. VI. – Bunurile cu care au fost dotate Oficiul National al Registrului Comertului, oficiile registrului comertului si birourile unice continua sa fie utilizate de catre acestea, pe baza de protocol incheiat intre reprezentantii Ministerului Justitiei si cei ai camerelor de comert si industrie.r
Art. VII. – Pana la identificarea unor sedii corespunzatoare pentru functionarea registrului comertului, Oficiul National al Registrului Comertului, oficiile registrului comertului si birourile unice vor folosi sediile existente, pe baza de contract de inchiriere sau protocol incheiat intre reprezentantii Ministerului Justitiei si cei ai camerelor de comert si industrie ori, dupa caz, alte persoane care au dreptul de proprietate asupra imobilelor.r
Art. VIII. – (1) Actele emise de Oficiul National al Registrului Comertului, oficiile registrului comertului si birourile unice anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta raman valabile.r
(2) Formularele-tip prevazute de dispozitiile legale, utilizate in activitatea Oficiului National al Registrului Comertului, oficiilor registrului comertului si a birourilor unice se mentin in continuare, cu schimbarea antetelor potrivit dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta.r
Art. IX. – Termenul prevazut la art. 17 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor, republicata, se prelungeste cu 6 luni.r
Art. X. – Referirile la Oficiul National al Registrului Comertului de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, la oficiile registrului comertului de pe langa camerele de comert si industrie teritoriale, precum si la birourile unice din cadrul camerelor de comert si industrie teritoriale, din cuprinsul actelor normative, se inlocuiesc cu: Oficiul National al Registrului Comertului din subordinea Ministerului Justitiei, oficiile registrului comertului de pe langa tribunale si birourile unice din cadrul oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale, dupa caz.r
Art. XI. – (1) Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea acesteia de catre Parlament.r
(2) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76/2001, republicata, cu modificarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea acesteia de catre Parlament.r
PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASEr
r
tContrasemneaza:r
tp. Ministrul justitiei,r
tAlexe Ivanov Costache,r
tsecretar de statr
tMinistrul finantelor publice,r
tMihai Nicolae Tanasescur
tMinistrul muncii si solidaritatii sociale,r
tMarian Sarbur
r
Bucuresti, 10 octombrie 2002.r
Nr. 129.