In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale

Art. 1. – (1) Se instituie o procedura unica de inregistrare si autorizare a functionarii comerciantilor, in scopul simplificarii unor formalitati administrative.
(2) Inregistrarea comerciantilor se face cu indeplinirea procedurilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(3) Prin comercianti se intelege persoanele fizice care exercita in mod obisnuit acte de comert, societatile comerciale, regiile autonome si organizatiile cooperatiste.
(4) Prin autorizarea functionarii comerciantilor se intelege obtinerea avizelor, autorizatiilor si/sau acordurilor strict necesare pentru inceperea activitatii acestora.
Art. 2. – (1) In vederea indeplinirii procedurilor necesare pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor, in cadrul camerelor de comert si industrie teritoriale se constituie un birou unic pentru obtinerea inregistrarii si autorizarii functionarii comerciantilor, denumit in continuare Birou unic.
(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta camerele de comert si industrie teritoriale si institutiile publice implicate vor lua masurile necesare pentru organizarea si functionarea Biroului unic.

CAPITOLUL II
Proceduri pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor

Art. 3. – (1) Solicitarea inregistrarii comerciantului se face la Biroul unic din cadrul camerei de comert si industrie teritoriale.
(2) Solicitantul va completa cererea de inregistrare tip, va furniza toate datele necesare, va achita taxele si tarifele aferente operatiunilor pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantului si, daca este cazul, va depune si urmatoarele documente:
a) dovada efectuarii varsamintelor in conditiile actului constitutiv;
b) actele care probeaza dreptul de proprietate asupra aporturilor in natura la capitalul social, iar in cazul in care printre ele figureaza si imobile, certificatul constatator al sarcinilor de care sunt grevate, daca titularul cererii il detine;
c) actele constatatoare ale operatiunilor incheiate in contul comerciantului si aprobate de asociati in conditiile legii.
(3) Cererea de inregistrare este formularul unic pe care solicitantul il completeaza si il depune la Biroul unic, pe baza acestuia declansandu-se procedurile necesare pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantului.
(4) In termen de 20 de zile de la inregistrarea cererii va fi eliberat certificatul de inregistrare a comerciantului, care cuprinde si codul unic de inregistrare.
(5) In anexa la certificatul de inregistrare vor fi cuprinse, dupa caz, urmatoarele avize, autorizatii si/sau acorduri necesare pentru autorizarea functionarii comerciantului:
a) avizul si/sau autorizatia pentru prevenirea si stingerea incendiilor (p.s.i.), emise de brigazile si grupurile de pompieri militari;
b) avizul si/sau autorizatia sanitara, emise de directiile de sanatate publica teritoriale;
c) autorizatia sanitara veterinara, emisa de directiile sanitare veterinare teritoriale;
d) acordul si/sau autorizatia de mediu, emise de inspectoratele teritoriale de protectie a mediului;
e) autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii, emisa de inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii.
(6) Eliberarea certificatului de inregistrare si a anexei la acesta care cuprinde avize, autorizatii si/sau acorduri necesare da dreptul comerciantului sa isi inceapa activitatea.
(7) Modelul si continutul cererii de inregistrare tip prevazute la alin. (2) si ale certificatului de inregistrare, inclusiv ale anexei la acesta, vor fi stabilite prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, la propunerea Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al institutiilor publice implicate.
Art. 4. – (1) In toate cazurile, la cererea si pe cheltuiala titularului cererii Biroul unic are obligatia de a presta urmatoarele servicii:
a) rezervarea firmei si efectuarea, in numele titularului cererii, a varsamintelor reprezentand aportul in numerar la capitalul social;
b) redactarea actului constitutiv si obtinerea autentificarii sau, dupa caz, a darii de data certa acestuia;
c) redactarea si obtinerea declaratiei pe propria raspundere a fondatorilor, a administratorilor si a cenzorilor ca indeplinesc conditiile prevazute de lege;
d) sustinerea cererii de inregistrare a comerciantului in fata judecatorului delegat.
(2) Dovada intabularii bunurilor imobile este necesara numai in cazul in care acestea sunt subscrise ca aport in natura la capitalul social. In aceasta situatie, la cererea si pe cheltuiala titularului cererii Biroul unic are obligatia de a presta urmatoarele servicii:
a) obtinerea evaluarii, prin expertiza, a bunului;
b) obtinerea certificatului constatator al sarcinilor cu care, eventual, este grevat respectivul bun.
(3) In situatia prevazuta la alin. (2) termenul de eliberare a certificatului de inregistrare a comerciantului este de cel mult 30 de zile de la data inregistrarii cererii.
(4) Actul constitutiv nu este supus obligativitatii incheierii in forma autentica, putand avea forma unui inscris sub semnatura privata, cu exceptia urmatoarelor situatii:
a) cand printre bunurile subscrise ca aport in natura la capitalul social se afla un teren;
b) cand forma juridica a societatii comerciale implica raspunderea nelimitata a asociatilor sau a unora dintre ei, pentru obligatiile sociale;
c) cand societatea comerciala se constituie prin subscriptie publica.
(5) In situatia in care se apeleaza la serviciile unui avocat documentatia necesara in vederea inregistrarii potrivit prevederilor art. 35 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se depune la Biroul unic pentru obtinerea certificatului de inregistrare si autorizare a functionarii.
Art. 5. – (1) Camerele de comert si industrie teritoriale transmit pe cale electronica Ministerului Finantelor Publice datele din cererea de inregistrare tip pentru atribuirea codului unic de inregistrare.
(2) Pe baza datelor prevazute la alin. (1) Ministerul Finantelor Publice atribuie, in termen de maximum 24 de ore, codul unic de inregistrare. In termen de 3 zile de la primirea codului unic de inregistrare camerele de comert si industrie teritoriale transmit Ministerului Finantelor Publice intreaga documentatie care a stat la baza solicitarii inregistrarii.
(3) Codul unic de inregistrare atribuit va fi utilizat de toate sistemele informatice care prelucreaza date privind comerciantii, precum si de comerciant in relatiile cu tertii, inclusiv cu autoritatile si institutiile publice, pe toata durata functionarii lui.
(4) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerul Sanatatii si Familiei si Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti vor conveni structura codului unic de inregistrare.
Art. 6. – (1) Institutiile mentionate la art. 3 alin. (5) vor delega la Biroul unic unul sau mai multi reprezentanti cu drept de semnatura, care vor colabora cu institutiile pe care le reprezinta.
(2) Avizele, autorizatiile si/sau acordurile mentionate la art. 3 alin. (5), cuprinse in anexa la certificatul de inregistrare, se elibereaza de autoritatile competente, prin reprezentantii lor la Biroul unic, cu incadrarea in termenul de 20 de zile prevazut la art. 3 alin. (4).
(3) In vederea eliberarii avizelor, autorizatiilor si/sau acordurilor necesare pentru autorizarea functionarii comerciantilor, autoritatile competente vor evalua sediul social al comerciantului si vor transmite reprezentantilor lor in Biroul unic, in termen de maximum 10 zile de la data pronuntarii incheierii judecatorului delegat, un referat in care se va mentiona una dintre urmatoarele situatii:r
a) comerciantului nu ii este necesar in aceasta etapa respectivul aviz, acord sau autorizatie, caz in care reprezentantii delegati vor consemna acest fapt in pozitia corespunzatoare din anexa la certificatul de inregistrare;r
b) comerciantul indeplineste conditiile pentru eliberarea documentelor mentionate la art. 3 alin. (5), caz in care reprezentantii delegati vor completa anexa la certificatul de inregistrare cuprinzand avizele, autorizatiile si/sau acordurile necesare pentru autorizarea functionarii comerciantului;r
c) comerciantul nu indeplineste conditiile pentru eliberarea documentelor mentionate la art. 3 alin. (5), caz in care se vor mentiona neconformitatile constatate si actele normative ale caror prevederi nu sunt indeplinite, Biroul unic avand obligatia sa comunice aceste constatari solicitantului.r
Art. 7. – (1) In cazul neeliberarii unuia sau mai multor avize, autorizatii si/sau acorduri comerciantul poate solicita reluarea procedurii de obtinere a acestora, in termen de 90 de zile de la data respingerii, cu dovada achitarii din nou a acelor taxe pentru care referatele de evaluare contin concluzii negative.r
(2) Nerespectarea termenului de 90 de zile conduce la reluarea procedurii de autorizare a functionarii cu plata integrala a taxelor aferente.r
Art. 8. – Conditiile pentru eliberarea avizelor, autorizatiilor si/sau acordurilor necesare pentru autorizarea functionarii comerciantilor, perioada de valabilitate si modalitatea de reinnoire a acestora, precum si cuantumul taxelor aferente se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerelor in subordinea carora functioneaza autoritatile si institutiile publice mentionate la art. 3 alin. (5), cu avizul Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie si al Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.r
Art. 9. – Camerele de comert si industrie teritoriale si autoritatile publice mentionate la art. 3 alin. (5) vor asigura conditiile necesare pentru organizarea si gestionarea datelor cu privire la activitatea de autorizare a functionarii comerciantilor, inclusiv arhivarea documentatiei care a stat la baza eliberarii avizelor, autorizatiilor si/sau a acordurilor necesare pentru autorizarea functionarii.r
Art. 10. – (1) O data cu efectuarea inregistrarii un extras in forma simplificata al incheierii judecatorului delegat se comunica din oficiu directiei generale a finantelor publice teritoriale, precum si Regiei Autonome „Monitorul Oficial”, spre publicare, pe cheltuiala comerciantului. Extrasul in forma simplificata al incheierii, vizat de judecatorul delegat, va cuprinde cel putin urmatoarele elemente: data incheierii, datele de identificare a asociatilor/actionarilor, denumirea si, daca exista, emblema societatii comerciale, sediul, forma, obiectul de activitate pe scurt, capitalul social, durata acesteia, codul unic de inregistrare.r
(2) La cererea si pe cheltuiala comerciantului incheierea judecatorului delegat se publica integral in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.r
(3) La cererea si pe cheltuiala comerciantului actul constitutiv, vizat de judecatorul delegat, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, integral sau in extras.r
r
CAPITOLUL IIIr
Contraventiir
r
Art. 11. – (1) Refuzul nejustificat de a elibera documentele solicitate ori intarzierea nejustificata a eliberarii acestora, in conformitate cu dispozitiile art. 3 alin. (4), ale art. 4 alin. (3), ale art. 5 alin. (2) si ale art. 6 alin. (2) si (3), constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.r
(2) Sanctiunile pot fi aplicate si persoanei juridice.r
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de personalul abilitat al Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie sau de persoanele imputernicite de acesta.r
Art. 12. – Contraventiilor prevazute la art. 11 le sunt aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia art. 25 si 26.r
r
CAPITOLUL IVr
Dispozitii tranzitorii si finaler
r
Art. 13. – Actele aditionale modificatoare ale actelor constitutive urmeaza regimul juridic stabilit de prezenta ordonanta de urgenta pentru actele constitutive.r
Art. 14. – (1) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. 2 lit. c) din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, cuantumurile taxelor si onorariilor pentru autentificarea ori darea de data certa actelor constitutive si declaratiilor pe propria raspundere ale fondatorilor, administratorilor si cenzorilor privind indeplinirea conditiilor prevazute de lege, precum si ale celor pentru modificarea acestora se stabilesc in suma fixa prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Justitiei pe baza propunerilor Uniunii Nationale a Notarilor Publici, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.r
(2) Pentru operatiunile de inregistrare si autorizare a functionarii comerciantilor, efectuate de camerele de comert si industrie teritoriale, cuantumurile taxelor si tarifelor percepute se stabilesc prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Finantelor Publice pe baza propunerilor Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.r
(3) Taxele percepute pentru publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, a actelor prevazute la art. 10 se stabilesc prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Finantelor Publice pe baza propunerilor Regiei Autonome „Monitorul Oficial”, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.r
(4) Cuantumurile taxelor, tarifelor si onorariilor prevazute la alin. (1)-(3) se indexeaza periodic, in functie de rata inflatiei, prin hotarare a Guvernului.r
Art. 15. – (1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta autoritatile publice abilitate sa elibereze avize, autorizatii si/sau acorduri necesare in vederea functionarii comerciantilor vor supune spre adoptare Guvernului propuneri de modificare a legislatiei in vigoare, in vederea reducerii numarului si simplificarii procedurilor de emitere a acestor documente, inclusiv pentru diminuarea cuantumurilor taxelor aferente.r
(2) In termenul prevazut la alin. (1) fiecare dintre institutiile si autoritatile publice implicate in aplicarea prezentei ordonante de urgenta va incheia cu Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti protocoale privind schimbul de informatii, procedurile si termenele de intocmire a documentatiilor necesare, precum si formularistica aferenta.r
Art. 16. – (1) In termen de 12 luni comerciantii constituiti anterior datei intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta au obligatia de a solicita, la Biroul unic, preschimbarea actualului certificat de inmatriculare si a codului fiscal cu noul certificat de inregistrare continand codul unic de inregistrare atribuit.r
(2) Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti si Ministerul Finantelor Publice vor stabili procedura si formularistica necesare pentru operatiunea de preschimbare prevazuta la alin. (1).r
(3) Cheltuielile implicate de aplicarea prevederilor alin. (1) se suporta de catre camerele de comert si industrie teritoriale si de unitatile teritoriale competente ale Ministerului Finantelor Publice, pentru operatiunile proprii.r
(4) Pana la expirarea termenului prevazut la alin. (1) comerciantii existenti la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se vor identifica prin utilizarea actualului numar de inmatriculare in registrul comertului si a codului fiscal.r
(5) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1) certificatele de inmatriculare si cele de inregistrare fiscala sunt nule de drept.r
Art. 17. – (1) Prevederile art. 5 alin. (5) si ale art. 56 lit. a) din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica in mod corespunzator prevederilor art. 4 alin. (4).r
(2) In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenul inregistrare semnifica atat inmatricularea si inscrierea mentiunilor prevazute de Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata, si de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cat si luarea in evidenta a comerciantilor la institutiile si autoritatile publice abilitate, prevazute la art. 5 alin. (4).r
Art. 18. – (1) Procedura de inregistrare si autorizare a functionarii comerciantilor, stabilita de prezenta ordonanta de urgenta, se aplica incepand cu cea de-a 31-a zi de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.r
(2) Pe data prevazuta la alin. (1) se abroga:r
a) art. 11 alin. (1) din Legea nr. 26/1990, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 49 din 4 februarie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare;r
b) art. 41 din Legea nr. 31/1990, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 33 din 29 ianuarie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare;r
c) art. 10 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 349 din 23 iulie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare;r
d) orice alte dispozitii contrare.r