Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. I. – Alineatul (3) al articolului 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 163/2000 pentru diminuarea arieratelor la bugetul de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 514 din 19 octombrie 2000, aprobata prin Legea nr. 720/2001, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) Verificarea agentilor economici beneficiari ai facilitatilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, care au depus pe propria raspundere, in termen, la organele fiscale teritoriale la care sunt inregistrati ca platitori de taxe si impozite, situatia privind majorarile de intarziere si/sau dobanzile calculate si neplatite, se va realiza cu ocazia controlului fiscal prevazut de Ordonanta Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, aprobata cu modificari prin Legea nr. 64/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.”
Art. II. – Legea nr. 414/2002 privind impozitul pe profit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 456 din 27 iunie 2002, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (5) al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
„(5) Persoanele juridice romane fara scop patrimonial platesc impozit pe profitul corespunzator veniturilor economice care exced limita prevazuta la alin. (4). Profitul impozabil se impoziteaza cu cota prevazuta la art. 2 alin. (1).”
2. Articolul 2 se completeaza cu un nou alineat, alineatul (7), care va avea urmatorul cuprins:
„(7) Sumele inregistrate in conturi de rezerve, reprezentand facilitati fiscale, potrivit legii, nu pot fi utilizate pentru majorarea capitalului social sau pentru acoperirea pierderilor. In cazul in care nu sunt respectate prevederile acestui alineat, asupra acestor sume se recalculeaza impozitul pe profit si se vor calcula majorari/dobanzi de intarziere si penalitati de intarziere de la data aplicarii facilitatii respective, potrivit legii.”
3. Litera a) a alineatului (3) al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
„a) rezerva, in limita a 5% din profitul contabil, inainte de determinarea impozitului pe profit din care se scad veniturile neimpozabile si se adauga cheltuielile aferente acestor venituri neimpozabile, pana ce aceasta va atinge a cincea parte din capitalul social subscris si varsat sau din patrimoniu, dupa caz, potrivit legilor de organizare si functionare.”
4. Alineatul (5) al articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
„(5) In cazul imprumuturilor obtinute de la alte entitati, cu exceptia bancilor, sucursalelor acestora si cooperativelor de credit, romane sau straine, a societatilor de leasing pentru operatiuni de leasing, a societatilor de credit ipotecar, dobanzile deductibile sunt limitate la:
a) nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, corespunzatoare ultimei luni din trimestru, pentru imprumuturile in lei; si
b) nivelul ratei dobanzii anuale de 9%, respectiv 2,25% trimestrial, pentru imprumuturile in valuta. Acest nivel al ratei dobanzii se aplica la determinarea profitului impozabil aferent anului fiscal 2003. Nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta se va actualiza prin hotarare a Guvernului.”
5. Alineatul (7) al articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
„(7) Prevederile alin. (1) si (3) nu se aplica bancilor persoane juridice romane, sucursalelor bancilor straine care isi desfasoara activitatea in Romania, societatilor comerciale pentru operatiunile de leasing, societatilor de credit ipotecar, precum si institutiilor de credit.”
6. Alineatul (2) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:
„(2) Pierderea fiscala inregistrata de contribuabilii care isi inceteaza existenta prin divizare sau fuziune nu se recupereaza de catre contribuabilii nou-infiintati sau de catre cei care preiau patrimoniul societatii absorbite, dupa caz.”
7. Dupa alineatul (2) al articolului 16 se introduce alineatul (3) cu urmatorul cuprins:
„(3) In cazul persoanelor juridice straine care realizeaza veniturile prevazute la alin. (1) si (2) obligatia completarii si depunerii declaratiei de impunere, in numele si in contul persoanei juridice straine, precum si a calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice rezidente ale carei valori se tranzactioneaza sau societatii de intermediere/ societatii de servicii de investitii financiare, o data cu primul termen stabilit la art. 20.”
8. Alineatul (2) al articolului 33 va avea urmatorul cuprins:
„(2) Ca exceptie de la prevederile alin. (1), impozitul pe profit, dobanzile/majorarile de intarziere si amenzile datorate de regiile autonome din subordinea consiliilor locale si a consiliilor judetene, precum si cele datorate de societatile comerciale in care consiliile locale si/sau consiliile judetene sunt actionari majoritari sunt venituri ale bugetelor locale respective.”
Art. III. – Ordonanta Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de intocmire si depunere a declaratiilor de impozite si taxe, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 121 din 24 martie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa alineatul (4) al articolului 2 se introduc alineatele (41) si (42) cu urmatorul cuprins:
„(41) In caz de inactivitate temporara, precum si in cazul obligatiilor de declarare a unor venituri care, potrivit legii, sunt scutite la plata impozitului pe venit, platitorii de impozite si taxe pot beneficia de regimul derogatoriu de depunere a declaratiilor de impozite si taxe.
(42) Regimul derogatoriu, precum si conditiile in care platitorii de impozite si taxe pot beneficia de regimul derogatoriu se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.”
2. Dupa alineatul (1) al articolului 4 se introduce alineatul (11) cu urmatorul cuprins:
„(11) Declaratia de impozite si taxe se poate depune de catre platitor si prin mijloace electronice, conform normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.”
3. Articolul 5 se abroga.
4. Dupa articolul 10 se introduce un nou articol, articolul 101, care va avea urmatorul cuprins:
„Art. 101. – Procedura stabilirii din oficiu a impozitelor si taxelor se reglementeaza conform normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.”
5. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 13. – Nedepunerea la termen a declaratiei de impozite si taxe se penalizeaza dupa cum urmeaza:
a) cu 10% din impozitul sau din taxa datorata ori stabilita din oficiu, dupa caz, daca declaratia este depusa cu o intarziere de pana la 30 de zile inclusiv fata de termenul legal stabilit;
b) cu 30% din impozitul sau din taxa datorata ori stabilita din oficiu, dupa caz, daca declaratia este depusa cu o intarziere de pana la 60 de zile inclusiv fata de termenul legal stabilit;
c) cu 50% din impozitul sau din taxa datorata ori stabilita din oficiu, dupa caz, daca declaratia este depusa cu o intarziere de peste 60 de zile fata de termenul legal stabilit;
d) cu 500.000 lei, in cazul nedepunerii la termen a declaratiei de impozite si taxe de catre platitorii care au obligatii declarative, dar care, pentru perioada de raportare, nu au obligatii de plata la bugetul de stat.”
6. Dupa articolul 13 se introduc doua noi articole, articolele 131 si 132, care vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 131. – (1) Nedepunerea la termen a declaratiilor prevazute de legislatia privind impozitul pe venit se penalizeaza dupa cum urmeaza:
a) cu 100.000 lei pentru contribuabilii persoane fizice, daca declaratia este depusa cu o intarziere de pana la 30 de zile inclusiv fata de termenul legal stabilit;
b) cu 500.000 lei pentru contribuabilii persoane fizice, daca declaratia este depusa cu o intarziere de peste 30 de zile fata de termenul legal stabilit;
c) cu 1.500.000 lei pentru asociatiile fara personalitate juridica.
(2) Penalitatile aplicate potrivit alin. (1) lit. a) si b) se majoreaza cu 10% din diferenta de impozit anual ramas de achitat, stabilita prin decizia de impunere.r
Art. 132. – (1) Penalitatile aplicate potrivit prevederilor art. 13 si 131 pentru nedepunerea la termen a declaratiei de impozite si taxe nu pot sa depaseasca suma de 10 milioane lei in cazul persoanelor fizice, respectiv 50 milioane lei in cazul persoanelor juridice.r
(2) Penalitatile calculate la suma impozitelor si taxelor stabilite din oficiu sunt datorate astfel cum au fost stabilite, indiferent de modalitatea de regularizare ulterioara a impozitelor sau taxelor.”r
7. Dupa alineatul (1) al articolului 17 se introduce alineatul (2) cu urmatorul cuprins:r
„(2) Procedura de constatare a faptelor prevazute la art. 13 si 131 se stabileste prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.”r
8. Dupa articolul 19 se introduce articolul 191 cu urmatorul cuprins:r
„Art. 191. – Pentru aplicarea unitara a prevederilor prezentei ordonante se constituie la nivelul Ministerului Finantelor Publice, potrivit legii, Comisia centrala pentru administrare fiscala, condusa de secretarul de stat coordonator al activitatii de administrare. Componenta comisiei centrale se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice. Deciziile Comisiei centrale pentru administrare fiscala se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.”r
Art. IV. – Ordonanta Guvernului nr. 82/1998 privind inregistrarea fiscala a platitorilor de impozite si taxe, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 712 din 1 octombrie 2002, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:r
1. Alineatul (5) al articolului 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:r
„(5) Persoanele fizice straine si persoanele fizice romane fara domiciliu in Romania, care realizeaza venituri din Romania, sunt obligate sa completeze si sa depuna declaratie de inregistrare fiscala pentru persoane straine si persoane fizice romane fara domiciliu in Romania, in vederea atribuirii numarului de identificare fiscala si a eliberarii certificatului de inregistrare fiscala.”r
2. Alineatul (6) al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:r
„(6) In cazul in care platitorii de impozite si taxe persoane fizice au calitatea de angajator, acestea sunt obligate sa depuna declaratie de inregistrare fiscala, in conditiile art. 3.”r
3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 3. – (1) Declaratiile de inregistrare fiscala se depun la organul fiscal competent, care va fi stabilit prin ordin al ministrului finantelor publice.r
(2) Declaratiile de inregistrare fiscala se depun in termen de 15 zile de la eliberarea autorizatiei de functionare sau a actului legal de infiintare, dupa caz.r
(3) Platitorii de impozite si taxe prevazuti la art. 1 alin. (4) si (5) depun declaratia de inregistrare fiscala in termen de 15 zile de la data obtinerii primului venit.r
(4) Platitorii de impozite si taxe prevazuti la art. 1 alin. (5), care au calitatea de salariat, depun declaratia de inregistrare fiscala in termen de 5 zile de la data inceperii activitatii.r
(5) Platitorii de impozite si taxe prevazuti la art. 1 alin. (6) depun declaratia de inregistrare fiscala in termen de 15 zile de la data dobandirii calitatii de angajator.r
(6) Platitorii de impozite si taxe pot sa-si desemneze un imputernicit pentru completarea si depunerea declaratiei de inregistrare fiscala, pe baza unei procuri sau a unui contract in forma scrisa, autentificate.r
(7) In cazul in care platitorii de impozite si taxe prevazuti la art. 1 alin. (5) nu se afla pe teritoriul Romaniei, declaratia de inregistrare fiscala poate fi completata si depusa la organul fiscal competent de catre platitorul de venit fara ca acesta sa prezinte o imputernicire speciala.”r
4. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 8. – (1) Modificarile intervenite in datele declarate de catre platitorii de impozite si taxe care au obligatia inregistrarii fiscale prin depunerea declaratiei de inregistrare fiscala se comunica organelor fiscale de catre acestia prin completarea si depunerea unei declaratii de mentiuni, conform procedurii stabilite de Ministerul Finantelor Publice.r
(2) Declaratiile de mentiuni se depun in termen de 15 zile de la data producerii modificarilor.”r
5. Dupa alineatul (6) al articolului 9 se introduce alineatul (7) cu urmatorul cuprins:r
„(7) Sucursalele sau alte subunitati fara personalitate juridica ale platitorilor de impozite si taxe din Romania nu pot fi inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata.”r
6. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 15. – Autorizarea, data in baza Legii nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice, va fi comunicata lunar de catre organele administratiei publice locale organului fiscal competent, pentru evidenta fiscala.”r
7. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 19. – Prevederile art. 17 si 18 referitoare la contraventii se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.”r
8. Dupa articolul 22 se introduce articolul 221 cu urmatorul cuprins:r
„Art. 221. – (1) Ministerul Finantelor Publice organizeaza evidenta platitorilor de impozite si taxe, care contine:r
a) date de identificare;r
b) categoriile de obligatii de plata catre bugetul de stat datorate potrivit legii, denumite in continuare vector fiscal;r
c) alte informatii necesare administrarii impozitelor si taxelor.r
(2) Datele prevazute la alin. (1) se completeaza pe baza informatiilor comunicate de contribuabili in declaratiile de inregistrare si in declaratiile de mentiuni.”r
Art. V. – Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 371 din 1 iunie 2002, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:r
1. Litera c) a alineatului (1) al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:r
„c) locul unde beneficiarul are stabilit sediul activitatii sau, in lipsa acestuia, domiciliul beneficiarului. In aceasta categorie se incadreaza:r
1. inchirierea de bunuri mobile corporale;r
2. operatiunile de leasing avand ca obiect utilizarea bunurilor mobile;r
3. cesiunile si/sau concesiunile dreptului de autor, de brevete, de licente, de marci de fabrica si de comert si alte drepturi similare;r
4. serviciile de publicitate;r
5. serviciile consultantilor, inginerilor, birourilor de studii, avocatilor, expertilor contabili si alte servicii similare;r
6. prelucrarea de date, furnizarea de informatii;r
7. operatiunile bancare, financiare, de asigurare si/sau de reasigurare;r
8. punerea la dispozitie de personal;r
9. telecomunicatiile. Sunt considerate servicii de telecomunicatii serviciile avand ca obiect transmiterea, emiterea si receptia de semnale, inscrisuri, imagini si sunete sau informatii de orice natura prin fir, radio, mijloace optice sau alte mijloace electromagnetice, inclusiv cedarea dreptului de utilizare a mijloacelor pentru astfel de transmisii, emiteri sau receptii. Serviciile de telecomunicatii cuprind, de asemenea, si furnizarea accesului la retelele de informatii mondiale;r
10. serviciile de radiodifuziune si de televiziune;r
11. serviciile furnizate pe cale electronica. Sunt considerate servicii furnizate pe cale electronica: furnizarea si conceperea de site-uri informatice, mentenanta la distanta a programelor si echipamentelor, furnizarea de programe informatice si mentinerea la zi a acestora, furnizarea de imagini, de texte si de informatii si punerea la dispozitie a bazei de date, furnizarea de muzica, de filme si de jocuri, inclusiv jocuri de noroc sau de bani, si emisiuni sau manifestari politice, culturale, artistice, sportive, stiintifice, de divertisment si alte servicii similare. Atunci cand furnizorul de servicii si clientul sau comunica prin curier electronic, aceasta nu inseamna in sine ca serviciul furnizat este un serviciu electronic;r
12. prestarile intermediarilor care intervin in furnizarea serviciilor prevazute la pct. 1-11.”r
2. Litera a) a alineatului (2) al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:r
„a) activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare pentru realizarea programelor, subprogramelor si proiectelor, precum si a actiunilor cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare in programele nucleu si in planurile sectoriale, prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica. Sunt, de asemenea, scutite activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare finantate in parteneriat international, regional si bilateral;”r
3. Dupa litera n) a alineatului (2) al articolului 9 se introduce litera o) cu urmatorul cuprins:r
„o) arendarea, concesionarea si inchirierea de bunuri imobile, cu urmatoarele exceptii:r
1. operatiunile de cazare care sunt efectuate in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping;r
2. inchirierea amplasamentelor pentru stationarea vehiculelor;r
3. inchirierea utilajelor si a masinilor fixate in bunurile imobile;r
4. inchirierea seifurilor.”r
4. Alineatul (6) al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:r
„(6) Persoanele impozabile pot opta pentru plata taxei pe valoarea adaugata in cazul:r
a) operatiunilor de arendare, concesionare si inchiriere de bunuri imobile, prevazute la alin. (2) lit. o), in conditiile stabilite prin normele de aplicare a legii;r
b) operatiunilor prevazute la alin. (3).”r
5. Dupa litera g) a articolului 10 se introduce litera h) cu urmatorul cuprins:r
„h) importul bunurilor efectuate in Romania de catre fortele statelor membre NATO pentru uzul acestor forte sau al personalului civil insotitor ori pentru aprovizionarea popotelor lor sau cantinelor, in cazul in care aceste forte sunt destinate efortului comun de aparare.”r
6. Litera g) a alineatului (1) al articolului 11 va avea urmatorul cuprins:r
„g) prestarile de servicii efectuate pentru nevoile directe ale navelor si aeronavelor care efectueaza transporturi internationale de persoane si de marfuri, precum si pentru incarcatura lor;”r
7. Dupa litera r) a articolului 11 se introduce litera s) cu urmatorul cuprins:r
„s) livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate pentru fortele statelor membre NATO pentru uzul acestora sau al personalului civil insotitor ori pentru aprovizionarea popotelor lor sau cantinelor, in cazul in care aceste forte sunt destinate efortului comun de aparare. In cazul in care bunurile nu sunt expediate sau transportate in afara tarii si pentru prestarile de servicii, scutirea se acorda potrivit unei proceduri de restituire a taxei stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.”r
8. Alineatul (2) al articolului 17 va avea urmatorul cuprins:r
„(2) Amanarea exigibilitatii taxei pe valoarea adaugata prevazuta la alin. (1) se realizeaza astfel:r
a) beneficiarii prevazuti la alin. (1) au obligatia sa achite in numele furnizorului taxa pe valoarea adaugata direct la bugetul statului, la termenele prevazute la alin. (1), sau sa compenseze aceasta taxa cu taxa de rambursat rezultata din decontul lunii precedente depus la organele fiscale. Taxa pe valoarea adaugata achitata sau compensata devine deductibila si se inscrie in decontul de taxa pe valoarea adaugata din luna respectiva. Cu suma achitata sau compensata se va diminua corespunzator datoria fata de furnizor. In situatia in care beneficiarii nu achita sau nu compenseaza taxa pe valoarea adaugata la termenele prevazute la alin. (1), vor fi obligati sa plateasca dobanzi si penalitati de intarziere in cuantumul stabilit pentru neplata obligatiilor fata de bugetul de stat;r
b) furnizorii vor inregistra ca taxa neexigibila taxa pe valoarea adaugata aferenta livrarilor prevazute la alin. (1), pentru care nu mai au obligatia de plata la bugetul de stat. In luna in care beneficiarii achita sau compenseaza taxa pe valoarea adaugata respectiva, taxa devine exigibila, dar furnizorii isi vor reduce corespunzator suma taxei colectate si concomitent vor reduce datoria beneficiarilor consemnata in conturile de clienti. Furnizorii nu vor fi obligati la plata de dobanzi si penalitati de intarziere pentru neplata in termen de catre beneficiari a sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata a carei exigibilitate a fost amanata potrivit prevederilor alin. (1).”r
9. Litera b) a alineatului (2) al articolului 22 se abroga.r
10. Litera c) a alineatului (2) al articolului 22 va avea urmatorul cuprins:r
„c) la data platii efective sau, dupa caz, la data compensarii cu taxa pe valoarea adaugata de rambursat din decontul lunii precedente, pentru operatiunile prevazute la art. 17.”r
11. Litera d) a alineatului (5) al articolului 22 va avea urmatorul cuprins:r
„d) taxa pe valoarea adaugata evidentiata in decontul privind taxa pe valoarea adaugata, pentru operatiunile prevazute la art. 29 lit. D.d)-f);”r
12. Litera e) a alineatului (5) al articolului 22 va avea urmatorul cuprins:r
„e) taxa pe valoarea adaugata achitata de beneficiar in numele furnizorului sau compensata cu taxa de rambursat din decontul lunii precedente, pentru operatiunile prevazute la art. 17.”r
13. Litera d) a alineatului (1) al articolului 24 va avea urmatorul cuprins:r
„d) pentru deducerea prevazuta la art. 22 alin. (5) lit. d), cu factura externa sau documentul care atesta plata prestatorului extern, in cazul platilor fara factura, si nota contabila in care se consemneaza taxa pe valoarea adaugata aferenta operatiunilor respective, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila;”r
14. Litera e) a alineatului (1) al articolului 24 va avea urmatorul cuprins:r
„e) pentru deducerea prevazuta la art. 22 alin. (5) lit. e), cu facturi fiscale sau alte documente legal aprobate, emise pe numele sau de catre persoane impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, si documentul care confirma achitarea taxei pe valoarea adaugata sau, in cazul compensarii, decontul privind taxa pe valoarea adaugata aferent lunii precedente, din care rezulta taxa de rambursat, si nota contabila prin care s-a efectuat compensarea.”r
15. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 27. – (1) Persoanele impozabile pot solicita ori rambursarea cu control anticipat, ori rambursarea cu control ulterior a diferentei de taxa ramase dupa compensarea efectuata conform art. 26 alin. (1).r
(2) Rambursarea cu control anticipat se efectueaza de organele fiscale teritoriale in termen de 30 de zile lucratoare de la data depunerii cererii de rambursare, pe baza verificarilor efectuate de organele de control fiscal.r
(3) Rambursarea cu control ulterior se efectueaza de organele fiscale teritoriale in termen de 15 zile lucratoare de la data depunerii cererii de rambursare, pentru persoanele impozabile care se incadreaza in conditiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi, cu verificarea ulterioara efectuata de organele de control fiscal in termen de maximum 1 an de la data rambursarii efective. Daca se dovedeste ca suma rambursata este gresita, organele fiscale pot solicita restituirea sumei respective in conformitate cu prevederile pentru taxa pe valoarea adaugata neplatita.r
(4) Rambursarea taxei pe valoarea adaugata poate fi solicitata lunar.”r
16. Punctul 4 al literei D.c) a articolului 29 va avea urmatorul cuprins:r
„4. masinile industriale, utilajele, instalatiile si echipamentele care se importa in vederea efectuarii si derularii investitiilor prin care se realizeaza o unitate productiva noua, se dezvolta capacitatile existente sau se retehnologizeaza fabrici, sectii, ateliere, precum si masinile agricole si mijloacele de transport destinate realizarii de activitati productive, pe termen de 120 de zile de la data efectuarii importului. De asemenea, se suspenda plata taxei pe valoarea adaugata la organele vamale, pe termen de 60 de zile, pentru materiile prime care nu se produc in tara sau sunt deficitare, importate in vederea realizarii obiectului de activitate. Atestarea dreptului de a beneficia de suspendarea platii taxei pe valoarea adaugata in vama pentru importurile prevazute la pct. 1, 2, 3 si 4 se face in conditii stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.”r
17. Literele D.d)-D.f) ale articolului 29 vor avea urmatorul cuprins:r
„d) taxa pe valoarea adaugata aferenta operatiunilor de leasing contractate cu locatori/finantatori din strainatate se achita de catre persoanele care nu sunt inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, indiferent de statutul lor juridic, pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care este prevazuta prin contract data de plata a ratelor si/sau pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care au avut loc plati de avansuri. Persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata vor evidentia taxa aferenta acestor operatiuni, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in decontul privind taxa pe valoarea adaugata intocmit pentru luna in care este prevazuta prin contract data pentru plata ratelor si/sau luna in care au loc plati de avansuri. Daca la expirarea contractului de leasing bunurile care au facut obiectul acestuia trec in proprietatea beneficiarului, taxa pe valoarea adaugata datorata pentru valoarea la care se face transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor respective se achita la organele vamale;r
e) taxa pe valoarea adaugata aferenta serviciilor contractate de beneficiari din Romania cu prestatori cu sediul sau cu domiciliul in strainatate, pentru care locul prestarii se considera a fi in Romania, potrivit art. 7 lit. c), exclusiv operatiunile de leasing contractate cu locatori/finantatori din strainatate, care sunt reglementate la lit. d), se achita de catre persoanele care nu sunt inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, indiferent de statutul lor juridic, pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost primita factura externa sau pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost efectuata o plata fara factura catre prestatorul extern. In cazul persoanelor inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, taxa aferenta acestor operatiuni se consemneaza in decontul privind taxa pe valoarea adaugata, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in luna in care a fost primita factura externa sau a fost efectuata o plata fara factura catre prestatorul extern;r
f) prevederile lit. e) se aplica si serviciilor contractate de beneficiari din Romania cu prestatori cu sediul sau cu domiciliul in strainatate pentru care locul prestarii se considera a fi in Romania, potrivit art. 7 lit. a), b) si d), in situatia in care prestatorul extern nu si-a desemnat un reprezentant fiscal in Romania;”r
18. Litera D.h) a articolului 29 va avea urmatorul cuprins:r
„h) in cazul persoanelor impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, daca din decontul privind taxa pe valoarea adaugata din luna precedenta rezulta taxa de rambursat, acestea au dreptul sa compenseze aceasta suma cu suma datorata potrivit prevederilor lit. c).”r
19. Punctul 12 din anexa se abroga.r
Art. VI. – Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 670 din 10 septembrie 2002, cu completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:r
1. Punctul 7 subpunctul (12) din anexa nr. 2 va avea urmatorul cuprins:r
„(12) constructii hidrometrice, oceanografice, hidrometeorologice, hidrotehnice, de imbunatatiri funciare, canale navigabile;”r
2. Punctul 2 al literei B a anexei nr. 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:r
„2. terenurile care prin natura lor si nu prin destinatia data sunt improprii pentru agricultura sau silvicultura, inclusiv cele ocupate de iazuri, balti, lacuri de acumulare sau cai navigabile, cele folosite pentru activitatile de aparare impotriva inundatiilor, gospodarirea apelor, hidrometeorologie, cele care contribuie la exploatarea surselor de apa, cele folosite ca zone de protectie definite de Legea apelor nr. 107/1996, cu modificarile ulterioare, precum si terenurile utilizate pentru exploatarile din subsol, in masura in care nu afecteaza folosirea suprafetei solului. Incadrarea terenurilor in aceste categorii se face de catre consiliile locale, prin hotarare;”r
3. Litera B a anexei nr. 5 se completeaza cu un nou punct, punctul 5, care va avea urmatorul cuprins:r
„5. terenurile aferente complexurilor hidrotehnice sau de navigatie.”r
Art. VII. – Legea nr. 521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 571 din 2 august 2002, se modifica dupa cum urmeaza:r
1. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 39. – (1) Orice modificare adusa datelor initiale avute in vedere la eliberarea autorizatiilor, conform art. 33, va fi adusa la cunostinta organului emitent al acestora de catre agentii economici in cauza, in termen de 15 zile de la data inregistrarii modificarii.r
(2) Cesionarea ori instrainarea sub orice forma a actiunilor, a partilor sociale sau a activelor fixe ale societatii comerciale autorizate, cu autorizatie expirata, anulata ori suspendata conform prevederilor prezentei legi va fi adusa la cunostinta organului emitent al autorizatiilor cu cel putin 60 de zile inainte de realizarea acestei operatiuni, in vederea efectuarii controlului financiar-fiscal.r
(3) Cesionarea ori instrainarea sub orice alta forma a actiunilor, a partilor sociale sau a activelor fixe ale societatii comerciale autorizate, cu autorizatie expirata, anulata ori suspendata se va putea face numai dupa ce s-au achitat la bugetul de stat toate obligatiile fiscale sau dupa ce persoana care urmeaza sa preia societatea comerciala a confirmat posibilitatea platii tuturor debitelor catre bugetul de stat prin depunerea unei scrisori de garantie bancara.”r
2. Litera s) a alineatului (1) al articolului 52 va avea urmatorul cuprins:r
„s) practicarea de preturi de vanzare mai mici decat preturile minime stabilite pe produse, potrivit prezentei legi, la care se adauga taxa pe valoarea adaugata.”r
Art. VIII. – (1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prevederilor prezentei ordonante, isi inceteaza aplicabilitatea scutirile de la plata taxelor vamale, prevazute la:r
a) art. 19 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 519/2002;r
b) art. 10 alin. (1) lit. n) din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;r
c) pct. 9 din anexa nr. 6 la Regulamentul de aplicare a Codului vamal al Romaniei, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.114/2001, cu exceptia prevederilor paragrafului 2.r
(2) Prevederile alin. (1) se aplica bunurilor prevazute la urmatoarele pozitii tarifare din Tariful vamal de import al Romaniei:r
a) pozitia tarifara 87.02 – autovehicule pentru transportul de minimum 10 persoane, inclusiv soferul;r
b) pozitia tarifara 87.03 – autoturisme si alte autovehicule, in principal concepute pentru transportul persoanelor, altele decat cele de la pozitia tarifara 87.02, inclusiv masinile de tipul „break” si masinile de curse;r
c) pozitia tarifara 87.04 – autovehicule pentru transportul marfurilor;r
d) pozitia tarifara 87.11 – motociclete, inclusiv mopede, cu sau fara atas, cu exceptia bicicletelor cu motor, bicicletelor cu motor auxiliar si ataselor.r
(3) Dispozitiile alin. (1) se aplica pana la data de 31 decembrie 2003 inclusiv.r
Art. IX. – Alineatul (1) al articolului 62 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 435 din 3 august 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 62. – (1) Contribuabilii au obligatia sa completeze si sa depuna la organul fiscal competent o declaratie de venit global, precum si declaratii speciale, pana la data de 15 mai a anului urmator celui de realizare a venitului.”r
Art. X. – (1) Sumele reprezentand taxele de dezvoltare cuprinse in tarifele pentru energia electrica si termica prevazute la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 29/1994 privind constituirea si utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic, publicata in Monitorul Oficiar
r
PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASEr
Contrasemneaza:r
Ministrul finantelor publice,r
Mihai Nicolae Tanasescur
Bucuresti, 30 ianuarie 2003.r
Nr. 36.