Societatea Românească de Avocatură Pavel Mărgărit și Asociații, subliniază importanța ordonanței trenuleț asupra mediului de afaceri din România în contextul noilor reglementări care au intrat în vigoare de la 1 Ianuarie 2025 și ne transmite opinia sa referitoare la acest subiect.

Cum afectează ordonanța trenuleț societățile comerciale și antreprenorii din România

Ordonanța trenuleț nr. 156/2024 publicată în Monitorul Oficial nr. 1334 din 31 decembrie 2024 aduce schimbări esențiale în mediul de afaceri din România. Schimbările afectează atât societățile deja înființate, cât și pe antreprenorii care se gândesc la deschidere firme sau înființare srl în cursul anului 2025.

Printre schimbările esențiale amintim: impozitarea veniturilor din dividende, veniturile microîntreprinderilor, impozitul pe venit, contribuțiile sociale, impozitul pe veniturile nerezidenților și reintroducerea impozitului pe construcții.

Consecințele ordonanței pot include dizolvarea și lichidarea societăților comerciale din România, în condițiile în care acestea nu își mai pot achita datoriile. De asemenea, este posibil ca numărul de firme nou înființate în anul 2025 să scadă, iar alte efecte negative să afecteze mediul de afaceri.

Modificări privind impozitul pe dividende

Un aspect notabil al Ordonanței trenuleț nr. 156/2024 îl reprezintă majorarea cotei de impozit pe dividende de la 8% la 10%, aplicabilă pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie 2025.

Această măsură urmărește alinierea regimului fiscal intern cu cerințele de sustenabilitate bugetară și cu alte regimuri similare europene. Noua cotă de impozit se aplică începând cu prima zi a anului fiscal modificat care începe în 2025.

Modificări aduse de ordonanța trenuleț pentru microîntreprinderi

Ordonanța trenuleț aduce schimbări importante și în regimul fiscal al microîntreprinderilor. Astfel, începând cu 2025, plafonul de venituri pentru regimul microîntreprinderilor va scădea de la 500.000 EUR la 250.000 EUR, iar din 2026 la 100.000 EUR și se elimină condiția legată de veniturile din consultanță și management pentru firmele care respectă celelalte criterii, iar codurile CAEN aplicabile vor fi actualizate în cadrul fiscal pentru claritate și conformitate.

Impozitul pe venit și contribuții sociale

Facilitățile fiscale pentru angajații din sectorul IT, construcții, agricultură și industria alimentară sunt eliminate pentru veniturile aferente lunii ianuarie 2025. De asemenea, salariul minim brut garantat crește la începutul anului 2025.

Reintroducerea impozitului pe construcții

Impozitul pe construcții, prevăzut anterior de grupa 1 din Catalogul privind clasificarea mijloacelor fixe, este reintrodus cu o cotă de 1% din valoarea construcțiilor existente la 31 decembrie a anului anterior. Plata se face în două tranșe, la 30 iunie și 31 octombrie.

Pentru informații suplimentare privind modificările aduse de Ordonanța trenuleț nr. 156/2024, Societatea Românească de avocatură Pavel Mărgărit și Asociații recomandă să contactezi un avocat specializat care vă poate oferi consultanță juridică detaliată și poate gestiona aspectele legale legate de impozitul pe dividende, regimul microîntreprinderilor, impozitul pe venit și contribuțiile sociale, precum și reintroducerea impozitului pe construcții.

Un avocat comercial sau un avocat registrul comerțului vă poate ajuta să înțelegeți mai bine impactul acestor modificări asupra mediului de afaceri în România și să ofere asistență juridică atât pentru antreprenorii care doresc să înceapă procesul de deschidere firme, înființare srl și deschidere srl în România, cât și celor care se află în dificultate financiară și iau în considerare dizolvarea și lichidarea societăților comerciale ce au ca și consecință închidere firmă și etapa finală de radiere firmă.

taxe
SURSA FOTO: Dreamstime

Pași închidere firmă srl și acte necesare închidere firmă

Un subiect important pentru antreprenori îl reprezintă procedura de dizolvare și lichidare a societăților comerciale. Acest proces, reglementat de legislația în vigoare, presupune mai mulți pași care implică atât aspecte juridice, cât și contabile. Procedura de lichidare și dizolvare firmă este un proces complex, care implică o serie de etape menite să asigure respectarea cadrului legal și finalizarea tuturor obligațiilor financiare și administrative. Începutul acestui proces poate fi motivat de diverse situații: decizia asociaților, ajungerea la termenul stabilit în actul constitutiv, imposibilitatea realizării obiectului de activitate, sau alte circumstanțe prevăzute de lege, precum dificultățile financiare.

Primul pas în procesul de dizolvare firmă și lichidare firmă este luarea unei hotărâri formale în cadrul Adunării Generale a Asociaților. Această hotărâre trebuie înregistrată la Registrul Comerțului, fiind urmată de publicarea deciziei în Monitorul Oficial. Odată ce societatea a fost declarată în curs de dizolvare societate, activitățile sale comerciale trebuie să înceteze, iar administratorii să înceapă pregătirea documentelor necesare pentru procedura de lichidare.

Procedura de lichidare firmă reprezintă etapa următoare, în care se urmărește valorificarea activelor societății, plata datoriilor și distribuirea eventualelor sume rămase între asociați. Este un proces meticulos, care necesită implicarea unui lichidator autorizat sau, în cazurile mai simple, chiar a administratorilor. Aceștia trebuie să întocmească o serie de acte necesare închidere firmă, precum un bilanț de lichidare, să plătească toate obligațiile financiare și să se asigure că societatea nu mai are niciun angajament restant. Un aspect esențial este coordonarea cu autoritățile fiscale. În timpul procesului de dizolvarea și lichidarea societăților comerciale, trebuie depuse toate declarațiile fiscale, iar impozitele și contribuțiile restante trebuie achitate integral. Nerespectarea acestor obligații poate întârzia sau complica procedura închidere firmă srl și radiere firmă.

Etapa de radiere societate din Registrul Comerțului

În final, după ce seria de pași închidere firmă a fost parcursă, urmează etapa de radiere societate din Registrul Comerțului. Etapa de radiere societate este ultima etapă și confirmă faptul că firma nu mai există din punct de vedere juridic. Radierea presupune depunerea unui set de documente la Registrul Comerțului, incluzând hotărârea de dizolvare societate, bilanțul de lichidare aprobat, dovezile privind plata datoriilor și alte acte justificative. Procesul se încheie oficial cu aprobarea cererii de radiere firmă de către autorități.

Este important de menționat că fiecare etapă din acest proces poate ridica provocări și întrebări juridice sau fiscale. Din acest motiv, colaborarea cu un avocat drept comercial sau cu un avocat comercial specializat în proceduri de dizolvare firmă și închidere firmă este recomandată pentru întocmirea de acte necesare închidere firmă. Un astfel de profesionist poate oferi îndrumare personalizată, asigurând respectarea tuturor cerințelor legale și reducând riscurile asociate unei dizolvări defectuoase.

„Având în vedere modificările aduse de Ordonanța trenuleț nr. 156/2024, este recomandat să consulți un avocat atunci când doriți să începeți procesul de deschidere a unei firme în România, întrucât aceste schimbări legislative impun o bună înțelegere a noilor reglementări, care pot influența deciziile de înființare firmă sau dizolvarea societăților”, a declarat Dr. Radu Pavel, Avocat Coordonator al Societății Românești de Avocatură Pavel, Mărgărit și Asociații.

Ordonanța trenuleț nr. 156/2024 aduce modificări fiscale semnificative ce vor influența atât persoanele fizice, cât și mediul de afaceri. Este esențial ca societățile comerciale să analizeze impactul acestor schimbări și să adopte strategii proactive pentru a se adapta noilor condiții. Colaborarea cu experți, fie că este vorba despre avocați comerciali, fie despre consultanți fiscali, poate face diferența între o tranziție lină și dificultăți operaționale sau financiare. Pentru firmele care doresc să navigheze cu succes acest nou context legislativ, o planificare atentă și accesul la consultanță de specialitate sunt indispensabile. Conform statisticilor elaborate de către Oficiul Național al Registrului Comerțului, în anul 2024 s-a constatat o diminuare a numărului de firme înregistrate, respectiv 116,938  comparativ cu anul 2023 în care au fost înregistrat un număr de 137,673 firme.