Cu o creştere anuală de 75% şi posibilităţi foarte bune de extindere regională, La Fântâna a ajuns să valoreze peste 40 de milioane de euro, când Oresa Ventures, acţionarul majoritar, a ales să iasă din afacere. Pentru Cornel Marian, directorul de investiţii al companiei suedeze de venture capital, ofertele de preluare a afacerii La Fântâna au început să vină după ce furnizorul de apă naturală plată îmbuteliată a câştigat un premiu internaţional în faţa marilor
Cu o creştere anuală de 75% şi posibilităţi foarte bune de extindere regională, La Fântâna a ajuns să valoreze peste 40 de milioane de euro, când Oresa Ventures, acţionarul majoritar, a ales să iasă din afacere.
Pentru Cornel Marian, directorul de investiţii al companiei suedeze de venture capital, ofertele de preluare a afacerii La Fântâna au început să vină după ce furnizorul de apă naturală plată îmbuteliată a câştigat un premiu internaţional în faţa marilor jucători de pe piaţa internaţională de profil, Nestlé, Danone, Coca-Cola sau Pepsi. „Acest premiu ne-a pus pe radarele jucătorilor importanţi şi am început să primim oferte atât din partea investitorilor strategici, cât şi a celor financiari“, spune Marian.
Oresa a făcut o afacere profitabilă când a decis, în 2001, să achiziţioneze pachetul majoritar al Aqua Natural, prima companie de servicii în sistem watercooler din România, de la fondatorul acesteia, Cristian Amza. Compania a crescut până la o cotă de piaţă de 70% în România şi de 60% în Serbia, iar din 2002, cifra de afaceri a acesteia a avansat cu circa 75% anual, atingând valoarea de 15 milioane de euro în 2006.
La bătaie cu Nestlé, Danone, Coca-Cola şi Pepsi România a ajuns a patra piaţă din Europa de Est pentru serviciile de distribuţie în sistem watercooler, după Polonia, Rusia şi Ucraina.
Oresa Ventures a investit în La Fântâna circa cinci milioane de euro, iar preluarea pachetului de 85% al acesteia, săptămâna trecută, de către fondul de investiţii polonez Innova Capital, s-a făcut pentru o sumă estimată la peste 35 de milioane de euro, ceea ce se traduce printr-un randament al investiţiei iniţiale de 600%.
Iar perspectivele de creştere a afacerii rămân foarte bune în continuare. „Ne pregătim să ieşim în regiune şi să ne batem cu Coca-Cola, Pepsi şi ceilalţi“, spune Cristian Amza, directorul general al La Fântâna. Compania va ataca pieţele din zonă mai ales prin preluarea unor jucători locali, dar vrea şi să diversifice gama de servicii pe care le oferă în România şi Serbia. „În acest moment, scanăm zona pentru posibile achiziţii de companii independente, aşa cum e La Fântâna“, afirmă Krystof Krawczyk, reprezentant al Innova Capital. „Nu excludem posibilitatea listării companiei la bursă, de la finele anului viitor“.
După ce Oresa a negociat vânzarea La Fântâna cu mai mulţi ofertanţi, inclusiv cu marii jucători ai pieţei europene, „pe lista finală au rămas doi investitori, ambii financiari, care au făcut oferte mai mari decât cei strategici, ceea ce dovedeşte potenţialul de creştere al afacerii în continuare“, spune, pentru Capital, Cornel Marian. Atunci, de ce a vândut Oresa, în loc să ducă investiţia mai departe?
„La Fântâna devenise deja o companie mare pentru noi. Când vorbeşti deja de zeci de milioane, trebuie să decizi dacă investeşti în continuare fonduri importante în extindere sau valorifici investiţia, iar banii îi aloci altor trei proiecte noi“, explică directorul de investiţii al fondului motivele exitului. „Noi investim între 5 şi 15 milioane într-un proiect, unde putem avea pachetul majoritar şi ne îndreptăm mai ales către start-up-uri sau investiţii considerate ceva mai riscante, pentru că investim banii noştri. De aceea, insist că suntem o companie de investiţii şi nu fond. Chiar în seara precedentă semnării cu Innova am demarat alt proiect“, încheie Marian. Cu banii obţinuţi, Oresa va demara o investiţie în servicii financiare şi va finanţa o parte din cea mai mare afacere a sa de până acum, un proiect de 40 de milioane de euro.
Traiectoria LA FÂNTÂNA
LIDER Compania este principalul distribuitor şi îmbuteliator de apă naturală plată la bidon în sistem de watercooler din România şi Serbia, unde deţine cote de 70, respectiv 60 de procente. Compania are peste 20.000 de clienţi corporativi şi peste 45.000 de watercooler-e instalate.
CAPACITATE Folosind la maximum capacitatea de producţie, La Fântâna poate îmbutelia 760.000 de bidoane de 19 litri pe lună. Principalii concurenţi pe piaţa regională sunt Nestlé, Danone, Coca-Cola şi Pepsi.
AFACERE Oresa Ventures a preluat în 2001 de la fondatorul Cristian Amza, pachetul majoritar al Aqua Natural, pentru 3 milioane de euro şi a mai investit încă aproximativ 2 milioane de euro în La Fântâna. Vânzarea celor 85% din acţiuni către fondul Innova Capital s-a făcut pentru mai mult de 35 de milioane de euro, ceea ce înseamnă un randament de peste şapte ori suma investită.
Apreciere corectă
«La Fântâna devenise deja o companie mare pentru noi. Când vorbeşti deja de zeci de milioane, trebuie să decizi dacă investeşti în continuare fonduri importante în extindere sau valorifici investiţia, iar banii îi aloci altor trei proiecte noi.»
Cornel Marian, director de investiţii, Oresa Ventures