Orlando Nicoară, general manager MediaPRO Interactiv, unul dintre cei mai importanţi oameni din online-ul românesc, vede o creştere de până la 30% a industriei online anul acesta. De asemenea, el este de părere că într-un an de criză este mai uşor să porneşti o afacere în online atâta vreme cât ai identificat zona de acţiune şi eşti înconjurat de o echipă capabilă. capital.ro: Cum a fost anul 2009 pentru industria online şi cum vedeţi anul acesta? Orlando Nicoară: A fo
Orlando Nicoară, general manager MediaPRO Interactiv, unul dintre cei mai importanţi oameni din online-ul românesc, vede o creştere de până la 30% a industriei online anul acesta. De asemenea, el este de părere că într-un an de criză este mai uşor să porneşti o afacere în online atâta vreme cât ai identificat zona de acţiune şi eşti înconjurat de o echipă capabilă.
capital.ro: Cum a fost anul 2009 pentru industria online şi cum vedeţi anul acesta?
Orlando Nicoară: A fost mult mai greu decât credeam, iar pentru unii playeri din piaţă au fost destul de dificil, per total cred că unii dintre jucătorii din piaţă au câştigat, iar alţii au pierdut. Referitor la 2010, cred că piaţa va creşte pe zona de online, acum ramâne să vedem cu cât vom reuşi practic să creştem piaţa. Cred că un procent de 20%, poate 30% e un procent realist.
capital.ro: Care sunt oportunităţile în criză pe online?
O.N.: Oportunităţi sunt în criză şi erau şi în perioada de dinainte de criză, adică trebuie să te uiţi cu atenţie să speculezi anumite lucruri şi să ştii ceea ce vrei. În criză, în momentul de faţă, cred, o oportunitate este faptul că costurile salariale nu mai sunt atât de mari cum erau înainte, nu au mai explodat, au stagnat oarecum.
Costurile echipamentelor tehnice au scăzut, poţi să cumperi în momentul de faţă atât PC-uri, cât şi servere la costuri mult mai reduse decât în anii trecuţi, deci practic dacă vrei să dai drumul la un start-up costul este mult mai mic. Trebuie să identifici zona în care vrei să intri pentru că în online în momentul de faţă oportunităţi sunt după părerea mea cam peste tot, să ştii ceea ce vrei şi să execuţi planul de bătaie.
capital.ro: Cum comentaţi tranzacţiile, de anul trecut, de pe piaţa online, Naspers – Autovit.ro, 3TS Cisco – Internet Corp?
O.N.: Foarte interesantă vânzarea autovit.ro, o mişcare aşteptată. Eu cred că cei de la Naspers trebuiau să facă o mişcare de acest gen pentru a reuşi să penetreze cumva piaţa românească. Naspers este la prima achiziţie de acest gen şi vor urma şi altele pentru a se consolida şi a pentru deveni un player important în online-ul românesc. La fel de interesantă este şi investiţia fondului 3TS Cisco Growth în Internet Corp.
capital.ro: Cum se situează ţara noastră din punct de vedere al online-ului faţă de celelate ţări din regiune?
O.N.: Dacă ne referim la Cehia, Polonia şi Ungaria stăm prost, dacă ne referim la Bulgaria, ţările din fostă republică iugoslavă, probabil că stăm mai bine, mai puţin Slovenia, care deja joacă în altă ligă, chiar dacă e o ţară cu câteva milioane de locuitori. Dacă ne referim la Ucraina, iar stăm mai bine, dacă ne referim la Rusia sau la Turcia suntem mai slabi.
capital.ro: Rata de penetrare a Internetului este un factor important ?
O.N.: Da, şi cred că rata de penetrare a Internetului la noi este destul de bună dacă ne uităm că avem cam 6-7 milioane de utilizatori de Internet în momentul de faţă, în condiţiile în care tot urbanul după datele mele e undeva pe la 10-11 milioane. Eu cred că stăm destul de bine.
capital.ro: Când vine vorba de publicitate, publisherii au creat regii proprii care se ocupă de vânzări. Cum comentaţi?
O.N.: Pentru un publisher mare cred că e cea mai bună decizie. Deşi perioada nu e cea mai potrivită…
capital.ro: Credeţi că o să dispară publicitatea pe print în favoarea online-ului?
O.N.: Nu, chiar dacă printul a fost destul de afectat, cu siguranţă va fi un mediu important în mixul de comunicare. Acum e clar că dintre toate mediile printul e cel mai lovit şi practic se face destul de multă conexiune dintre creşterea online-ului şi scăderea printului, rămâne de văzut ce va fi în anii viitori pentru că cred că printul va rămâne un mediu important, în acelaşi timp şi online-ul, ţinând cont că reprezintă acum un 3-4% din piaţă, cu siguranţă va creşte şi se va bate în mixul de marketing.
Principalul „beneficiar” al crizei este televiziunea care şi-a mărit share-ul destul de mult, deşi din punctul de vedere al volumelor pierdute iarăşi televiziunea este cea mai afectată, pentru că având şi felia cea mai mare în momentul când pierzi 20-30% din business automat volumul este considerabil mai mare decât 50-60% cât reprezintă pierderea din print aplicat la un volum mai mic.
capital.ro: Ce trebuie să faci să ai succes într-o afacere online?
O.N.: Să ştii cea ce vrei să faci în afacerea online, să ai un plan bun de execuţie, o strategie bună şi să ai echipa capabilă să pună în execuţie respectivul plan. Echipa poate fi reprezentată şi de unu-doi oameni, dar trebuie să fie focusaţi şi dedicaţi proiectului respectiv şi să identifice în rândul utilizatorilor nevoia pentru ceea ce vor ei să pună pe piaţă, fie că e pe zona de e-commerce, fie că e pe zona de servicii sau de publishing online.
CV
Orlando Nicoară, general manager MediaPRO Interactiv
Orlando Nicoară conduce din iulie 2006 MediaPRO Interactiv, divizia de Internet a grupului MediaPRO. A început să se intereseze de Internet în 1996. În 1998, a susţinut la Academia de Studii Economice lucrarea de diplomă cu tema „Publicitatea pe Internet”. Timp de 3 luni a vândut ciorapi de damă, iar în octombrie 1998 a trecut la Strategic Information Tehnology, unde a pus bazele agenţiei de publicitate online Ad.ro, considerată printre primele de acest gen de pe piaţa românească.
În luna septembrie a anului 2001, s-a alăturat echipei Netbridge ca director de dezvoltare, iar în octombrie a lansat agenţia de publicitate online Boom.ro. În februarie 2005, a devenit director general Netbridge, funcţie în care şi-a dat demisia în iunie 2006. A fost acţionar în agenţia de web design Ninespices. În noiembrie 2008, a cumpărat Monden.info, în martie 2009 a achiziţionat Felicitări.com, iar în luna aprilie a cumpărat un procent minoritat din Bizoo.ro şi Pongo.ro. Este acţionar majoritar al Hotcity.ro.
Citeşte şi Călin Fusu, Neogen: „hi5 are mai mulţi unici, dar vindem acelasi volum de publicitate”.
Citeşte şi Sergiu Biriş, Trilulilu: „Mai avem foarte mult de lucru la acest proiect”.
Citeşte şi Dragoş Stanca, F5: „Pun pariu că în maximum 5 ani Internetul va ajunge la nivelul printului”.
Citeşte şi Marius Ghenea, PCFun.ro: „Nu voi deschide showroom-uri după modelul eMag”.