Retailerul de electronice, electrocasnice şi IT&C Altex a încheiat un an greu, compania înregistrând scăderi ale vânzărilor de peste 40%. Omul de afaceri Dan Ostahie, proprietarul companiei, consideră că vânzările ar putea să creascădin nou, după ce va finaliza şi restructurarea financiară a companiei, cel mai probabil la finele lunii iunie.
Deşi spunea anul trecut că restructurarea financiară a grupului se va încheia la sfârşitul lui 2009, Dan Ostahie a revenit asupra afirmaţiilor, apreciind că acest proces se va finaliza cel mai probabil la sfârşitul lunii iunie. După o dureroasă restructurare operaţională, prin care costurile au fost reduse aproape la jumătate, omul de afaceri speră că, după finalizarea restructurării financiare, vânzările Altex vor începe să crească.
„Restructurarea financiară este în curs, este în plin proces acum. Cu certitudine finalizarea acesteia va fi în 2010. Cel mai probabil la finele lunii iunie va fi terminată”, a declarat omul de afaceri pentru capital.ro. El nu a vrut să dea detalii, însă a precizat că Altex nu are în momentul de faţă probleme în rambursarea creditelor contractate
„Dacă vorbim despre grup per ansamblu, practic situaţia existentă a creditării companiei este una stabilă, continuă, în linie cu contractele care au fost semnate. Nu au apărut deviaţii sau diferenţe semnificative sau conflicte sau default-uri”, a precizat Ostahie.
Vânzările din 2009, în linie cu previziunile anterioare
Preşedintele Altex nu a dorit să facă nicio referire legată de afacerile Altex pe 2009, însă a lăsat de înţeles că rezultatele se apropie în linii mari de estimările făcute.
„Atât timp cât nu există declaraţii contrare, în mod normal o firmă îşi respectă… (angajamentele – n.r.). Trimestrul al IV-lea din 2009 a continuat să reprezinte acelaşi efect al scăderii, chiar dacă a fost vorba de o scădere mai mică decât în trimestrele I, II şi III şi am avut de-a face cu un volum al vânzărilor mai mic decât în 2008”, a afirmat Ostahie.
El a mai spus că vânzările şi-au mai revenit în ultima lună din an, decembrie fiind de altfel denumită şi luna cadourilor, scăderea fiind mai redusă în această lună decât în restul anului
Potrivit estimărilor capital.ro, vânzările Altex din ultimul trimestru s-au situat în jurul valorii de 60 de milioane de euro, astfel că retailerul a reuşit, cel mai probabil, să atingă ţinta stabilită anterior, de a avea o cifră de afaceri de peste 180 de milioane de euro. Chiar dacă şi-a îndeplinit obiectivul, Altex a înregistrat anul trecut o scădere de peste 40% a vânzărilor.
Ostahie aşteaptă relansarea creditului de consum
Preşedintele Altex consideră că BNR ar trebui să continue să scădă dobânda de referinţă pentru a ajuta la relansarea economică şi reluarea creditului de consum.
„Creditul de consum, uşor-uşor, îşi va reveni. BNR trebuie să ia măsuri mai severe în ceea ce priveşte dobânda de referinţă. Cred în continuare că dobânda de referinţă trebuie să scadă. Nu vreau să fiu foarte optimist, dar cred că 5% ar fi un obiectiv care să sprijine creşterea economică şi, bineînţeles, va stimula creditul de consum”, a spus proprietarul Altex.
Totodată, omul de afaceri consideră că momentul în care se va şti care va fi numărul total de disponibilizări din sectorul public, restul oamenilor, care nu vor fi vizaţi de aceste măsuri, îşi vor recăpăta încrederea în ziua de mâine şi vor începe să cumpere.
„Aşteptăm finalizarea procesului de restructurare la nivelul administraţiei publice astfel încât creditorii să capete încredere în stabilitatea forţei de muncă şi a veniturilor. OK, creşte şomajul la7%, 8%, poate chiar şi la 10%, dar important este să ştim că pentru ceilalţi 90% job-urile sunt stabile”, a mai spus Ostahie.
Preşedintele Altex crede că în momentul în care şomajul va începe să scadă, creditul va creşte din nou. În prezent, creditul de consum a scăzut foarte mult în cazul reţelei Altex, valoarea vânzărilor pe credit ale retailerului fiind la sub 10% din total.
Altex este cel mai mare retailer de electronice, electrocasnice şi IT&C de pe piaţa românească. Compania operează circa 50 de magazine Altex şi 15 unităţi comerciale Media Galaxy, suprafaţa totală de vânzare a celor două reţele fiind de peste 90.000 de metri pătraţi.