Abilităţile lingvistice şi calificarea forţei umane continuă să fie punctele de atracţie pentru companiile care fac outsourcing IT în România, chiar dacă un asemenea demers are acum costuri mult mai ridicate.
Recenta achiziţie, prin care numărul doi pe piaţa mondială a serviciilor IT, compania EDS, a fost achiziţionată de Hewlett Packard (HP), reconfigurează ierarhiile atât la nivel internaţional, cât şi pe piaţa autohtonă unde HP este prezentă inclusiv cu divizia de servicii, însă EDS, nu. Tranzacţia va influenţa însă şi piaţa de outsourcing, sau aşa-numitul offshoring, unde Europa de Est, şi mai ales România, a devenit destinaţie predilectă în ultimii ani, jucători de talie mondială deschizând aici centre de servicii, dezvoltare şi suport global.
La nivel mondial, piaţa de servicii IT a crescut anul trecut cu peste 12%, până la un nivel de aproape 750 de miliarde de dolari, potrivit companiei de consultanţă Gartner, în ciuda climatului investiţional nefavorabil determinat de criza pieţelor financiare. „Această creştere puternică, dublată şi de rezultatele financiare solide raportate de liderii pieţei pentru primul trimestru al acestui an, se derulează contrar climatului sumbru şi a îngrijorărilor din ce în ce mai crescute relativ la piaţa americană“, subliniază Kathryn Hale, vicepreşedinte la Gartner worldwide IT services group. „Pentru a continua să clădească pe fundamentul rezultatelor bune din 2007, companiile de profil ar trebui să se concentreze pe vânzarea de servicii care să aducă rezultate concrete în 2008 pentru clienţi, fie în reducerea costurilor, fie a avantajului competitiv, ori să aibă un impact semnificativ asupra businessului acestora“, continuă aceasta. Analistul Gartner este de părere că obiectivul poate fi atins „prin creşterea vânzărilor în pieţele emergente, care se bucură de un avans economic mai accentuat şi de rate de creştere mari pe piaţa serviciilor IT“.
Pentru HP, care are deja un centru de suport global în România, fuziunea cu EDS ar putea determina extinderea unor astfel de activităţi pe piaţa românească. Cât de atractivă rămâne, însă, piaţa autohtonă pentru astfel de servicii?
Potrivit unui studiu al Ukrainian Hi-Tech Initiative, realizat în comun cu ITO News, Baltic Outsourcing Association, Jnn Consult şi Asociaţia Naţională a Patronatelor din Industria de Software şi Servicii din România, ANIS, Ucraina are cea mai mare piaţă de outsourcing din regiune, cu o valoare estimată anul trecut la 544 milioane de dolari. Potrivit aceleiaşi surse, România ocupă locul al doilea în Europa Centrală şi de Est, cu 416 milioane de dolari venituri din activităţile de outsourcing, fiind urmată de Ungaria, Polonia şi Cehia.
România, o piaţă mai mare decât cea ungară şi cea poloneză
Ucraina şi România se menţin pe primele două poziţii şi la numărul de companii angajate în activităţi de outsourcing pe pieţele din regiune şi la numărul de angajaţi în acest sector. Ca număr de companii, poziţia a treia este ocupată însă de Belarus, urmată de Polonia, Bulgaria şi Cehia, în timp ce la număr de angajaţi, poziţia a treia în clasament este ocupată tot de Belarus, urmată însă de Ungaria, Bulgaria şi Polonia.
În schimb, România este una din pieţele cu cele mai mari costuri de outsourcing per angajat, adică cât trebuie să plătească anual clientul final pentru serviciile unui specialist, incluzând salariu, taxe, chirie şi altele. În acest clasament, România, cu costuri pe angajat între minimum 30.020 şi maximum 62.320 de dolari pe an, se situează pe poziţia a treia, fiind depăşită de Polonia şi Ungaria. Vedeta regiunii, Ucraina are costuri mult mai mici, între 25.920 şi 49.600 de dolari pe angajat în outsourcing şi ocupă poziţia a 12-a în acest clasament.
SOFTWARE-UL ŞI SERVICIILE rămân un segment încă slab dezvoltat. Vânzările de hardware, de circa 1,3 miliarde de dolari din totalul de aproximativ 1,7 miliarde, potrivit estimărilor IDC pentru 2008, ocupă circa 70% din total, în timp ce serviciile reprezintă doar 18% din piaţa IT, iar vânzările de software se ridică la o cotă de 12%. Pe pieţele dezvoltate proporţia este de 60%-40% în favoarea softului şi serviciilor
Creştere
12,1% este rata medie anuală de creştere pentru piaţa românească de IT şi servicii asociate, între 2006 şi 2011, potrivit unui studiu IDC comandat de Microsoft România
Capital – Editia nr. 20, data 21 mai 2008