Abilităţile lingvistice şi calificarea forţei umane continuă să fie punctele de atracţie pentru companiile care fac outsourcing IT în România, chiar dacă un asemenea demers are acum costuri mult mai ridicate. Recenta achiziţie, prin care numărul doi pe piaţa mondială a serviciilor IT, compania EDS, a fost achiziţionată de Hewlett Packard (HP), reconfigurează ierarhiile atât la nivel internaţional, cât şi pe piaţa autohtonă unde HP este prezentă inclusiv cu divizia
Abilităţile lingvistice şi calificarea forţei umane continuă să fie punctele de atracţie pentru companiile care fac outsourcing IT în România, chiar dacă un asemenea demers are acum costuri mult mai ridicate.
Recenta achiziţie, prin care numărul doi pe piaţa mondială a serviciilor IT, compania EDS, a fost achiziţionată de Hewlett Packard (HP), reconfigurează ierarhiile atât la nivel internaţional, cât şi pe piaţa autohtonă unde HP este prezentă inclusiv cu divizia de servicii, însă EDS, nu. Tranzacţia va influenţa însă şi piaţa de outsourcing, sau aşa-numitul offshoring, unde Europa de Est, şi mai ales România, a devenit destinaţie predilectă în ultimii ani, jucători de talie mondială deschizând aici centre de servicii, dezvoltare şi suport global.
Potrivit unui studiu al Ukrainian Hi-Tech Initiative, realizat în comun cu ITO News, Baltic Outsourcing Association, Jnn Consult şi Asociaţia Naţională a Patronatelor din Industria de Software şi Servicii din România, ANIS, Ucraina are cea mai mare piaţă de outsourcing din regiune, cu o valoare estimată anul trecut la 544 milioane de dolari. Potrivit aceleiaşi surse, România ocupă locul al doilea în Europa Centrală şi de Est, cu 416 milioane de dolari venituri din activităţile de outsourcing, fiind urmată de Ungaria, Polonia şi Cehia.
România, o piaţă mai mare decât cea ungară şi cea poloneză
În schimb, România este una din pieţele cu cele mai mari costuri de outsourcing per angajat, adică cât trebuie să plătească anual clientul final pentru serviciile unui specialist, incluzând salariu, taxe, chirie şi altele. În acest clasament, România, cu costuri pe angajat între minimum 30.020 şi maximum 62.320 de dolari pe an, se situează pe poziţia a treia, fiind depăşită de Polonia şi Ungaria. Vedeta regiunii, Ucraina are costuri mult mai mici, între 25.920 şi 49.600 de dolari pe angajat în outsourcing şi ocupă poziţia a 12-a în acest clasament.
SOFTWARE-UL ŞI SERVICIILE rămân un segment încă slab dezvoltat. Vânzările de hardware, de circa 1,3 miliarde de dolari din totalul de aproximativ 1,7 miliarde, potrivit estimărilor IDC pentru 2008, ocupă circa 70% din total, în timp ce serviciile reprezintă doar 18% din piaţa IT, iar vânzările de software se ridică la o cotă de 12%. Pe pieţele dezvoltate proporţia este de 60%-40% în favoarea softului şi serviciilor
Creştere
12,1% este rata medie anuală de creştere pentru piaţa românească de IT şi servicii asociate, între 2006 şi 2011, potrivit unui studiu IDC comandat de Microsoft România
Capital – Editia nr. 20, data 21 mai 2008