Fiu al unui umil imigrant italian din Casilda, Argentina, devenit brutar pentru că nimeni nu i-a oferit o slujbă mai bună, Horacio Pagani a fost chinuit din tinerețe de pasiunea pentru mașinile pe care nu și le putea permite. În lipsa banilor necesari pentru achiziționarea unui vehicul pe gustul său, tânărul și-a canalizat mai întâi atenția asupra mașinuțelor de jucărie pe care le producea singur, din lemnul unui arbore recunoscut pentru greutatea sa redusă. După absolvirea școlilor de design și inginerie de la universitățile din La Plata și Rosario și zeci de vizite prin garajele piloților argentinieni ai anilor ’60, Horacio are marele noroc de a intra în grațiile celebrului Juan Manuel Fangio Deramo, cuceritor a nenumărate titluri în cursele de viteză de pe circuitele din întreaga lume. Sfătuit și sprijinit de acesta, Pagani se mută în 1983 – la vârsta de 28 de ani – în Italia, pentru a își urma visul de a construi o supermașină. Cu scrisoarea de recomandare a lui Fangio în mână, argentinianul bate la porțile celebrei case Lamborghini unde este angajat rapid și, în doar câțiva ani, însărcinat să supervizeze dezvoltarea conceptului Countach Evoluzione. Încercarea sa de a îi convinge pe oficialii companiei să cumpere o instalație cu care să producă fibră de carbon s-a lovit de un refuz sec: „nici Ferrari nu are așa ceva”.

Pasul către propria mașină

Convins că realizarea caroseriei din fibră de carbon, sau mai exact CFRP, ar aduce beneficii majore vehiculelor, Horacio Pagani își cumpără aparatura necesară în 1987, iar în 1991 renunță la poziția din cadrul companiei Lamborghini și deschide propria afacere denumită Modena Design. Acest mic atelier de design și componente din CFRP preia contracte bănoase de la companii precum Daimler, Ferrari sau Aprilia. Un an mai târziu Horacio fondează Pagani Automobili Modena și începe dezvoltarea primului său prototip, Fangio F1.

Timp de patru ani Pagani Fangio F1 este testat în diferite condiții de drum, dar și în tunelul de vânt al companiei Dallara. Doar că faimosul prieten al lui Horacio, Juan Manuel Fangio, moare în 1995, iar argentinianul renunță la numele prototipului din respect pentru acesta. Rebotezat rapid Zonda, după un curent din munții Anzi, vehiculul primește – grație unui contract cu Daimler – un propulsor Mercedes-AMG V12 de 6.0 litri și, în 1999 este prezentat la Geneva Motor Show. Îi urmează, unul după altul, modelele Zonda S70, S73, S73 Roadster, F și R. Toate cu performanțe spectaculoase și cu prețuri care tindeau spre un milion de euro.

Huayra, zeul vântului

În martie 2011, Pagani prezintă la Geneva Motor Show un model cu totul nou denumit Huayra, după zeul incaș al vântului. Cu un design nou și un pachet tehnic remarcabil, acesta pune la dispoziția șoferului nu mai puțin de 730 CP care asigură o accelerație de la 0 la 100 km/h în doar 3,3 secunde. Pentru transmisie Horacio Pagani a preferat o cutie robotizată cu ambreiaj simplu care, în ciuda schimbărilor mai lente, asigura o greutate cu 70 kg mai redusă. Având un preț mediu de 1,3 milioane de euro, Pagani Huayra a avut o producție limitată la doar 100 de exemplare din cauza contractului strict cu motoristul Mercedes-AMG. Deși nu există date certe se pare că întreaga producție a fost deja epuizată.

Cum Horacio este tipul de manager care dorește întotdeauna mai mult, o evoluție a modelului Huayra, denumită Huayra BC – după numele primului client al companiei, Benny Caiola – a fost prezentată publicului în primăvara acestui an. Utilizând același V12 de 5.890 cmc de origine AMG special modificat pentru Pagani, supermașina dezvoltă „peste 750 CP” – mai exact 789 CP , după cum susțin cunoscătorii – și are în dotare componente similare cu modelul de bază, însă optimizate. Șasiul dintr-un aliaj special denumit carbotitan și caroseria din fibră de carbon duc greutatea totală a vehiculului până la doar 1.218 kg, fapt ce îmbunătățește major performanțele. Astfel, Huayra BC poate accelera de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 3 secunde, iar viteza maximă trece de 350 km/h. Aceste performanțe costă, desigur, iar în cazul noului Pagani Huayra BC prețul lor este de 2,3 milioane de euro. În ciuda acestei valori prohibitive, toate cele 20 de unități ale acestei ediții limitate au fost deja comandate, iar lista a fost deschisă pentru varianta roadster. Prețul acesteia nu este încă public, însă pasionați care să plătească oricât pentru o astfel de supermașină par a fi suficienți pentru ca afacerea argentinianului stabilit în Italia să înflorească.