Până în 2030, peste 50 de milioane de mașini electrice vor circula pe drumurile din Europa

Până în 2030, peste 50 de milioane de mașini electrice vor circula pe drumurile din Europa, adică aproximativ 15% din totalul autoturismelor, conform unui raport realizat de EY și Eurelectric.

Aceste mașini electrice ar putea furniza 4% din energia necesară Europei într-un an, suficientă pentru a alimenta 30 de milioane de locuințe. Pe măsură ce tot mai multe mașini trec pe electric, va fi important să gestionăm când și cum sunt încărcate, dar și să folosim energia stocată în baterii pentru a ajuta rețeaua electrică.

Raportul EY și Eurelectric explică și cum încărcarea inteligentă poate ajuta: unele sisteme permit ca mașinile să se alimenteze din rețea în momentele potrivite, iar tehnologia „vehicul-rețea” (V2G) le permite să și trimită energie înapoi. Aceste soluții pot reduce costurile pentru șoferi, pot ajuta la menținerea stabilității rețelei electrice și pot sprijini utilizarea energiei regenerabile.

„Încărcarea inteligentă şi vehiculul la reţea (vehicle-to-grid, V2G) nu mai sunt opţionale – sunt esenţiale pentru economisirea costurilor, stabilitatea reţelei şi integrarea surselor de energie regenerabilă.

Până în 2030, vehiculele electrice ar putea furniza 4% din aprovizionarea cu energie a Europei, suficient pentru a alimenta 30 de milioane de gospodării. Pentru România, aceasta reprezintă o oportunitate majoră de a optimiza costurile energetice, de a reduce congestia reţelei şi de a accelera tranziţia către energia curată”, a explicat Mihai Drăghici, Partener, Consultanţă, EY România.

Mihai Drăghici
Mihai Drăghici (SURSA FOTO: EY România)

Mașinile electrice pot aduce economii mari pentru șoferi

Conform sursei citate anterior, mașinile electrice pot aduce economii mari pentru șoferi. Trecerea la un vehicul electric poate reduce semnificativ costurile față de o mașină pe benzină sau motorină.

EY estimează că economiile anuale pot fi, în medie:

  • 4% pentru mașinile compacte,
  • 9% pentru cele de familie,
  • 14% pentru SUV-uri și vehicule mai mari, pe principalele piețe europene.

Aceste economii pot fi și mai mari dacă mașinile sunt încărcate inteligent și proprietarii sunt plătiți pentru energia pe care o trimit înapoi în rețea. De exemplu:

  • În Marea Britanie, un șofer cu o mașină electrică mică ar putea economisi până la 19% (1.230 euro pe an).
  • În Germania, Suedia și Spania, costurile deținătorilor de VE ar putea scădea cu până la 14%.
  • În Franța și Olanda, economiile ar fi de 7%, respectiv 9%.
  • Pentru SUV-uri, economiile pot ajunge la 26% în Marea Britanie și 29% în Germania (aproximativ 3.000 euro anual).

Per total, această flexibilitate ar putea aduce economii de 4 miliarde de euro pe an, potrivit raportului.

Pe măsură ce Europa trece la energie regenerabilă, devine tot mai important să putem stoca electricitatea

Încărcarea inteligentă și tehnologia V2G nu sunt doar utile pentru șoferii de mașini electrice, ci și esențiale pentru a evita suprasolicitarea rețelei electrice și pentru a reduce costurile cu infrastructura.

Dacă se investește din timp în rețea și se folosește flexibilitatea mașinilor electrice, operatorii europeni ar putea economisi 4 miliarde de euro anual. Până în 2030, mașinile electrice ar putea furniza 4% din energia Europei, adică suficientă pentru 30 de milioane de locuințe. Până în 2040, dacă toate vehiculele electrice vor putea încărca și descărca energie în rețea, acestea ar putea asigura peste 10% din necesarul Europei.

Pe măsură ce Europa trece la energie regenerabilă, devine tot mai important să putem stoca și folosi electricitatea la momentul potrivit. De exemplu:

  • Situațiile în care prețul energiei a fost negativ (adică s-a produs mai mult decât s-a consumat) au crescut cu 160% față de anul trecut. Acest lucru s-a întâmplat din cauza producției mari de energie solară și nucleară, în perioade cu cerere scăzută.
  • Până în 2030, Europa va avea nevoie de de două ori mai multă flexibilitate în rețea.
  • Mașinile electrice pot ajuta la folosirea eficientă a energiei regenerabile și la asigurarea electricității în orele de vârf.

Mașinile electrice pot deveni o soluție practică pentru echilibrarea consumului de energie

Toate aceste lucruri arată că încărcarea inteligentă și bidirecțională nu sunt doar opțiuni, ci necesități. Mașinile electrice pot deveni o soluție practică și accesibilă pentru echilibrarea consumului de energie și pentru reducerea costurilor rețelei electrice.

„Adoptarea în masă a vehiculelor electrice este deja o realitate, dar, pentru a le exploata pe deplin potenţialul, trebuie să le integrăm în reţea ca elemente care oferă flexibilitate. Încărcarea inteligentă şi tehnologia V2G vor fi factori cheie ai acestei tranziţii”, a zis, la rândul său, secretarul general al Eurelectric.

Din moment ce se estimează că Europa va avea nevoie de peste 4.500 TWh de energie electrică până în 2050, este important ca tehnologiile de încărcare inteligentă și V2G să fie incluse de pe acum în planurile energetice. Aceste soluții pot ajuta rețeaua electrică și pot încuraja oamenii să contribuie la echilibrarea consumului de energie.