Pandemia a dus la o digitalizare rapidă a serviciilor de banking în Europa (STUDIU)

Un studiu recent arată că lockdownul și pandemia au dus la o digitalizare rapidă a serviciilor de banking în Europa. Potrivit studiului, rata de adopţie a soluţiilor şi a aplicaţiilor de banking online este în plină creşte pe tot continentul.

Digitalizarea rapidă a vieţii în perioada de lockdown a accelerat interesul continuu pentru soluţii şi aplicaţii de digital banking în Europa în rândul consumatorilor, potrivit studiului Mastercard „European Evolution of Banking” 2020.

Conform unui comunicat al companiei, tendinţa spre digitalizare, care a putut fi observată în ultimii ani, a câştigat teren pe parcursul pandemiei de COVID-19, în linie cu nevoia oamenilor de a se adapta limitărilor de ordin fizic. Acest lucru a determinat o creştere accentuată a activităţii online şi adoptarea în masă a serviciilor de digital banking, ca modalitate de a accesa şi gestiona fondurile personale de la distanţă, în siguranţă, rapid şi convenabil. Analizând tendinţele în digital banking din 12 pieţe europene, studiul Mastercard „Evolution of Digital Banking” dezvăluie apetitul sporit pentru soluţii online, 62% dintre toţi respondenţii exprimându-şi interesul pentru platformele digitale de banking, în detrimentul soluţiilor offline, în 2020 – o creştere de 13% comparativ cu doar 3 ani în urmă.

Rezultatele studiului sunt corelate cu raportul recent „State of Pay”, un studiu global comandat de Mastercard, din care reiese faptul că peste jumătate din populaţia lumii (53%) utilizează aplicaţii bancare mai mult decât înainte de pandemie. Studiul, efectuat în 14 ţări diferite, a constatat, de asemenea, că numărul celor care renunţă la numerar este în creştere, 64% declarând că vor plăti mai puţin cu numerar în urma COVID-19.

„Pe măsură ce toţi ne adaptăm la o realitate nouă şi aflată în continuă schimbare, ne-am dat seama de faptul că viaţa a devenit „digital first”. Drept urmare, ştim că oamenii din toată Europa îşi doresc soluţii simple şi sigure pentru toate nevoile ce ţin de banking şi plăţi. Mastercard este partenerul preferat atât de companiile consacrate, cât şi de cele emergente, care doresc să digitalizeze şi să îmbunătăţească experienţa oferită clienţilor. Prioritatea noastră este să le oferim soluţii inovatoare, care îmbunătăţeşte experienţa zilnică a consumatorilor în ceea ce priveşte serviciile de banking şi de plată. Lucrând împreună cu partenerii noştri, ne concentrăm pe furnizarea de soluţii digitale, convenabile, sigure şi inteligente, care uşurează activităţile de zi cu zi”, a declarat Mark Barnett, preşedinte Mastercard Europe.

Conform studiului, rata de adopţie a soluţiilor şi a aplicaţiilor de online banking este în plină creşte în toată Europa. Pe măsură ce pandemia continuă să evolueze şi multe ţări trec printr-un al doilea val, modul în care europenii interacţionează şi tranzacţionează s-a mutat semnificativ pe platforme digitale, iar conferinţele video, cumpărăturile online şi învăţământul la distanţă sunt în plină expansiune. În mod similar, odată cu restricţiile care limitau anterior accesul în sediile băncilor, majoritatea europenilor au explorat noi soluţii bancare convenabile şi sigure. Dintre cei peste 9.600 de europeni chestionaţi, 46% au declarat că sunt foarte interesaţi de aceste noi soluţii de digital banking, în timp ce 42% sunt interesaţi de măsurile avansate de securitate oferite de acestea.

Mai mult, interesul lor s-a tradus într-o adopţie puternică, mai mult de doi din cinci europeni (42%) declarând că efectuează tranzacţii online sau printr-o aplicaţie mai frecvent în prezent decât în înainte de pandemie, în special datorită simplităţii şi faptului că acestea îi ajută să economisească. Aproximativ jumătate (52%) dintre utilizatorii existenţi de servicii tip digital banking declară că pandemia nu a schimbat frecvenţa cu care efectuează tranzacţii anul acesta, în timp ce doar 6% spun că tranzacţiile lor online şi prin aplicaţii au scăzut comparativ cu 2019. Aceste rezultate sunt, de asemenea, în conformitate cu studiul global „State of Pay”, care arată că 87% dintre cei care nu au folosit aplicaţii bancare înainte de COVID-19 afirmă că vor continua să le folosească după pandemie.

Studiul a urmărit şi deschiderea consumatorilor din întreaga regiune către banking-ul digital şi aplicaţiile de acest tip, iar din punct de vedere geografic, consumatorii din Europa de Est şi-au exprimat un interes pozitiv în acest tip de platforme, cu 13% mai mult comparativ cu omologii lor din Europa de Vest (57% vs. 44%).

În ceea ce priveşte gradul de utilizare, în medie, 50% dintre est-europeni spun că a crescut frecvenţa cu care efectuează tranzacţii online sau prin intermediul aplicaţiilor, precum şi numărul acestora, în timp ce doar 39% dintre cei din Europa de Vest declară acelaşi lucru.

Ediţia din acest an a studiului „Evolution of Banking” arată, de asemenea, că priorităţile europenilor se schimbă în materie de avantaje la care se aşteaptă de la soluţiile de online banking şi de plăţi mobile, în comparaţie cu 2019. În prezent, utilizatorii consideră mult mai importante disponibilitatea ridicată (+9%), avantaje în materie de stil de viaţă (+11%) şi eficienţă din punctul de vedere al costurilor (+9 puncte) în alegerea platformelor digitale.

Cu toate că sunt considerate, în continuare, principalele beneficii ale adoptării unei soluţii bancare digitale, respondenţii au declarat că se concentrează mai puţin asupra avantajelor ce ţin de economisirea timpului (în scădere, de la 66% în 2019, la 63% în acest an) şi uşurinţa în utilizare (în scădere de la 65% în 2019, până la 57% în prezent) – rezultate ce dovedesc schimbarea stilului de viaţă în lockdown a consumatorilor. Atunci când nu clasifică atributele, majoritatea (51%) au menţionat că securitatea este cea mai importantă caracteristică a unei soluţii de digital banking, percepţie influenţată, poate, şi de cele mai recente titluri din presă care se concentrează pe breşele de securitate a datelor tot mai sofisticate.

În timp ce rata de adopţie a serviciilor de digital banking continuă să crească de la an la an, o majoritate semnificativă (85%) dintre europeni consideră că băncile fizice vor exista în ţara lor şi peste 10 ani. Răspunsul este influenţat, pe de-o parte, de faptul că multe bănci tradiţionale oferă din ce în ce mai multe soluţii digitale, ceea de determină o rată puternică de menţinere a clienţilor existenţi – mai puţin de un sfert ar trece de la banca actuală la o bancă exclusiv digitală în următoarele 12 luni (23%). În plus, 61% dintre europeni consideră că băncile sunt cel mai important consilier financiar – considerabil înaintea prietenilor şi a membrilor familiei, mass-media, companiilor de consiliere financiară sau altele.

În 2020, Mastercard rămâne partenerul preferat de instituţiile financiare care furnizează soluţii digitale. La nivel european, Mastercard este partener al peste 60 de bănci digitale şi al 80% din întregul sector fintech şi paytech, număr care s-a dublat în doar doi ani.