Pe fondul blocajelor provocate de coronavirus și distanțarea socială, proliferarea aplicațiilor mobile și a canalelor online s-a dovedit a fi esențială pentru funcționarea societății. Achizițiile online în plină expansiune și plățile contactless au adus vânzările e-commerce la un nivel record, digitalizarea forțată fiind salvarea binevenită pe timp de criză.
Însă, potrivit studiului global realizat de Javelin Strategy & Research și SAS, această schimbare a alimentat creșterea fraudelor cu miliarde de dolari la nivel mondial.
„Din perspectiva monitorizării tranzacțiilor online, anul 2020 a fost cu totul atipic. Încercările de fraudă au crescut cu aproape 35%, ceea ce ne arată că infractorii sunt mai activi în încercările de fraudare a canalelor digitale. Instituțiile financiare sunt nevoite, așadar, să-și redefinească modul în care se protejează pe ele însele, dar și pe clienți, de riscurile asociate acestor schimbări, respectiv să adopte cât mai rapid tehnologiile antifraudă disponibile”, a declarat Ștefan Baciu, Country Manager SAS Romania & Moldova.
Eforturile de adaptare la noul normal
Raportul „Escaladarea fraudei digitale: impactul coronavirusului asupra provocărilor globale de fraudă”, se bazează pe interviuri independente cu directori de plăți și securitate din 20 de țări și cinci regiuni – America de Nord, America de Sud, Europa, Africa și Asia Pacifică, realizate de Javelin în perioada ianuarie și septembrie 2020. Cercetarea a ajutat la surprinderea peisajului pandemic din această perspectivă, de la etapa pre-pandemică, până la primele eforturi de recuperare.
„Impactul acestui val de fraudă este resimțit în diferite moduri datorită integrării plăților digitale într-un mod accelerat la nivel global. Combaterea eficientă a problemei necesită utilizarea unui set mai larg de date digitale și o abordare hibridă, pe mai multe planuri, pentru a lua decizii eficiente atât în timpul, cât și după pandemie. Analiza avansată reprezintă numitorul comun care oferă agilitate în provocările viitorului”, a declarat Stu Bradley, vicepreședinte al diviziei globale de informații și securitate la SAS.
Mai mulți consultanți, lideri de opinie și profesioniști din domeniu, ce activează în companii de top din Europa Centrală și de Est, Orientul Mijlociu și Africa, vor dezbate această temă în cadrul panelului FRAUD & AML a secțiunii Industry Talk/Banking, parte a evenimentului virtual de trei zile Beyond Tomorrow, organizat de SAS între 23-25 noiembrie.
Principalele constatări și recomandări ale studiului:
Plățile digitale cresc riscul de fraudă la nivel global. Deși tehnologiile de plată predominante variază în funcție de regiune, tendințele de fraudă au puncte comune semnificative, indiferent de poziționarea geografică. Acest lucru demonstrează că infractorii se coordonează și împărtășesc informații mai deschis decât instituțiile financiare, ceea ce le conferă un avantaj semnificativ în zădărnicirea eforturilor de depistare a fraudelor. Frauda transfrontalieră este din ce în ce mai frecventă.
Frauda digitală crește în frecvență și devine mai sofisticată. Arsenalul de trucuri al fraudatorilor și rețelelor acestora devine la fel de avansat ca tehnologiile utilizate pentru a le detecta activitățile. Social engineering, phishing și furtul de identitate, alături de amploarea metodelor digitale de plată, le oferă acestora un avantaj. Companiile ar trebui să fie conștiente de faptul că noile mecanisme de plată sunt în special vizate de aceste atacuri din cauza controalelor ineficiente de risc la care sunt supuse inițial.
Instituțiile de servicii financiare au nevoie de tehnologii multilayer și de capacități analitice pentru a identifica amenințările suprapuse în timp real. Complexitatea vectorilor de atac ai infractorilor necesită o abordare stratificată a prevenirii și detectării fraudei, având, în același timp, un mijloc de a orchestra strategii și activități de investigație. Acțiunile automatizate și gestionarea predictivă a cazurilor, bazate pe inteligență artificială și machine learning, pot ajuta la reducerea dependenței de personalul dedicat monitorizării activităților de fraudă și pot crește considerabil eficiența în această direcție.
Datele sunt critice. Utilizarea datelor pentru analize în timp real și acțiuni automate va fi crucială pentru a prospera în acest nou normal digital. Capacitățile vor varia în funcție de maturitatea tehnologică, însă orice companie, de orice nivel, are nevoie de cât mai multe date pentru a lua decizii eficiente în timp real. Este important de menționat că implementarea infrastructurii cloud pentru sistemele de gestionare a fraudei mărește capacitățile de ingestie de date.
Gestionarea riscului la transformarea metodelor de plată
Transformarea metodelor de plată – în metode noi sau existente, deopotrivă – necesită ca instituțiile financiare să înțeleagă toate punctele critice ale acestora, protejarea lor împotriva fraudei digitale reprezentând un sistem deosebit de complex.
„Trecerea de la omnichannel la multichannel, combinată cu natura sofisticată a instrumentelor pe care infractorii le au la dispoziție, oferă instituțiilor financiare o hartă necesară construirii strategiilor de atenuare a fraudei pe termen scurt și lung. Fără îmbunătățiri tehnologice și operaționale, instituțiile financiare se confruntă cu daune importante ale reputației și pierderi financiare. În timp ce unele îmbunătățiri pot fi implementate rapid, pentru rezultate imediate, alte vor dura luni sau chiar ani pentru a se dezvolta. Primul pas critic reprezintă procesarea tuturor fluxurilor de date în timp real, alături de gestionarea identității și monitorizarea tranzacțiilor, nu numai pentru a identifica tentantiva de fraudare, ci pentru a o bloca chiar înainte de a se produce”, a declarat Krista Tedder, Head of Payments la Jevelin Strategy & Research.