Firmele specializate in reclama outdoor sunt intr-o permanenta cautare de spatii favorabile pentru amplasarea de panouri publicitare, principalele criterii care sunt luate in calcul fiind vizibilitatea si traficul din zona. Pe langa acestea, mai au castig de cauza spatiile situate in zonele centrale cum sunt Piata Victoriei sau Piata Unirii din Bucuresti. „Chiria medie pe care o platim este intre 70 si 100 de dolari pe luna pentru un panou situat intr-o zona de importanta medie. In cazul unei pozitii deosebite, mare intersectie, bulevard important, se poarta negocieri in urma carora pretul poate depasi 120 de dolari lunar”, spune Anca Enculescu, manager resurse, Efect Media. Pentru a pune mana pe cat mai multe spatii valoroase, firmele incheie contracte de rezervare prin care proprietarul primeste o suma de bani chiar daca nu este amplasata nici o reclama. Locatiile deosebite sunt urmarite cu mare atentie, la final de contract proprietarii fiind abordati de majoritatea companiilor de publicitate exterioara. Sunt cazuri in care plata chiriei se face in avans cu cateva luni, tocmai pentru a castiga spatiul respectiv. „Contractele de inchiriere semnate de noi sunt fie cu asociatiile de locatari, fie cu proprietari individuali. De obicei, asociatiile folosesc acesti bani pentru reparatii si investitii in termopane si interfoane, caz in care nu platesc impozit. Multe imobile au fost renovate cu ajutorul banilor primiti de la noi”, spune Mihai Roman de la agentia Euromedia. In ultimul timp tendinta este de a se incheia contracte de inchiriere cu asociatiile, in detrimentul proprietarilor individuali.

Tutunul ocupa 60 la suta din panourile bucurestene

Data de 1 ianuarie 2003 este privita cu teama de cei implicati in aceasta afacere, care ar putea afecta si pe proprietarii ce au pus la dispozitie spatii. Este posibil ca la acea data sa fie interzisa reclama la tigari prin astfel de metode. „Cum circa 60 la suta din panourile stradale sunt ocupate cu reclame la tigari, este posibil sa asistam la o cadere dramatica a acestei afaceri”, spune Dragos Vranceanu de la MediaController. „In ultimii ani, sumele platite drept chirie s-au majorat, aceasta afacere fiind intr-o crestere continua, concomitent cu diversificarea ofertei din partea firmelor de publicitate”, spune Anca Enculescu.

Va puteti imagina o intretinere de 100.000 lei lunar pentru un apartament cu patru camere in centrul Bucurestiului? Locatarii multor blocuri situate in zone importante ale Capitalei platesc astfel de sume pentru intretinere. Spre exemplu, pe bulevardul Unirii, firma Zepter plateste cea mai mare parte din facturile locatarilor din blocul in care isi are sediul. In ultimul timp a luat amploare folosirea in scopuri publicitare a mashurilor, afise de mari dimensiuni expuse pe fatada blocurilor. „Pentru dreptul de a expune o astfel de reclama firmele platesc intre 500 si 5.000 de dolari lunar, media fiind de circa 1.000 de dolari”, spune Cristian Tudose, director Media Advertising.

„Spre deosebire de panourile simple, in cazul firmelor luminoase de mari dimensiuni sumele vehiculate sunt de ordinul miilor de dolari. Ca in orice contract comercial, datele sunt confidentiale, dar pentru a avea o imagine va pot spune ca pentru o reclama luminoasa in Piata Alba Iulia un producator de bere plateste 10.000 de dolari lunar”, ne spune un oficial din industria de publicitate care doreste sa-si pastreze anonimatul. „Numai o parte din banii care se invart in aceasta afacere sunt la vedere”, declara acesta. Liderul pietei in domeniul firmelor luminoase este firma Class. Din pacate, reprezentantii acesteia nu au oferit nici o informatie despre sumele vehiculate, confirmand totusi ca este vorba de mii de dolari pentru o locatie buna.

Un caz aparte este reprezentat de zona Otopeni, unde in ultima perioada preturile au scazut foarte mult. „Daca in urma cu cinci ani proprietarul spatiului in care era amplasat un panou de mari dimensiuni primea in medie 1.000 de dolari, acum, din cauza ca au aparut foarte multe panouri, preturile au scazut la jumatate”, spune Cristian Tudose.

Unele firme renunta la panouri fara a mai plati chiria

Totusi, sunt cazuri in care acceptarea unui panou mai mult da batai de cap proprietarilor decat aduce castig, multe firme abandonand amplasamentele, cu tot cu panou. Cea mai buna perioada pentru proprietarii de spatii a fost in anii 1996 – 1998. Atunci au aparut pe piata multe firme specializate in amplasarea de panouri. Beneficiind de bugete mari si in dorinta de a acapara cat mai mult din piata, au inchiriat multe spatii la preturi mult peste ceea ce se practica acum. Cum cererile clientilor de publicitate nu au acoperit decat o parte din spatiile inchiriate, multe firme au renuntat la panouri, nemaiplatind chiriile”, spune un angajat al unei firme de publicitate. Intr-adevar, in Bucuresti se mai pot observa panouri publicitare cu reclama la tigarile Monte Carlo, tigari care nu au mai fost incluse in campanii publicitare de trei ani. „Mare parte din acele panouri sunt amplasate in spatii pentru care firmele nu au platit chiriile si de aceea nu pot nici macar sa dea jos reclamele, pentru ca proprietarii ii asteapta cu parul la poarta. Sunt cazuri in care proprietarii spatiilor au dat foc panourilor pentru ca nu si-au mai primit banii”, sustine aceeasi sursa.

Principalii actori de pe piata

Firma            Numar panouri    Cifra de afaceri 2001

Churchill Media    600            –
Multireclama        800            06.000 USD
Efect Media        320            1.000.000 USD
Beta Cons        –            900.000 USD
IC Advertising        400            980.000 USD